Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Proč nemůžete odemknout dveře auta, když je někdo zrovna zkouší otevřít?
22.8.2018 | Mirek Mazal
Je to typická rodinná přetahovaná, ze které nikdo neodejde jako vítěz, dveře se prostě neotevřou. Proč tomu tak je? Má to své logické vysvětlení.
Není to zase tak sporadická situace a pokud máte děti, museli jste ji zažít. S autem zastavíte na parkovišti, vystoupíte a vydáte se směrem k zadním dveřím vysvobodit vaši ratolest. V tu chvíli se snadno stane, že chcete dveře otevřít, ale nejde to. Ten neposeda vzadu se totiž pokouší o totéž a i když oba směřujete svou aktivitu k témuž cíli, nedosáhnete jej ani jeden.
To samé se stane, když zastavíte se zamčeným autem (protože většina aut se už léta po rozjezdu sama zamyká, pokud tuto funkci nevypnete) a spolujezdec z jakéhokoli důvodu potřebuje otevřít zadní dveře. Může jít znovu o děti, nebo tam má třeba jen odložené oblečení. Vy dále sedíte za volantem, auto tedy zůstane zamčené, spolujezdec tahá za kliku a vy teprve poté pochopíte, že mu musíte odemknout tlačítkem. Znovu to nejde, centrální zamykání zkusí dveře odemknout, ale hned vrátí zámek do původní polohy. Dveře jsou znovu „paralyzované”.
Je celkem jedno, jak moderní vůz máte, mechanismy zámků dveří jsou v podstatě pořád stejné a nevzpomeneme si na auto, kde by to takto nefungovalo. Pokud se vám to stalo, možná jste přemýšleli, proč to tak je. A právě pro takový případ je tu vysvětlení, které má pochopitelně technickou podstatu.
Zámek automobilu je soustava pohyblivých částí napojených na pružiny a vytvarované součástky ovládané táhly. Z mechanického uskupení vedou táhla na vnější a vnitřní kliku a dále na zamykací západku. Zavírání funguje na principu otočného háku ve tvaru písmene C (mezi fotografiemi pár takových uvidíte) umístěného na dveřích, který se zacvakne do pevného úchytu na sloupku automobilu. A nebo naopak - hák může být na sloupku a úchyt na dveřích. Po dovření se písmeno C změní na otočené písmeno U a oba díly do sebe pevně zaskočí. Tažením kliky se mechanismus uvolní (písmeno U zase vytočí na klasické C) a dveře je možné otevřít.
V tomto případě tlačí horní část uvolňovacího klínu západky do uvolňovacího dílu zámku, ten se otočí kolem otočného čepu a zvedne západku zavřených dveří. Západka překoná odpor pružinky a uvolní dveře.
Proti otevírání slouží zamykací systém, ovládaný buď klasičtěji malým kolíkem na hraně dveří nebo menším táhlem u vnitřní kliky, popř. už zcela elektronicky. Po jeho zasunutí zajede západka, která brání otevření dveří - v našem případě zamezuje fungování uvolňovacího klínu západky a brání otočnému háku tvaru C v pohybu. Pokud dva lidé ve stejnou chvíli chtějí otevřít dveře, uvnitř zámku na sebe naráží dva pohyblivé kovové díly, které se navzájem zablokují.
Při zamykání a odemykání vozu se mechanismus, který otáčí kolem otočného čepu hákem ve tvaru C, pohybuje nahoru a dolů. V zamknutém stavu brání spojení mezi klikou a západkami zámku, jež drží dveře zavřené. Naopak odemčená klika je napojená přímo na konzoli, která drží dveře. A když někdo odemkne a zrovna zatáhne za kliku, narazí mechanismus otevírání do zámku a vyruší se navzájem.
Právě proto je tahání za kliku pro odemykání dveří blokující a nezmění se na tom nic do chvíle, než jeden „otevírající” dá přednost druhému. Pokud se tedy pokoušíte dostat do zamčeného vozu, marně taháte za kliku a začínáte se čertit na řidiče nebo cestujícího vzadu, že vám ne a ne odemknout, možná jste to právě vy, kdo odemykaní blokuje. Většinou je při tom slyšet někdy i dost nezdravé cvakání celého mechanismu - v takovém případě postačí nechat chvilku klidu být a auto zkusit otevřít o pár sekund později...












Názorná ukázka zámku osobního automobilu a celého jeho mechanismu skrytého za obložením dveří. Nic jednoduchého to skutečně není
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
dnesAukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
8.3.2025Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Po letech vnucování, omezování, ohýbání reality a promrhaných bilionech tvoří elektromobily 1,8 procenta evropských aut
9.2.2025SsangYong po změně jména přichází i s úplně novou divizí nazvané po jedné z jeho menších ošklivek
9.2.2025Studie vykreslila dramatický pokles dojezdu elektromobilů v zimě. A to jim autoři nadržovali, jak jen mohli
9.2.2025Firma ovládající koncern VW dál zhoršila své letošní vyhlídky. Přijde o další desítky miliard, letos může prodělat až 590 miliard Kč
9.2.2025Nejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025
Živá témata na fóru
- Další zajímavá autovidea 03.10. 19:52 - Truck Daškam
- vratné díly/záloha na díly 03.10. 18:01 - jerry
- Výběr autopojištění 03.10. 17:40 - Brus
- Policejní kontroly a měření 03.10. 13:52 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.10. 07:05 - řidičBOB
- Onboard videa 03.09. 18:52 - brnenska.odchytova
- Detektory policejních radarů 03.08. 09:40 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 03.07. 18:37 - Tomichika