Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní
19.10.2018 | Petr Miler
Už teď jde o problém a s příchodem zimního času bude ještě palčivější. V plné nahotě ukazuje, jaké předpisy řidiči na silnicích ignorují především - ty dokonale rozumné.
Léto je dávno pryč, dny se zkracují a se světlem do pozdějších denních hodin už nelze počítat. A definitivně mu utne tipec příchod zimního času, který nastane už příští týden. Za šera či tmy tak na silnější provoz na silnicích narážíme mnohem častěji a podobně často jsme konfrontováni i s neschopností či neochotou některých brát za těchto podmínek ohledy na ostatní a dodržovat elementární pravidla silničního provozu.
Jistě, v tzv. silničním zákonu, přesněji Zákonu o silničním provozu č. 361/2000 Sb., narazíte na řadu kontroverzních povinností, o jejichž smysluplnosti se můžeme přít. Také v něm ale najdete spoustu rozumných nařízení, která by měl i bez jejich existence respektovat každý řidič. A je paradoxem, že právě ta jsou ignorována nejčastěji.
Za aktuálních podmínek mě dnes a denně udivuje, jak mizivé procento řidičů ztlumí potkávací světla na parkovací v momentě, kdy jsou nuceni zastavit na železničním přejezdu. Ten je oproti předcházející i navazující části silnice obvykle mírně vyvýšen, což stačí k tomu, aby auto na něm zastavivší s puštěnými potkávacími světly svítilo akorát do očí řidičů, kteří stojí na opačné straně závor.
Bývá to nepříjemné i ve dne, ale za lepší viditelnosti „normální” světla neoslňují tolik, navíc většina vozů má puštěna jen ta denní. Za šera jsou logicky v permanenci ta potkávací a ta dokáží oslnit velmi, zvláště jde-li o nejmodernější LEDky. Je to opravdu nepříjemné a jen za poslední dny jsem si musel na přejezdech mnohokrát krýt zrak sluneční clonou či rukou, abych po přejetí vlaku nevyrazil do tmy s mžitky před očima.
Už kvůli tomu, že totéž musel zažít snad každý řidič, bych očekával, že potkávací světla na parkovací ztlumí skoro každý. Dělám to zcela automaticky, už když k přejezdu dojíždím a nejsem ani první v řadě - často si k očím protijedoucích najdou cestu i paprsky světel druhého, třetího, desátého vozu. Jenže jsem skoro sám. Odhaduji, že tohle dělá tak 2-3 procenta řidičů, zpravidla jen profíci a „stará garda”.
Tak ostatní prostě nejsou ohleduplní? Že to není poprvé ani naposledy? Kdyby jen to... Povinnost světla přepnout na parkovací stanoví i zmíněný zákon 361 v § 32 „Osvětlení vozidel”. Část (3) mj. doslova praví:
„Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.”
A to je na přejezdech opravdu skoro pokaždé. Každému, kdo toto gentlemanské pravidlo respektuje, dávám palec nahoru. Zákon nezákon. A ostatní prosím: Dělejte to. Třeba už kvůli tomu, že tím mně - a snad nejen mně - uděláte radost...
I na těchto snímcích, většinou screenshotech z palubních kamer, můžete vidět, jak málokdo světla před přejezdem ztlumí. A jak moc to dokáže oslňovat...
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 3 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 4 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 6 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 7 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva