Propadák Mazdy skončil po pár letech na trhu, jako ojetina ale skóruje trvanlivostí i nadčasovým vzhledem

Vlastně jsme nikdy dokonale nepochopili, proč se na trhu setkal s takovou mírou nezájmu, však jako kompaktní SUV s atraktivním vzhledem je přesně tím, co by dnes mělo na zákazníky fungovat. Buď jak buď se zdá, že čas posouvá vnímání modelu CX-3 do jiných sfér.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Propadák Mazdy skončil po pár letech na trhu, jako ojetina ale skóruje trvanlivostí i nadčasovým vzhledem

8.8.2024 | Petr Prokopec

Propadák Mazdy skončil po pár letech na trhu, jako ojetina ale skóruje trvanlivostí i nadčasovým vzhledem

/

Foto: Mazda

Vlastně jsme nikdy dokonale nepochopili, proč se na trhu setkal s takovou mírou nezájmu, však jako kompaktní SUV s atraktivním vzhledem je přesně tím, co by dnes mělo na zákazníky fungovat. Buď jak buď se zdá, že čas posouvá vnímání modelu CX-3 do jiných sfér.

V roce 2015 se Mazda pokusila prorazit na trhu kompaktních SUV. A zdálo se, že na to jde dobře, jenže její model CX-3 zákazníky nikdy pořádně neoslovil. Sami jsme úplně nepochopili, proč vlastně - prý byl s 4 275 milimetry moc malý na to, aby se chytil mezi auty, kde na velikosti záleží, i když velká vlastně být nemají.

Bez ohledu na důvody ale cé-iks-trojka opravdu neuspěla. Nejlépe si vedla v roce 2017, i tehdy ale byla po celém světě prodána pouze v 137 094 exemplářích. To na globální odbyt auta takové třídy opravdu není mnoho, registrace navíc od té doby jen padaly, přičemž nezafungoval ani facelift. Automobilka tak v roce 2021 prodej na vyspělých trzích předčasně ukončila a auto postupně nahradila trochu jinak koncipovanou CX-30.

Co bylo příčinou neúspěchu prvního pokusu prorazit? Design to rozhodně nebyl, v tomto směru dokáže vůz oslovit široké spektrum zákazníků i dnes. A na auto nejde nahlížet negativně ani v souvislosti s jeho technikou. Mazda totiž na rozdíl od ostatních japonských výrobců nezanevřela na dieselové motory, a CX-5 nabízela jak s 1,5litrovou, tak s 1,8litrovou jednotkou SkyActiv-D. Kromě nich pak bylo možné sáhnout také po benzinové jedna-pětce a dvoulitru, pokryta tak byla výkonová škála od 105 do 150 koní.

Mazda zašla o poznání dál než ostatní automobilky v tomto segmentu i v jiných směrech, když své menší SUV nabídla i s pohonem všech kol. Opomenout nesmíme ani poměrně rozsáhlou paletu výbavových stupňů, kdy ovšem i základ nabízel velké množství standardních doplňků. Vskutku tak na první pohled nebyl jediný důvod, proč by zákazníci měli showroomy značky míjet. Jenže tu byl ještě ten druhý související se snahou značky prezentovat se spíš jako prémiový výrobce.

Kde tedy taková Škoda Kamiq v roce 2020 začínala na 407 900 Kč, tam bylo třeba za CX-3 zaplatit alespoň 482 900 Kč. To je opravdu značný rozdíl, jenž sice vyvažovala bohatší výbava či vyšší výkon pod kapotou, na to ale zjevně klientela nebrala takový ohled. Japonské SUV tak rázem stálo mimo hlavní proud, načež nakonec skončilo bez nástupce. Jak už padlo, mezeru vyplnil model CX-30, který o trochu více narostl do délky a nabídnul i výkonnější agregáty a lepší poměr hodnoty a ceny.

V případě zájmu o CX-3 tedy nyní již musíte do bazarů, kde můžete očekávat vysokou kvalitu. Kolegové z německého Auto Bildu, kteří otestovali exemplář z roku 2019 osazený benzinovým dvoulitrem, totiž poukazují jen na pár neduhů. Povětšinou nicméně nejde o problémy spojené se spolehlivostí, nýbrž o designové chyby značky. Zadní sedadla totiž nabízejí jen velmi málo prostoru, zatímco vpředu lze počítat s nepříliš přesvědčivým multimediálním systémem.

Podvozek je pak spíš tuhý, což jen zvýrazňují použitá 18palcová litá kola. Světlá výška 15,5 centimetru navíc není příliš velkorysá, načež ani se zmíněným systémem 4x4 nemůžete do jiného terénu, než je polní cesta. Navíc je třeba počítat s poměrně velkým průměrem otáčení (11,4 m), který příliš nekoresponduje s kompaktními rozměry vozu. Benzinové motory bez turba jsou obecně vítané, jsou jednodušší a trvanlivější, ale bez turbodmychadla nemají bůhvíjaký zátah v nižších a středních otáčkách.

Pokud je ovšem zrovna toto váš šálek kávy, zaměřte se pouze na případné rachocení, které by mohlo jít od panoramatického střešního okna či přední nápravy. Ani v jednom případě totiž oprava nebude levná. A z laciného kraje ostatně není ojetina jako taková. I v případě nejstarších kousků s více než 200 tisíci najetými kilometry si totiž musíte připravit alespoň 200 000 Kč, s omezením nájezdu na 100 tisíc kilometrů přichází zvýšení cen o 100 000 Kč. Absolutně je to ale pochopitelně o dost méně peněz než kdysi, a tak CX-3 táhne v bazarech citelně víc.

Kolegy testovaný kus měl najeto jen 48 882 km, pročež je nabízen za 18 480 Eur (cca 467 tisíc Kč), tedy pomalu za někdejší cenu nového vozu. Jak se rozhodnete, necháme na vás. Pokud nicméně dáte přednost spíš zmíněnému nástupci, tedy Mazdy CX-30, budete si muset připravit ještě o poznání vyšší sumu - 4 395 mm dlouhé SUV totiž jako nové startuje na 694 600 Kč. Přesto se prodává líp.


Propadák Mazdy skončil po pár letech na trhu, jako ojetina ale skóruje trvanlivostí i nadčasovým vzhledem - 1 - Mazda CX-3 ojetina ilustracni foto 01Propadák Mazdy skončil po pár letech na trhu, jako ojetina ale skóruje trvanlivostí i nadčasovým vzhledem - 2 - Mazda CX-3 ojetina ilustracni foto 02Propadák Mazdy skončil po pár letech na trhu, jako ojetina ale skóruje trvanlivostí i nadčasovým vzhledem - 3 - Mazda CX-3 ojetina ilustracni foto 03
Vzhledově dokáže Mazda CX-3 zabodovat i dnes. A i když relativně není levná, absolutně nižší ceny jí v bazarech zajišťují víc pozornosti než kdysi v showroomech. Foto: Mazda

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.