Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Proč je v autech šipka u ikonky palivoměru? A která ji tam mají, která ne?
1.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není to tak dávno, co jste na tuhle věc mohli v autě narazit jen zřídka. Teď je stále častější a s tím se množí i dotazy, k čemu tam vlastně je.
Přístrojové štíty moderních aut jsou nacpány kontrolkami, důležité budíky, jako např. tlak nebo teplota oleje, ale aby jeden pohledal. K ukazatelům, které vymizí jen stěží, patří palivoměr - ať už s normální ručičkou, nebo ve formě kostiček. Bývá u něj symbol stojanu čerpací stanice.
Právě u tohoto symbolu se někdy objevuje drobná šipka a množí se dotazy, k čemu tam je. Tahle šipka ukazuje má prostý význam - ukazuje, na které straně auta je hrdlo palivové nádrže. Je to drobné připomenutí, která se opravdu hodí, když jedete s autem, které neznáte, nebo pokud střídáte několik vozů a jste zoufale zapomnětliví. Pak se stačí prostě podívat na přístrojovku a hned víte, z jaké strany ideálně zajet ke stojanu čerpací stanice.
Trochu složitějším dotazem je, od kdy se v autech začala objevovat. Snad odnepaměti ji vídáme v autech značky Mercedes-Benz, kde je pochopitelně dodnes. Jestli je to něčí vynález (Mercedesu? Nedivili bychom se) nebo regulátora v některé ze zemí (USA? Nedivili bychom se), kterému se výrobci začali přizpůsobovat globálně, netušíme, ještě před takovými 5, 10 léty byla ale v evropských automobilech dost výjimečnou věcí.
Šipka u ikonky palivové nádrže pamatujeme hlavně z Mercedesů, v těch ji (na fotce přístrojovka modelu AMG GT) pochopitelně najdeme dodnes
Během posledních let ale začala zasahovat stále více výrobců a dnes ji na přístrojové desce svého nového auta spíše najdete než nikoli. Probrali jsme se vozy, které jsme v posledních letech testovali a sledovali právě šipku. A zjistili, že u některých značek (např. Alfa Romeo, BMW a další) se objevila velmi nedávno, u jiných už je přítomna déle. Nedělali jsme si ambici postihnout všechna auta všech značek, stručný průřez naší rešerší ale nabízíme. Pokud máte nějakou výjimečnou zkušenost s tímto prvkem z vašeho nebo vámi používaného auta, podělte se o ni v diskuzi. Tady je náš průlet:
V autech značky Alfa Romeo šipka někde je a někde není. V modelu 4C (zde na fotce vlevo) už je, stejně tak je u nové Giulie. Ještě u MiTa (foto uprostřed) ani u Giulietty ale není - na přístrojovce je napsáno prostě „Benzina” a hotovo. Moderní Fiaty jako Fiat Tipo (foto vpravo) ovšem šipku už též nabídnou.
Jak naznačeno i výše, BMW do svých vozů tuto drobnost donedávna nedávalo - vlevo je fotka z testu M5 F10, stále aktuálního modelu, kde není. Uprostřed na snímku z testu novější X6 už je. A když jsme v Německu, podívejme se k Audi, které šipku do nové R8 V10 přidalo (vpravo). Ani u něj ale není tradicí.
Přístrojové štíty francouzských aut naopak bývají šipek prosté, jak ukazuje Citroën DS4 (foto vlevo), Peugeot 308 GTi (uprostřed), a Renault Clio RS (vpravo). Ani v nejnovějších testovaných modelech ji zkrátka nevidíme.
Značka Škoda donedávna také šipku nenabízela, v aktuální Octavii už ale drobná šipka je (vlevo), stejně jako třeba v Kodiaqu. Opel Adam (uprostřed) šipku také má, docela velkou, a minulá generace Hondy Civic (vpravo) dosvědčí, že mluvíme pravdu o tom, co šipka dělá - vůz má hrdlo na levé straně a šipka tu míří doleva.
U Subaru jsou šipky zvykem, jak ukazuje současný Levorg (foto vlevo), do Volkswagenů se propracovaly docela nedávno a má ji třeba aktuální Passat (uprostřed). A najdeme ji rovněž v současných Volvech, jak ukáže snímek z testu nešťastné V60 D6 PHEV.
Těchto patnáct příkladů moderních aut ukazuje, že kdysi nepříliš obvyklá věc se v posledních letech propracovala do naprosté většiny aut a vysvětluje to také, proč k nám míří najednou tolik dotazů na toto téma - setkáváte se s něčím, s čím jste se dříve nesetkali.
Možná jste to věděli a možná si jen říkáte: „Jaká blbost, však evropské auto vpravo, japonské vlevo, šipka není k ničemu.” Věřte, že to není tak jednoduché a třeba pro ty z nás, kteří někdy i během jednoho dne vystřídají několik různých aut různých značek, se kterými dříve nejeli, to je přínosná pomůcka. Však se podívejte na dvě fotky níže - Giula jako nový evropský model má z bůhvíjakého důvodu vstup do nádrže vlevo, Subaru Levorg jako kovaný Japonec zase vpravo...
Dva příklady aut, kde je hrdlo palivové nádrže na opačné straně, než byste čekali
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
včera - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nové auto s motorem V8 bez truba a ručním řazením pořád může vzniknout, odpustíte mu za to i jeho nevyslovitelné jméno
před hodinou - Další studie potvrdila dramatický pokles dojezdu elektromobilů v zimě, i když jim nadržovala, jak jen mohla
před 2 hodinami - Suzuki se omlouvá, po pouhých 4 dnech muselo zastavit prodej nové verze své současné ikony
před 4 hodinami - Porsche chystá čistku v nejvyšším vedení firmy, téměř na hodinu mají letět všichni, kteří horovali za elektrické orgie
před 5 hodinami - Tesly mají velmi neobvykle umístěný dobíjecí port. Bývalý viceprezident a šéf vývoje firmy řekl, proč to tak je
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.04. 16:37 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.04. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep