Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Reálně nejúspornější SUV trojice tříd: těchto 45 modelů „žere” nejmíň
26.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
SUV obecně nejsou nejúspornějšími auty, některá z nich ale žádají paliva více a jiná méně. Tyto modely lační po palivu nejméně, na skutečné silnici.
Spotřeba paliva je u většiny aut bedlivě sledovaný údaj. Z provozních nákladů, pomineme-li ztrátu hodnoty, na ni v evropských poměrech připadá největší díl, takže má smysl se o ni zajímat. A je nakonec jedno, jestli máte auto jako dopravní prostředek nebo jako hračku - dopravovat se i bavit lze efektivně a neefektivně. Tak proč nejít tou první cestou?
Trochu navzdory tlaku na spotřebu jde obliba vozů kategorie SUV, které jsou větší, těžší a mají tedy nutně vyšší spotřebu paliva. I přes ni ale spousta lidí z různých důvodů, praktických i ryze subjektivních, volí crossovery či SUV a s vyšší spotřebou paliva počítají.
Jak moc vyšší tahle spotřeba je, ukazují data z měření našich německých kolegů z Auto Bildu. Je nasnadě, že katalogovým číslům spotřeby nejde příliš věřit, o tom jsme psali již mnohokrát a jistě to znáte i z vlastní zkušenosti. O kolik procent, či spíše desítek procent, jsou odlišné, je už druhá otázka - a právě na tohle měření na skutečné silnici odpovídá.
Němci jsou pro čísla skutečné spotřeby dobrý zdroj, protože v rámci testů zkouší i spotřebu na jednom a tom samém okruhu už léta. Jeho délka je 160 kilometrů a patří do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba je měřena dotankováním do plné nádrže. Na tomhle okruhu měřívají i spotřebu starších aut, která vykázala velmi zajímavá čísla.

Takto vypadá měřící okruh Auto Bildu
SUV byla rozdělena do třech tříd - kompaktní, středně velká a velká auta. Pokud jste skočili na tabulky a divíte se, proč jsou BMW X1 a X3 ve stejné kategorii, je to proto, že dělení tu je čistě podle délky auta. Srovnání přímých konkurentů je tak snazší, než kdyby byla auta všechna pohromadě.
Reálná spotřeba 15 kompaktních SUV
Nejmenší auta v tomhle žebříčku svou reálnou spotřebou končí na 6,1 litru. Nikoliv nečekaně, mezi palivy vidíme dominanci dieselu. Je tu ovšem i jeden hybridní vůz, Toyota C-HR; její katalogová spotřeba patří s 3,8 litry k nejnižším, ale ve skutečnosti se dostane jen těsně pod 5,5 litru a je uprostřed tabulky. Pozoruhodné je, že u tohoto vozu není největší rozdíl mezi katalogem a skutečností, byť jen těsně.
Reálná spotřeba 15 středně velkých SUV
Mezi středně velkými SUV je poměrně hodně německých aut, jen Volkswagen Tiguan je tu třikrát a BMW X1 dokonce čtyřikrát v různých variantách. A ve verzi xDrive25d je také s náskokem nejsilnější, přesto dokáže jezdit za 6 litrů. To ho posadí na sdílené druhé místo, spolu např. s Jeepem Cherokee. Rozptyl mezi prvním a posledním místem tu je v reálné spotřebě jen 0,4 litru.
Reálná spotřeba 15 velkých SUV
Hledáte-li neúspornější velké SUV, hledáte Audi Q7 e-tron. Tohle auto má zároveň až komicky velký rozdíl mezi katalogovou a skutečnou spotřebou paliva - 266,7 %. To proto, že cyklus NEDC do spotřeby zcela nepochopitelně nezapočítává elektřinu, kterou předem nabijete ze zásuvky. Druhé hybridní auto na tomto seznamu, BMW X5 xDrive40e, má rozdíl také nad 100 procenty, ale už ne tak šíleně vysoko.
Všimněte si také ve všech kategoriích jedné věci - rozdíly ve spotřebě paliva mezi katalogem a realitou jsou ve všech případech - až na zmíněné dva německé hybridy - nižší než 50 %. Hyundai Grand Santa Fe se dokonce jako jediné auto dostává pod 10 %, což můžeme označit za slušný úspěch.
Také stojí za poznámku, že přístup „to je velké, to musí žrát” tak úplně neplatí. Žádné auto nejde se spotřebou nad 10 litrů na 100 km, a to tu vidíme běžně výkony nad 200 koní a jednou dokonce nad 300 koní. Nutno ovšem dodat, že v každé kategorii bylo zveřejněno 15 nejúspornějších aut, takže se všude jistě najdou varianty, které se nad oněch magických 10 litrů snadno dostanou...
Mezi malými SUV je nejlepší Citroën C4 Cactus, jako jediný jde pod 5 litrů
Honda CR-V s předním náhonem je nejlepší mezi středně velkými SUV
Audi Q7 e-tron o spotřebě sice v katalogu lže, ale i tak je v kategorii největších SUV nedostižné
Zdroj: Auto Bild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 10:02 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.19. 14:29 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins