Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách

Hledáte-li velké auto s reálně nízkou spotřebou, chtějte úsporné verze s konvenčními motory, říkají výsledky testů. Občas ale překvapí i jiní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách

29.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hledáte-li velké auto s reálně nízkou spotřebou, chtějte úsporné verze s konvenčními motory, říkají výsledky testů. Občas ale překvapí i jiní.

Pokud se podíváte do katalogů nových automobilů, které se holedbají nízkou spotřebou, zejména u dieselů je pomllu pravidlem číslo nižší než 4. Hromada aut, a to třeba i ne zas tak slabých či malých, má dle testu spotřeby NEDC spotřebu někde mezi třemi a čtyřmi litry na 100 km. Většinou to jsou diesely, ale objeví se tu i benzínové motory.

To, jak celá Evropa dobře ví, je nicméně v drtivé většině případů nereálná hodnota, na reálné silnici s reálným provozem se na katalogová čísla dostanou jen skuteční spořílci - anebo auta s velkými atmosférickými motory, jak ukázala loňská studie ADACu. Německý Auto Bild má nicméně svůj silniční „okruh”, na kterém testuje spotřebu všech aut v provozu, takže hodnoty jím naměřené mají vypovídající hodnotu podstatně lepší než ty zjištěné ve zcela uměle vytvořených podmínkách.

Před nedávnem jsme tu měli téměř stovku automobilů ve čtyřech kategoriích, ve kterých jsme zkoumali jejich spotřeby. Byla to ale katalogová čísla, která mají jen jedinou výhodu, a to, že jsou srovnatelná - všechny hodnoty byly naměřeny úplně stejně. Nicméně jsou to hodnoty dost nereálné, jak zní ze všech stran, a je na nich dobře vidět, jak moc aut chce jezdit za méně než čtyři litry paliva na 100 km.

Právě kvůli velkému rozdílu mezi katalogovými čísly a realitou vzniká nový test spotřeby WLTP, zda něco reálně změní, je druhá otázka. Automobilky proti takovéto změně protestují, ale ne tak kvůli odporu k novince jako takovému, jako spíš proto, že zavedení v roce 2017 je příliš brzy na to, aby mohla být patřičně navržena auta.


Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 1 - EPA test spotreby 01Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 2 - EPA test spotreby 02Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 3 - EPA test spotreby 03
Laboratorní testy mají své výhody, o spotřebě aut ve skutečném světě ale dnes říkají pramálo

Testovací okruh Auto Bildu měří 155 kilometrů a patří do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba pak je měřena dotankováním do plné nádrže. Na stejném okruhu se nedávno testovala i SUV, z čehož vyšel žebříček 20 reálně nejžíznivějších kousků.

Potud teorie; podívejme se nyní na výsledky. Zejména zmiňme, že čísla pod 4 litry na sto, jakkoliv v katalozích běžná, jsou v praktickém testu naprostou výjimkou. Jediným strojem, který se pod tuto hranici dostal, byla Toyota Prius Plug-In Hybrid, ta zvládla test se spotřebou 3,7 l/100 km. I to je o 76 % víc, než říká katalog, ale je to přesto reálně velmi nízká spotřeba.

Výsledky pod 5 litrů nicméně výjimečné nejsou a dostávají se na ně i konvenční auta s atmosférickými benzínovými motory, zmiňme třeba Škodu Citigo. Také se ale objevila auta, která nezvládla ani spotřebu pod 10 litrů. Pravda, jedním z nich je Mercedes S 500 Coupe 4Matic, u kterého se dá vyšší spotřeba akceptovat a který nabídne 455 koní.

Další Mercedes třídy S, konkrétně plug-in-hybridní verze S 500 e, se dá označit za největšího lháře: zatímco podle katalogu má jezdit za 2,8 litru na 100 km, v testu Auto Bildu dosáhl spotřeby 8,6 litru, což je 307 % katalogové hodnoty. To překvapením není, nicméně příjemně překvapit můžou některé crossovery, které se dostaly pod 6 litrů nafty s poměrně velkou rezervou. Ale už nezdržujme, tady jsou kompletní výsledky:

Minivozy

Mezi nejmenšími vozítky do města aby člověk diesel pohledal, ale i benzínové motory se zde holedbají nízkou spotřebou. Tedy, alespoň na papíře - například Suzuki Celerio s litrovým motorem o 68 koních slibuje 3,6 litru na sto, ale v testu dosáhlo spotřeby 5,4 l/100 km. Na druhém konci desítky, na vrcholné příčce, skončila 60koňová Škoda Citigo Green tec se spotřebou 4,4 litru benzínu na 100 km. Na druhém místě bylo dvojče Seat Mii se stejným motorem a spotřebou 4,5 litru, o třetí příčku se dělil Peugeot 108 VTI o 69 koních s Fiatem 500C 1,3 Multijet o 95 koních. Spotřeba tu byla shodná, 4,6 l/100 km.

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 4 - Realna spotreba AB 01

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 5 - reanejusp skoda citigo greentec 01Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 6 - reanejusp skoda citigo greentec 02Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 7 - reanejusp skoda citigo greentec 03

Malé vozy

Kategorie malých aut ukazuje, že vyšší výkon motoru nemusí znamenat vyšší spotřebu. Je to logické, silnější motor má se stejně velkým autem méně práce, proto mu stačí méně paliva. Dobře to ukazuje Ford Fiesta: na 10. místě je 80koňová verze se spotřebou 5,8 litru, na 6. místě 100koňová varianta se spotřebou o 0,4 l menší. Vrcholem je nicméně jiný stroj, Renault Clio Grandtour s 90koňovým dieselem a start-stopem, kterému stačí 4,3 l/100 km. Druhá je dieselová Fiesta s 95 koňmi a 4,6 litru, třetí Mitsubishi Space Star s benzínovým litrovým motorem, 71 koňmi a spotřebou 4,7 litru, pouze o půllitr výše než na papíře.

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 8 - Realna spotreba AB 02

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 9 - reanejusp renault clio grandtour 01Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 10 - reanejusp renault clio grandtour 02Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 11 - reanejusp renault clio grandtour 03

Nižší střední třída

V nižší střední třídě jsou výsledky o něco těsnější, na 10. místě skončila auta s naměřenou spotřebou 5,5 litru na sto a všechna mají vznětové motory: Kia Cee'd 1,6 CRDi, BMW 220d, Volvo V40 D3, VW Golf GTD a Mercedes A 200 CDI. Největší rozdíly mezi papírovou a reálnou spotřebou byly u Volkswagenu a BMW, 1,3 litru. Na rozdíl od ostatních kategorií je v této vítězem hybridní automobil, dokonce plug-in hybridní - je to Toyota Prius Plug-In Hybrid, která je schopna reálně jezdit za 3,7 litru benzínu. Je to sice 76% nárůst oproti katalogu, ale stále je to reálně nejméně, a to s náskokem 0,9 litru před stříbrnými Citroënem, Mercedesem a Kií.

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 12 - Realna spotreba AB 03Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 13 - Realna spotreba AB 04

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 14 - toyota prius plug-in bs rekord ns 01Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 15 - toyota prius plug-in bs rekord ns 04Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 16 - toyota prius plug-in bs rekord ns 05

Střední třída

Střední třída již běžně nabízí dieselové dvoulitry a výkony klidně okolo dvou stovek koní. Je tu hned několik variant BMW řady 3, a to s docela velkým výkonovým rozptylem, a dostala se sem i Octavia Scout Combi 4x4 Green tec se 150 koňmi z dvoulitrového TDI. 5,4 litru na sto ale nestačilo na lepší než šesté místo. Zlato tu získalo BMW 320d EfficientDynamics, jehož 163 koním stačilo na 100 km 4,6 litru paliva. Druhý byl Opel Insignia CDTI se 140 koňmi a 4,8 litry, třetí místo získala shodně BMW 316d a 318d Sport Line, která nabídnou 116, resp. 143 koní a spotřebu 5 litrů na sto.

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 17 - Realna spotreba AB 05

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 18 - reanejusp bmw 320d ed 02Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 19 - reanejusp bmw 320d ed 01Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 20 - reanejusp bmw 320d ed 03

Vyšší střední třída

Top 10 vyšší střední třídy dole ukončuje Audi A6 3,0 TDI o 272 koních, které jezdí za 7,2 litru reálně oproti 5,1 litru v katalogu. O půl litru lépe je na tom silnější BMW 535d. Za pozornost může stát také pátý Jaguar XF Sportbrake s 2,2litrovým čtyřválcem o 200 koních a spotřebou 6,3 l/100 km. A na nejvyšší příčce je také vůz Audi A6, a to verze Ultra, zaměřená na nízkou spotřebu - 190koňovému dvoulitru TDI stačí 5,5 litru na sto. Prvenství sdílí s BMW 520d o stejném výkonu a Mercedesem E 220 CDI BlueTec, který nabídne koní 170.

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 21 - Realna spotreba AB 06

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 22 - Audi A3 A4 A5 A6 ultra 2014 18Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 23 - Audi A3 A4 A5 A6 ultra 2014 21

Luxusní vozy

Mezi luxusními vozy se poprvé s reálnou spotřebou dostáváme nad hranici deseti litrů, a to v případě Mercedesu S 500 Coupe 4Matic, který na 100 km potřebuje 11,6 litru paliva, ale také za to nabídne 455 koní. Víc než 10 litrů potřebuje také S 500 sedan se zadním náhonem a BMW 750i. Na šestém místě nacházíme krále rozdílu mezi katalogovou a reálnou spotřebou, hybridní Mercedes S 500 e, jehož spotřeba 8,6 litru na sto je o něco víc než trojnásobkem té katalogové, která činí 2,8 l. Na prvním místě je Audi A7 3,0 TDI Ultra, kterému s 218 koňmi třílitrového šestiválce stačí 6,7 litru na 100 km.

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 24 - Realna spotreba AB 07

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 25 - reanejusp audi a7 sportback 30 ultra 01Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 26 - reanejusp audi a7 sportback 30 ultra 02Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 27 - reanejusp audi a7 sportback 30 ultra 03

SUV a crossovery

V této kategorii najdeme na první desítce všechno od Renaultu Captur po Jeep Cherokee - který není nejžíznivější, třebaže patří k největším, což může být překvapivé. O desáté místo se dělí Renault Captur TCe 90 s Nissanem X-Trail 1,6 dCi 4x4i, mají spotřebu 6,2 litru na 100 km. Onen Jeep Cherokee má pod kapotou dvoulitr Multijet o 140 koních a na 100 km mu stačí rovných šest litrů paliva; je na osmém místě. Vrchol obsadil Renault Captur Energy dCi 90 S&S se spotřebou 5,1 litru, stříbrné je Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS 4x4 s 5,2 litru a bronzovou medaili získal Mini Countryman One D, který stejně jako Captur nabídne 90 koní. Spotřebuje na to ale 5,3 litru nafty.

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 28 - Realna spotreba AB 08

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 29 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 36Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 30 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 41Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 31 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 43

MPV

Vozy kategorie MPV jsou stroje pro rodinu, ke kterým člověk nezřídka má ještě jedno auto, je-li petrolhead. Nízká spotřeba je tu tedy důležitější než u třídy S 500 Coupe. Nenadchne tedy Citroën Citroën Grand C4 Picasso se 150koňovým dieselem a automatickou převodovkou, který spotřebuje 6,1 l/100 km, o 1,6 litru více než na papíře. Ani u hybridní Toyoty Prius+ spotřeba 5,4 litru úplně nefascinuje. Kdo chce v autě této kategorie jezdit za co nejméně, měl by zvolit Mercedes B 180 CDI o 109 koních, kterému stačí rovných 5 litrů na sto. Druhý Opel Meriva 1,6 CDTI se spotřebou 5,1 litru je také dobrá volba, zejména pokud chcete zadní dveře otevírané proti směru jízdy.

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 32 - Realna spotreba AB 09

Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 33 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 02Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 34 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 04Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách - 35 - Mercedes-Benz B-Class 2015 facelift 08

Zdroj: AutoBild

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.