Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Proč jsou značky na dálnicích zelené? V Česku má toto řešení docela neobvyklou historii
26.11.2022 | Petr Prokopec
První dopravní značení je spojeno již s antickým Římem. Sjednocovat se ovšem začalo až na počátku minulého století, kdy byly přijaty společné tvary i významy. Česko si nicméně dlouho kráčelo vlastní cestou, některé jiné země jsou na tom podobně dodnes.
O dopravních značkách většina z nás příliš nepřemýšlí, vnímáme je a řídíme se jimi v podstatě automaticky. Stojí za tím hodiny v autoškole či letité zkušenosti, ale také fakt, že na tomto poli se dlouhodobě mnoho nemění. Ba co více, kruhový či trojúhelníkový tvar značek je stejný jako na počátku minulého století. A častokrát zůstal zachován i význam příkazu, zákazu či upřesnění, co můžete a co nikoli. Neznamená to ovšem, že by značení přišlo až po prvním automobilu, jeho kořeny sahají mnohem dále do minulosti.
Vůbec první značky lze vysledovat až do antického Říma. Tehdy se začaly podél cest vysazovat kameny, které měly určit vzdálenost od tehdejšího centra civilizace. Tzv. milníky, kilometrovníky, rozcestníky či brzdové kameny se pak začaly napříč Evropou šířit, i když na skutečný „boom“ bylo třeba vyčkat do 17. a 18. století. Tehdy se v Německu začal objevovat i nový typ značení, a sice křížové značky, které upozorňovaly na křižovatku. Podstatné přitom bylo, že již byly vyrobené ze dřeva.
Na zásadní průlom nicméně došlo až v roce 1903, kdy Velká Británie jako první přijala zákon upravující právě dopravní značení. Během následujících deseti let se pak zejména kruhové a trojúhelníkové značky přesunuly do zbytku Evropy. Pro Česko se stal podstatným výnos pražského místodržitelství z 28. května 1909, jenž na státních silnicích zavedl jednotné značení. Užívány u nás ovšem i nadále byly betonové či kamenné milníky, jejichž součástí byl nápis a vytyčení směru.
Ještě o rok dříve se přitom v Paříži konal první mezinárodní silniční kongres, který požadoval právě zavedení jednotného značení. Na tvarech a významu se nicméně jednotlivé státy shodly až o rok později. Česko se pak k dohodě připojilo až v roce 1926, kdy byl přijat její dodatek. Následně pak od roku 1928 začal Autoklub Republiky Československé zavádět systematické značení. Od 1. listopadu 1939, tedy za dob Protektorátu, se pak užívá barevné provedení známé prakticky dodnes.
Právě barvy jsou ostatně důvodem, proč jsme si na toto téma posvítili. Kolegové z amerického webu Jalopnik se totiž dotázali arizonského dopravního inspektorátu, proč jsou dálniční tabule vyvedené v zelené. Odpověď je přitom docela prostá. Daný odstín totiž vhodně kontrastuje s obvyklým pozadím, tedy nebem, zároveň není rušivý, pokud vícepruhové dopravní tepny lemují louky či lesy. Jde také odstín příjemný pro oči, přitom jsou na něm jasně viditelné veškeré informace vyvedené bílým písmem.
Ve Státech bylo značení v podobě zeleného podkladu a bílých nápisů zavedeno jako standard v roce 1954. U nás pak byl vývoj o trochu jiný, první dálniční úsek z Prahy do Mirošovic byl totiž otevřen až v roce 1971. Tehdy přišla i vyhláška, která stále ještě počítala s bílým písmem na modrém pozadí. To zelené se tedy objevilo až v roce 1990, týkalo se ovšem pouze textové části. Vše sjednotila až další vyhláška z roku 2016, která na zelené pozadí umístila i ikonku dálnice. To je v evropském kontextu poměrně neobvyklé, třebaže některé země (typicky Německo, od kterého jsme dřívější styl značení přejali) zůstávají věrné dodnes.



Dálnice jsou jsou dnes nejčastěji označovány bílým písmem na zeleném pozadí. Má to svůj smysl, a tak třeba ve Spojených tátech taková úprava platí již od roku 1954, u nás se na ni částečně přešlo teprve před dvaadvaceti lety. A naplno až před šesti. Foto: ŘSD, CC0 Public Domain
Zdroje: Jalopnik, Ministerstvo dopravy ČR
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 6 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nejnovější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před hodinouGM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
před 2 hodinamiMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
před 4 hodinamiStellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
před 5 hodinamiMercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva