Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Propadák Mazdy skončil po pár letech na trhu, jako ojetina ale skóruje trvanlivostí i nadčasovým vzhledem
8.8.2024 | Petr Prokopec
Vlastně jsme nikdy dokonale nepochopili, proč se na trhu setkal s takovou mírou nezájmu, však jako kompaktní SUV s atraktivním vzhledem je přesně tím, co by dnes mělo na zákazníky fungovat. Buď jak buď se zdá, že čas posouvá vnímání modelu CX-3 do jiných sfér.
V roce 2015 se Mazda pokusila prorazit na trhu kompaktních SUV. A zdálo se, že na to jde dobře, jenže její model CX-3 zákazníky nikdy pořádně neoslovil. Sami jsme úplně nepochopili, proč vlastně - prý byl s 4 275 milimetry moc malý na to, aby se chytil mezi auty, kde na velikosti záleží, i když velká vlastně být nemají.
Bez ohledu na důvody ale cé-iks-trojka opravdu neuspěla. Nejlépe si vedla v roce 2017, i tehdy ale byla po celém světě prodána pouze v 137 094 exemplářích. To na globální odbyt auta takové třídy opravdu není mnoho, registrace navíc od té doby jen padaly, přičemž nezafungoval ani facelift. Automobilka tak v roce 2021 prodej na vyspělých trzích předčasně ukončila a auto postupně nahradila trochu jinak koncipovanou CX-30.
Co bylo příčinou neúspěchu prvního pokusu prorazit? Design to rozhodně nebyl, v tomto směru dokáže vůz oslovit široké spektrum zákazníků i dnes. A na auto nejde nahlížet negativně ani v souvislosti s jeho technikou. Mazda totiž na rozdíl od ostatních japonských výrobců nezanevřela na dieselové motory, a CX-5 nabízela jak s 1,5litrovou, tak s 1,8litrovou jednotkou SkyActiv-D. Kromě nich pak bylo možné sáhnout také po benzinové jedna-pětce a dvoulitru, pokryta tak byla výkonová škála od 105 do 150 koní.
Mazda zašla o poznání dál než ostatní automobilky v tomto segmentu i v jiných směrech, když své menší SUV nabídla i s pohonem všech kol. Opomenout nesmíme ani poměrně rozsáhlou paletu výbavových stupňů, kdy ovšem i základ nabízel velké množství standardních doplňků. Vskutku tak na první pohled nebyl jediný důvod, proč by zákazníci měli showroomy značky míjet. Jenže tu byl ještě ten druhý související se snahou značky prezentovat se spíš jako prémiový výrobce.
Kde tedy taková Škoda Kamiq v roce 2020 začínala na 407 900 Kč, tam bylo třeba za CX-3 zaplatit alespoň 482 900 Kč. To je opravdu značný rozdíl, jenž sice vyvažovala bohatší výbava či vyšší výkon pod kapotou, na to ale zjevně klientela nebrala takový ohled. Japonské SUV tak rázem stálo mimo hlavní proud, načež nakonec skončilo bez nástupce. Jak už padlo, mezeru vyplnil model CX-30, který o trochu více narostl do délky a nabídnul i výkonnější agregáty a lepší poměr hodnoty a ceny.
V případě zájmu o CX-3 tedy nyní již musíte do bazarů, kde můžete očekávat vysokou kvalitu. Kolegové z německého Auto Bildu, kteří otestovali exemplář z roku 2019 osazený benzinovým dvoulitrem, totiž poukazují jen na pár neduhů. Povětšinou nicméně nejde o problémy spojené se spolehlivostí, nýbrž o designové chyby značky. Zadní sedadla totiž nabízejí jen velmi málo prostoru, zatímco vpředu lze počítat s nepříliš přesvědčivým multimediálním systémem.
Podvozek je pak spíš tuhý, což jen zvýrazňují použitá 18palcová litá kola. Světlá výška 15,5 centimetru navíc není příliš velkorysá, načež ani se zmíněným systémem 4x4 nemůžete do jiného terénu, než je polní cesta. Navíc je třeba počítat s poměrně velkým průměrem otáčení (11,4 m), který příliš nekoresponduje s kompaktními rozměry vozu. Benzinové motory bez turba jsou obecně vítané, jsou jednodušší a trvanlivější, ale bez turbodmychadla nemají bůhvíjaký zátah v nižších a středních otáčkách.
Pokud je ovšem zrovna toto váš šálek kávy, zaměřte se pouze na případné rachocení, které by mohlo jít od panoramatického střešního okna či přední nápravy. Ani v jednom případě totiž oprava nebude levná. A z laciného kraje ostatně není ojetina jako taková. I v případě nejstarších kousků s více než 200 tisíci najetými kilometry si totiž musíte připravit alespoň 200 000 Kč, s omezením nájezdu na 100 tisíc kilometrů přichází zvýšení cen o 100 000 Kč. Absolutně je to ale pochopitelně o dost méně peněz než kdysi, a tak CX-3 táhne v bazarech citelně víc.
Kolegy testovaný kus měl najeto jen 48 882 km, pročež je nabízen za 18 480 Eur (cca 467 tisíc Kč), tedy pomalu za někdejší cenu nového vozu. Jak se rozhodnete, necháme na vás. Pokud nicméně dáte přednost spíš zmíněnému nástupci, tedy Mazdy CX-30, budete si muset připravit ještě o poznání vyšší sumu - 4 395 mm dlouhé SUV totiž jako nové startuje na 694 600 Kč. Přesto se prodává líp.
Vzhledově dokáže Mazda CX-3 zabodovat i dnes. A i když relativně není levná, absolutně nižší ceny jí v bazarech zajišťují víc pozornosti než kdysi v showroomech. Foto: Mazda
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- KTM na Dakaru stále dominuje včera 12:03
- Marc VDS pojede i šampionát EWC včera 11:31
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
- Test WorldSSP na okruhu Circuito Andalucia 13.1.2025
- Ducati Panigale V4 S Tricolore: exkluzivní sběratelská edice 13.1.2025
Nejčtenější články
- Shaquille O'Neal si nechal předělat elektrický Lucid na auto, jaké nemá nikdo jiný, zdobí ho nápis Diesel
17.12.2024 - Škoda začala odhalovat své nejdražší modely v novém, prý dostanou nejlepší aerodynamiku v historii firmy
17.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024 - Majitel se po 7 dnech vrátil k zaparkované Tesle Model 3. Byla „mrtvá”, po pokusu ji oživit se auta radši s velkou ztrátou zbavil
17.12.2024 - Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
17.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva