Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
První česká politická strana chce zrušit bodový systém pro řidiče, prý nefunguje
18.2.2019 | Mirek Mazal
To, čemu se v České republice říká „bodový systém hodnocení řidičů”, je od začátku paskvil, který volá po zrušení a nahrazení něčím rozumnějším.
Bodový systém hodnocení řidičů platí na českých silnicích od července roku 2006. O pět let později byl mírně upraven a právě tehdy jsme podrobně probírali, proč jde o totální paskvil. Tehdejší článek nepozbyl nic na své platnosti, takže si jej můžete přečíst i dnes, ve zkratce ale trápí český systém především to, že to žádný systém není.
Nové řešení nenahradilo starší řešení hodnocení řidičů, a tak se za medializovaného strašáka schovává mnohem represivnější nástroj, který vám nejvyšší trest (tedy zákaz řízení) udělí již za jeden jediný přestupek, ať máte nebo nemáte bodů, kolik chcete. Jízda pod vlivem alkoholu, způsobení vážné dopravní nehody, předjíždění v místech, kde je to zakázáno, překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci nebo 50 km/h mimo obec, řízení neregistrovaného auta a několik dalších přestupků znamená okamžité odnětí řidičského oprávnění bez ohledu na stav bodového konta.
Je to systém „jednou a dost”, vedle nějž stále existují přestupky, které jsou hodnoceny zákazem řízení na 1 až 12 měsíců v případě, že byly spáchány dvakrát během jednoho roku. Všechny tyto tresty byly a jsou nadále v platnosti, bodový systém je jen trestá podruhé a mírněji. Jediné, co nové řešení skutečně přineslo navíc, jsou postihy za vesměs bagatelní přestupky.
Proto také o většině „vybodovaných” slýcháme v souvislosti s nezapnutými pásy, nerozsvícenými světly, opakovaným porušením povolené rychlosti o 10 km/h a podobnými skutky. Proč? Protože jinak se vybodovat skoro nedá. Jakýkoli závažnější skutek se trestá okamžitým zákazem činnosti, body si domů odnesete jen jako bonus. Část těchto bodů vám během beztak uděleného zákazu řízení bude zase odepsáno, takže je skoro nemožné dostat se na maximum třeba opakovaným ignorováním zákazu předjíždění.
Přidejte si k tomu navrch ještě finanční pokuty a těžko se ubráníte dojmu, že celé řešení je nepřehledné a příliš tvrdé. Bodový systém by měl motivovat k nápravě, bránit opakovanému páchání závažných přestupků a ve výsledku tak vést ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Jak to ale může dokázat, když po jakémkoli závažnějším přestupku nedává druhou šanci? A před třeba opravdu rychlé řidiče staví jasné sdělení: „Jeď 141 nebo 241 km/h po okresce, hrozí ti to samé?” Ani to není pozitivně motivující.
Už touto optikou vypadá český bodový systém jako nesmysl, a to jsme se otřeli jen o pár dílčích faktorů, neřešených problémů je více. Z českých silnic se tak žádné zásadně bezpečnější místo nestalo - počet mrtvých a těžce zraněných klesá jistě hlavně díky tomu, že auta jsou neustále, nehod jako takových neubývá. A to ani v nejmenším.
V roce 2009 bouralo cca 75 tisíc motoristů, o šest let později už přes 93 tisíc. Růst v řádech tisíců pokračoval do loňského roku, kdy bylo v České republice evidováno skoro 105 tisíc dopravních incidentů. V porovnání s rokem 2009 to představuje nárůst o 40 %, a to se u nás spousta nehod nikomu nemusí hlásit...
Aktuální ministr dopravy Dan Ťok dlouhodobě usiluje o změnu bodování některých postihů, jde na to ale znovu ze špatného konce. Nedávno předložil další návrh změn v bodovém systému a čeká na výsledky probíhajícího připomínkového řízení. Politik by rád nově přičítal čtyři a šest bodů za ty nejzávažnější prohřešky, dále by uvítal zvýšení blokových pokut i sankcí v rámci správního řízení. „Cílem je zjednodušit systém na tři sazby bodů, nastavit pevně dané blokové pokuty a reagovat na nejčastější prohřešky na silnicích,“ píše ministerstvo.
Novelizovaný zákon by měl rovněž usnadnit trestání řidičů v kratším časovém období. Mohly by se teoreticky snížit pokuty za zapomenutý řidičský průkaz, nerozsvícená světla či špatné parkování. Novinkou by se stalo trestání nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi dvěma vozidly. Jsou to další retuše, které neřeší podstatu - že tento „dětský” bodový systém nefunguje, protože ve stínu „dospělého” a stále nezrušeného předchůdce nemá žádný podstatný význam. Přidává jen nové a nové tresty za drobné prohřešky, které většinou nebezpečné řidiče nedefinují.
Tento stav nelze dát do pořádku dílčími změnami, jediným řešením je úplné zrušení celého dosavadního „nesystému” a jeho nahrazení jiným. Voláme po tom už přes 10 let, teď se konečně ozvala i politická reprezentace. Podle dřívější Strany svobodných občanů, dnes Svobodných se nepodařilo prokázat, že by zavedení bodového systému v roce 2006 nějak zvýšilo bezpečnost na českých silnicích. Prosazují proto jeho úplné zrušení.
„Počet dopravních nehod stoupá téměř neustále od roku 2009, tedy skoro 10 let. Systém byl při zavedení jeden z nejrepresivnějších nástrojů v Evropě a je založen na principu dvojího trestu za tentýž čin,“ uvedl předseda Tomáš Pajonk s tím, že ke snížení počtu dopravních nehod by podle něj vedlo spíše přesměrování kontrol z přehledných a bezpečných míst na rizikové úseky i plošná revize rychlostních limitů.
Z našeho pohledu je to vítaná iniciativa proti nefunkčnímu nastavení současné situace, kterou nenapraví, naopak ještě zhorší chystaná úprava. O úspěchu této iniciativy předem pochybujeme, přesto ji vítáme - mlčet znamená souhlasit a i tímto způsobem lze připomenout, že český bodový systém je opravdu nefunkční paskvil, který ničemu nepomáhá. Od Svobodných je to pozitivní demonstrativní akt, který by mohla zvednout některá z větší stran - iracionalita stávajícího řešení i chystaných změn je do očí bijící.
Český bodovyýsystém dlouhodobě nefunguje a fungovat ani nemůže. Nelze jej změnit, je třeba jej zrušit a nahradit promyšlenějším řešením. Teď za to horují i Svobodní
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před hodinou - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 2 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 4 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 5 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva