Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Propadák Mazdy skončil po pár letech na trhu, jako ojetina ale skóruje trvanlivostí i nadčasovým vzhledem
8.8.2024 | Petr Prokopec
Vlastně jsme nikdy dokonale nepochopili, proč se na trhu setkal s takovou mírou nezájmu, však jako kompaktní SUV s atraktivním vzhledem je přesně tím, co by dnes mělo na zákazníky fungovat. Buď jak buď se zdá, že čas posouvá vnímání modelu CX-3 do jiných sfér.
V roce 2015 se Mazda pokusila prorazit na trhu kompaktních SUV. A zdálo se, že na to jde dobře, jenže její model CX-3 zákazníky nikdy pořádně neoslovil. Sami jsme úplně nepochopili, proč vlastně - prý byl s 4 275 milimetry moc malý na to, aby se chytil mezi auty, kde na velikosti záleží, i když velká vlastně být nemají.
Bez ohledu na důvody ale cé-iks-trojka opravdu neuspěla. Nejlépe si vedla v roce 2017, i tehdy ale byla po celém světě prodána pouze v 137 094 exemplářích. To na globální odbyt auta takové třídy opravdu není mnoho, registrace navíc od té doby jen padaly, přičemž nezafungoval ani facelift. Automobilka tak v roce 2021 prodej na vyspělých trzích předčasně ukončila a auto postupně nahradila trochu jinak koncipovanou CX-30.
Co bylo příčinou neúspěchu prvního pokusu prorazit? Design to rozhodně nebyl, v tomto směru dokáže vůz oslovit široké spektrum zákazníků i dnes. A na auto nejde nahlížet negativně ani v souvislosti s jeho technikou. Mazda totiž na rozdíl od ostatních japonských výrobců nezanevřela na dieselové motory, a CX-5 nabízela jak s 1,5litrovou, tak s 1,8litrovou jednotkou SkyActiv-D. Kromě nich pak bylo možné sáhnout také po benzinové jedna-pětce a dvoulitru, pokryta tak byla výkonová škála od 105 do 150 koní.
Mazda zašla o poznání dál než ostatní automobilky v tomto segmentu i v jiných směrech, když své menší SUV nabídla i s pohonem všech kol. Opomenout nesmíme ani poměrně rozsáhlou paletu výbavových stupňů, kdy ovšem i základ nabízel velké množství standardních doplňků. Vskutku tak na první pohled nebyl jediný důvod, proč by zákazníci měli showroomy značky míjet. Jenže tu byl ještě ten druhý související se snahou značky prezentovat se spíš jako prémiový výrobce.
Kde tedy taková Škoda Kamiq v roce 2020 začínala na 407 900 Kč, tam bylo třeba za CX-3 zaplatit alespoň 482 900 Kč. To je opravdu značný rozdíl, jenž sice vyvažovala bohatší výbava či vyšší výkon pod kapotou, na to ale zjevně klientela nebrala takový ohled. Japonské SUV tak rázem stálo mimo hlavní proud, načež nakonec skončilo bez nástupce. Jak už padlo, mezeru vyplnil model CX-30, který o trochu více narostl do délky a nabídnul i výkonnější agregáty a lepší poměr hodnoty a ceny.
V případě zájmu o CX-3 tedy nyní již musíte do bazarů, kde můžete očekávat vysokou kvalitu. Kolegové z německého Auto Bildu, kteří otestovali exemplář z roku 2019 osazený benzinovým dvoulitrem, totiž poukazují jen na pár neduhů. Povětšinou nicméně nejde o problémy spojené se spolehlivostí, nýbrž o designové chyby značky. Zadní sedadla totiž nabízejí jen velmi málo prostoru, zatímco vpředu lze počítat s nepříliš přesvědčivým multimediálním systémem.
Podvozek je pak spíš tuhý, což jen zvýrazňují použitá 18palcová litá kola. Světlá výška 15,5 centimetru navíc není příliš velkorysá, načež ani se zmíněným systémem 4x4 nemůžete do jiného terénu, než je polní cesta. Navíc je třeba počítat s poměrně velkým průměrem otáčení (11,4 m), který příliš nekoresponduje s kompaktními rozměry vozu. Benzinové motory bez turba jsou obecně vítané, jsou jednodušší a trvanlivější, ale bez turbodmychadla nemají bůhvíjaký zátah v nižších a středních otáčkách.
Pokud je ovšem zrovna toto váš šálek kávy, zaměřte se pouze na případné rachocení, které by mohlo jít od panoramatického střešního okna či přední nápravy. Ani v jednom případě totiž oprava nebude levná. A z laciného kraje ostatně není ojetina jako taková. I v případě nejstarších kousků s více než 200 tisíci najetými kilometry si totiž musíte připravit alespoň 200 000 Kč, s omezením nájezdu na 100 tisíc kilometrů přichází zvýšení cen o 100 000 Kč. Absolutně je to ale pochopitelně o dost méně peněz než kdysi, a tak CX-3 táhne v bazarech citelně víc.
Kolegy testovaný kus měl najeto jen 48 882 km, pročež je nabízen za 18 480 Eur (cca 467 tisíc Kč), tedy pomalu za někdejší cenu nového vozu. Jak se rozhodnete, necháme na vás. Pokud nicméně dáte přednost spíš zmíněnému nástupci, tedy Mazdy CX-30, budete si muset připravit ještě o poznání vyšší sumu - 4 395 mm dlouhé SUV totiž jako nové startuje na 694 600 Kč. Přesto se prodává líp.
Vzhledově dokáže Mazda CX-3 zabodovat i dnes. A i když relativně není levná, absolutně nižší ceny jí v bazarech zajišťují víc pozornosti než kdysi v showroomech. Foto: Mazda
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- 1 400 koní, 550 kg. Brutální kvalifikační kolo Formule 1 ze sezóny, kdy turba neměla limit, dodnes bere dech
8.9.2024 - Policista chtěl řidičku ujíždějící v SUV zastavit pomocí tzv. PIT, sám ale po jejím manévru převrátil auto
6.9.2024 - Lamborghini otevřelo své největší dealerství na světě, kupodivu nestojí nikde na Středním východě
5.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Salač zajel v Misanu nejlepší výsledek sezóny 2024 včera 23:01
- Misano: Test MotoGP celkově včera 18:59
- Bo Bendsneyder skončil v týmu Preicanos včera 17:00
- Hector Garzo mistrem světa MotoE včera 11:30
- CFMOTO 675SR-R: sportovní tříválec včera 11:22
Nejčtenější články
- Bentley chce, aby logo na přídích jeho aut skutečně létalo, bizarní řešení už si nechalo patentovat
11.8.2024 - Požár elektromobilu, který zničil 140 aut a zranil 23 lidí, vede k zákazům jejich parkování, další kroky přijdou
12.8.2024 - Nové malé Lamborghini s výkonem přes 900 koní natočili do detailu při testech, už z dálky vypadá jako ministr války
12.8.2024 - Zájem o elektromobily v Německu dosáhl nového dna, mezi 40 nejprodávanějšími auty není ani jeden elektrický model
12.8.2024 - Kapota jak od Vuittona, interiér plný kýče a kožená bunda na cestu: Unikla podoba nejnovějšího Maybachu
12.8.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva