Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Reálně nejúspornější auta dneška: 156 strojů v 8 třídách
29.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Hledáte-li velké auto s reálně nízkou spotřebou, chtějte úsporné verze s konvenčními motory, říkají výsledky testů. Občas ale překvapí i jiní.
Pokud se podíváte do katalogů nových automobilů, které se holedbají nízkou spotřebou, zejména u dieselů je pomllu pravidlem číslo nižší než 4. Hromada aut, a to třeba i ne zas tak slabých či malých, má dle testu spotřeby NEDC spotřebu někde mezi třemi a čtyřmi litry na 100 km. Většinou to jsou diesely, ale objeví se tu i benzínové motory.
To, jak celá Evropa dobře ví, je nicméně v drtivé většině případů nereálná hodnota, na reálné silnici s reálným provozem se na katalogová čísla dostanou jen skuteční spořílci - anebo auta s velkými atmosférickými motory, jak ukázala loňská studie ADACu. Německý Auto Bild má nicméně svůj silniční „okruh”, na kterém testuje spotřebu všech aut v provozu, takže hodnoty jím naměřené mají vypovídající hodnotu podstatně lepší než ty zjištěné ve zcela uměle vytvořených podmínkách.
Před nedávnem jsme tu měli téměř stovku automobilů ve čtyřech kategoriích, ve kterých jsme zkoumali jejich spotřeby. Byla to ale katalogová čísla, která mají jen jedinou výhodu, a to, že jsou srovnatelná - všechny hodnoty byly naměřeny úplně stejně. Nicméně jsou to hodnoty dost nereálné, jak zní ze všech stran, a je na nich dobře vidět, jak moc aut chce jezdit za méně než čtyři litry paliva na 100 km.
Právě kvůli velkému rozdílu mezi katalogovými čísly a realitou vzniká nový test spotřeby WLTP, zda něco reálně změní, je druhá otázka. Automobilky proti takovéto změně protestují, ale ne tak kvůli odporu k novince jako takovému, jako spíš proto, že zavedení v roce 2017 je příliš brzy na to, aby mohla být patřičně navržena auta.
Laboratorní testy mají své výhody, o spotřebě aut ve skutečném světě ale dnes říkají pramálo
Testovací okruh Auto Bildu měří 155 kilometrů a patří do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba pak je měřena dotankováním do plné nádrže. Na stejném okruhu se nedávno testovala i SUV, z čehož vyšel žebříček 20 reálně nejžíznivějších kousků.
Potud teorie; podívejme se nyní na výsledky. Zejména zmiňme, že čísla pod 4 litry na sto, jakkoliv v katalozích běžná, jsou v praktickém testu naprostou výjimkou. Jediným strojem, který se pod tuto hranici dostal, byla Toyota Prius Plug-In Hybrid, ta zvládla test se spotřebou 3,7 l/100 km. I to je o 76 % víc, než říká katalog, ale je to přesto reálně velmi nízká spotřeba.
Výsledky pod 5 litrů nicméně výjimečné nejsou a dostávají se na ně i konvenční auta s atmosférickými benzínovými motory, zmiňme třeba Škodu Citigo. Také se ale objevila auta, která nezvládla ani spotřebu pod 10 litrů. Pravda, jedním z nich je Mercedes S 500 Coupe 4Matic, u kterého se dá vyšší spotřeba akceptovat a který nabídne 455 koní.
Další Mercedes třídy S, konkrétně plug-in-hybridní verze S 500 e, se dá označit za největšího lháře: zatímco podle katalogu má jezdit za 2,8 litru na 100 km, v testu Auto Bildu dosáhl spotřeby 8,6 litru, což je 307 % katalogové hodnoty. To překvapením není, nicméně příjemně překvapit můžou některé crossovery, které se dostaly pod 6 litrů nafty s poměrně velkou rezervou. Ale už nezdržujme, tady jsou kompletní výsledky:
Minivozy
Mezi nejmenšími vozítky do města aby člověk diesel pohledal, ale i benzínové motory se zde holedbají nízkou spotřebou. Tedy, alespoň na papíře - například Suzuki Celerio s litrovým motorem o 68 koních slibuje 3,6 litru na sto, ale v testu dosáhlo spotřeby 5,4 l/100 km. Na druhém konci desítky, na vrcholné příčce, skončila 60koňová Škoda Citigo Green tec se spotřebou 4,4 litru benzínu na 100 km. Na druhém místě bylo dvojče Seat Mii se stejným motorem a spotřebou 4,5 litru, o třetí příčku se dělil Peugeot 108 VTI o 69 koních s Fiatem 500C 1,3 Multijet o 95 koních. Spotřeba tu byla shodná, 4,6 l/100 km.
Malé vozy
Kategorie malých aut ukazuje, že vyšší výkon motoru nemusí znamenat vyšší spotřebu. Je to logické, silnější motor má se stejně velkým autem méně práce, proto mu stačí méně paliva. Dobře to ukazuje Ford Fiesta: na 10. místě je 80koňová verze se spotřebou 5,8 litru, na 6. místě 100koňová varianta se spotřebou o 0,4 l menší. Vrcholem je nicméně jiný stroj, Renault Clio Grandtour s 90koňovým dieselem a start-stopem, kterému stačí 4,3 l/100 km. Druhá je dieselová Fiesta s 95 koňmi a 4,6 litru, třetí Mitsubishi Space Star s benzínovým litrovým motorem, 71 koňmi a spotřebou 4,7 litru, pouze o půllitr výše než na papíře.
Nižší střední třída
V nižší střední třídě jsou výsledky o něco těsnější, na 10. místě skončila auta s naměřenou spotřebou 5,5 litru na sto a všechna mají vznětové motory: Kia Cee'd 1,6 CRDi, BMW 220d, Volvo V40 D3, VW Golf GTD a Mercedes A 200 CDI. Největší rozdíly mezi papírovou a reálnou spotřebou byly u Volkswagenu a BMW, 1,3 litru. Na rozdíl od ostatních kategorií je v této vítězem hybridní automobil, dokonce plug-in hybridní - je to Toyota Prius Plug-In Hybrid, která je schopna reálně jezdit za 3,7 litru benzínu. Je to sice 76% nárůst oproti katalogu, ale stále je to reálně nejméně, a to s náskokem 0,9 litru před stříbrnými Citroënem, Mercedesem a Kií.
Střední třída
Střední třída již běžně nabízí dieselové dvoulitry a výkony klidně okolo dvou stovek koní. Je tu hned několik variant BMW řady 3, a to s docela velkým výkonovým rozptylem, a dostala se sem i Octavia Scout Combi 4x4 Green tec se 150 koňmi z dvoulitrového TDI. 5,4 litru na sto ale nestačilo na lepší než šesté místo. Zlato tu získalo BMW 320d EfficientDynamics, jehož 163 koním stačilo na 100 km 4,6 litru paliva. Druhý byl Opel Insignia CDTI se 140 koňmi a 4,8 litry, třetí místo získala shodně BMW 316d a 318d Sport Line, která nabídnou 116, resp. 143 koní a spotřebu 5 litrů na sto.
Vyšší střední třída
Top 10 vyšší střední třídy dole ukončuje Audi A6 3,0 TDI o 272 koních, které jezdí za 7,2 litru reálně oproti 5,1 litru v katalogu. O půl litru lépe je na tom silnější BMW 535d. Za pozornost může stát také pátý Jaguar XF Sportbrake s 2,2litrovým čtyřválcem o 200 koních a spotřebou 6,3 l/100 km. A na nejvyšší příčce je také vůz Audi A6, a to verze Ultra, zaměřená na nízkou spotřebu - 190koňovému dvoulitru TDI stačí 5,5 litru na sto. Prvenství sdílí s BMW 520d o stejném výkonu a Mercedesem E 220 CDI BlueTec, který nabídne koní 170.
Luxusní vozy
Mezi luxusními vozy se poprvé s reálnou spotřebou dostáváme nad hranici deseti litrů, a to v případě Mercedesu S 500 Coupe 4Matic, který na 100 km potřebuje 11,6 litru paliva, ale také za to nabídne 455 koní. Víc než 10 litrů potřebuje také S 500 sedan se zadním náhonem a BMW 750i. Na šestém místě nacházíme krále rozdílu mezi katalogovou a reálnou spotřebou, hybridní Mercedes S 500 e, jehož spotřeba 8,6 litru na sto je o něco víc než trojnásobkem té katalogové, která činí 2,8 l. Na prvním místě je Audi A7 3,0 TDI Ultra, kterému s 218 koňmi třílitrového šestiválce stačí 6,7 litru na 100 km.
SUV a crossovery
V této kategorii najdeme na první desítce všechno od Renaultu Captur po Jeep Cherokee - který není nejžíznivější, třebaže patří k největším, což může být překvapivé. O desáté místo se dělí Renault Captur TCe 90 s Nissanem X-Trail 1,6 dCi 4x4i, mají spotřebu 6,2 litru na 100 km. Onen Jeep Cherokee má pod kapotou dvoulitr Multijet o 140 koních a na 100 km mu stačí rovných šest litrů paliva; je na osmém místě. Vrchol obsadil Renault Captur Energy dCi 90 S&S se spotřebou 5,1 litru, stříbrné je Suzuki SX4 S-Cross 1,6 DDiS 4x4 s 5,2 litru a bronzovou medaili získal Mini Countryman One D, který stejně jako Captur nabídne 90 koní. Spotřebuje na to ale 5,3 litru nafty.
MPV
Vozy kategorie MPV jsou stroje pro rodinu, ke kterým člověk nezřídka má ještě jedno auto, je-li petrolhead. Nízká spotřeba je tu tedy důležitější než u třídy S 500 Coupe. Nenadchne tedy Citroën Citroën Grand C4 Picasso se 150koňovým dieselem a automatickou převodovkou, který spotřebuje 6,1 l/100 km, o 1,6 litru více než na papíře. Ani u hybridní Toyoty Prius+ spotřeba 5,4 litru úplně nefascinuje. Kdo chce v autě této kategorie jezdit za co nejméně, měl by zvolit Mercedes B 180 CDI o 109 koních, kterému stačí rovných 5 litrů na sto. Druhý Opel Meriva 1,6 CDTI se spotřebou 5,1 litru je také dobrá volba, zejména pokud chcete zadní dveře otevírané proti směru jízdy.
Zdroj: AutoBild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva