Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Registrační značky na přání schválila vláda, premiér i ministr je hned zesměšnili
31.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Stát od příštího roku povolí kromě jiného používání individuálních espezétek. Volba nápisu bude (téměř) svobodná, levná ale určitě ne.
Vláda schválila možnost vybrat si v příštím roce vlastní alfanumerické znaky na espézetky automobilu, povolí přenositelnost značek na další vůz, nebo je naopak ponechá při převodu na jiného majitele. Legislativní návrh musí ještě projít parlamentem a senátem, to ale jako překážku nevnímáme. Novela je postavena tak, aby z plánované změny mohl být další příjemný a v podstatě téměř bezpracný zdroj příjmu pro obce. Schválení ve víceméně původní formě proto považujeme za pouhou formalitu.
Pokud přeskočíme fakt, že bychom se mohli zamýšlet třeba nad tím, proč stát „značkuje“ majetek svých občanů a jak je možné, že nám to ani trochu nepřijde divné, nemám proti individuálním espézetkám - na rozdíl od premiéra Nečase - námitky. „Jsem nabob, nevím, co s penězi, vykraďte mé auto, asi se to vyplatí,“ vzkázal občanům se zobecňujícím podtónem předseda vlády.
Je milé, jaké mínění má Nečas i o svých voličích na magistrátech a ve státní správě, kteří s oblibou možnost mít extra registrační značky využívali. Lepší ale je, že si patrně nedokáže představit, že by espézetka mohla sloužit k úplně jiným účelům než posílení vlastního ega. Třeba jako reklama na firemním automobilu, anebo že má někdo skutečný problém s pamětí a svou běžnou značku si prostě nepamatuje.
Osobně bych si předražený kus plechové tabulky nepořídil. Pokud bych ale od někoho kupoval zajímavé auto třeba s názvem modelu na značce, patrně by mi to nevadilo. Ale i kdyby to opravdu bylo z pouhého rozmaru, ať si tam každý dá, co chce. Třeba i 0A0-DEBxx nebo 1B1-KURxx, což tedy podle novely možné nebude. Ostatně podobné výrazy stejně mají vypovídací hodnotu spíše o samotném majiteli, než jeho okolí.
Hořce pobavit ale nezapomněl ani ministr vnitra, který dal najevo, co ho (a patrně i jeho podřízené, kterým chce jít určitě příkladem) při dohledu nad bezpečností na silnicích trápí nejvíce a jak jeho aparát asi hodlá naložit s majiteli individuálních značek. „Já jsem na tom velmi obdobně. Jenom bych tam ještě připsal nápis: Policie, dej mi větší pokutu,“ uvedl Kubice. Jen by mě zajímalo, jestli se tak odvážně pokutovaly extra značky i dosud.
Oba pánové jistě mají právo na svůj názor, podobná veřejná vyjádření ale považujeme za krajně neprofesionální. Individuální „SPZ”, ať už si o ní myslíme cokoli, prostě nemůže být prostředkem ke kastování občanů ze strany policistů, kteří by se měli chovat ke všem stejně (tolik ke Kubicově vyjádření) nebo k veřejnému zesměšňování těch, kteří skrze ně zaplatí i část nákladů na státní aparát (to k tomu, co řekl premiér). Něco podobného si pánové mohou myslet, ale nemohou to říkat na tiskové konferenci vlády. Nakonec tím, právě v souvislosti s výše zmíněným, zesměšňují jen sami sebe - na značce HERTZ 172 není nic nabubřelého.
A kolik tato sranda bude stát? Stát vám naúčtuje za jednu tabulku 5 000 Kč, na autě jsou ale dvě, a tak to za méně než 10 000 Kč nepůjde. Možná si řeknete, že deset tisíc je za individuální espézetku v pořádku. Máte na to, tak plaťte. Jistě, neexistuje norma, která by určovala, jakým způsobem naceňovat konkrétní míru individuality. Když už ale stát něco takového velkodušně povolí, rád bych věděl, jakým způsobem k oné částce pět tisíc za kus dospěl. Rád bych viděl třeba nějakou důvodovou studii, o kolik více práce/agendy je s tím spojeno a že se to netýká lepení děr v rozpočtu obcí, potažmo státu. To už je ale asi jiná pohádka.
Individuální espézetka nemusí být zrovna projevem nabubřelosti ega, ale prostou a snadno zapamatovatelnou reklamou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva