Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pozor na různá pravidla pro použití zimních v zemích Evropy, nejsložitější mají Němci
9.1.2020 | Petr Miler
Pakliže v zimě zamíříte za hranice ČR, bude dobré vědět, jaká pravidla pro použití zimních pneu v té či oné zemi platí. Nejpalčivější je situace v Německu, naopak mnohé země překvapí nulovou povinností.
Letošní zima konečně trochu začíná připomínat zimu a i kdyby pořádně mrznout a sněžit nezačalo vůbec, při cestách do zahraničí nebude zase tak těžké na takové podmínky narazit. Není tedy od věci si zopakovat, jaké podmínky pro použití zimního obutí v jednotlivých zemích Evropy panují.
Odrazit se musíme od pravidel platících v České republice, která jsou už roky stejná. A i když jsou prodejci pneumatik často překládána jako obecná povinnost, není tomu tak. Pokud „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,” pak musíte mít na autě zimní pneu, praví v § 40a zákon č. 361/2000 Sb.
Vzorek zimních nebo celoročních pneumatik musí mít hloubku nejméně 4 mm v hlavních dezénových drážkách a takové pneumatiky musíte mít obuté na celém území ČR od 1. 11. do 31. 3., je-li splněna podmínka v předchozím odstavci. Vhodné pneumatiky se pak poznají tak, že mají na bočnici symbol sněhové vločky nebo označení M+S (Mud+Snow, bláto+sníh), nebo nějakou variantu, anebo jde o terénní pneumatiky.
Je to relativně moudré pravidlo, které v podstatě neříká nic jiného, než že zimní pneumatiky máte mít na autě obuté v momentě, kdy je jízda bez nich zbytečným hazardem. Je to na české poměry překvapivě volné ustanovení, které o aktuální zimě téměř nepřišlo ke slovu. Ještě překvapivější ale může být, že v jiných evropských zemích platí obvykle pravidla ještě volnější, nebo dokonce žádná. Například i ve Švýcarsku, kde je prostor pro myšlení řidičů umenšen na minimum a zavřou vás tam i za relativně bagatelní přestupky, nejsou zimní pneumatiky povinné nikdy, existuje jen obecné doporučení.
Stručný přehled pravidel pro vybrané evropské země naleznete níže, my se z nich zaměříme na tu, v níž vás naopak velmi striktní pravidla překvapí ze všeho nejméně, na Německo. Do konce roku 2017 tam platila prakticky stejná jako u nás, od loňska ale doznala změn, které situaci komplikují.
Zákon v německém případě říká, že vyrazit s autem na veřejnou komunikaci pokrytou ledem, sněhem nebo sněhovou břečkou pouze v případě, že má na všech kolech obuté zimní pneumatiky. Tato povinnost platí na rozdíl od České republiky bez ohledu na datum, takže pokud třeba 1. srpna pokryje silnice sníh, na letních po nich legálně jet nelze.
Dalším podstatným rozdílem je, že označení M+S na pneumatikách nestačí, neboť se začalo objevovat i na obutí, které pro zimní provoz vhodné není. Aby tedy byla pneumatika německým policistou považována za vhodnou pro zimní provoz, musí mít na bočnici symbol sněhové vločky na pozadí horského štítu - ať už v kombinaci s M+S nebo nikoli. Jinými slovy - to, co vám bude stačit v České republice, v Německu neobstojí.
Nesplnění této povinnosti němečtí policisté „ocení” pokutou od 60 Eur (1 500 Kč), pokud vás se špatnými pneu přistihnou. Pokud se váš vůz stane kvůli špatnému obutí překážkou provozu, pokuta roste na 80 Eur. Pokud někomu způsobíte nebezpečí, máte to za 100 Eur a pokud způsobíte nehodu, činí pokuta 120 Eur, tedy asi 3 000 Kč. To už je dost peněz, zákon byl dále zpřesněn v tom smyslu, že trestat lze jen auto, které se po silnici pohybuje - zaparkované auto s letními na veřejné komunikaci už policistům vadit nemůže.
Novinky ale nekončí zde. Další je, že trestán pokutou bude nejen řidič za to, že s takovým autem vyjel, ale i provozovatel za to, že to umožnil. Pokud tedy nejde v obou případech o jednu a tu samou osobu, může se celková výše pokuty vyšplhat v přepočtu až na 195 Eur, tedy necelých 5 000 Kč, neboť sazba pro provozovatele je bez ohledu na následky 75 Eur 1 900 Kč).
Sluší se dodat, že nařízení týkající se označení M+S se vztahuje jen na pneu vyrobené od 1. ledna 2018 (kód 0118 - první týden roku - na bočnici pneu). Jinými slovy, pokud jste si zimní pneu na své současné auto pořídili loni či dříve a nemáte na nich „ten správný” symbol, pokuta by vám hrozit neměla. Takový stav bude platit do 30. září 2024, pak už M+S neprojde u žádných pneumatik bez ohledu na datum výroby.
Dále už jen dodejme, že Němci mají také specifická pravidla pro případy, kdy zaviníte nehodu na letních v momentě, kdy jste měli mít obuté zimní. I na tyto případy se ze zákona vztahuje povinné pojištění odpovědnosti, pojišťovna v takovém případě může požadovat pouze úhradu spoluúčasti do výše 5 000 Eur (asi 126 tisíc Kč). Pokud jde o havarijní pojištění, tedy úhradu škod na vlastním voze, záleží na podmínkách domluvených s vaší konkrétní pojišťovnou.
Pravidla pro použití zimních pneu ve vybraných zemích Evropy v kostce
Belgie
Žádná obecná povinnost není ustanovena.
Dánsko
Žádná obecná povinnost není ustanovena.
Finsko
Zimní pneu jsou povinné bez ohledu na podmínky od 1. prosince do 28. února.
Francie
Žádná obecná povinnost není ustanovena. Zimní pneu ale mohou být lokálně zařízeny speciálními značkami.
Itálie
Žádná obecná povinnost není ustanovena. Zimní pneu ale mohou být lokálně zařízeny speciálními značkami mezi 15. listopadem a 31. březnem. V Údolí Aosty (malé autonomní území na severu) jsou povinné mezi 15. říjnem a 15. dubnem.
Maďarsko
Žádná obecná povinnost není ustanovena, použití zimních pneu v zimě je pouze doporučené.
Německo
Použití zimních pneu je povinné bez ohledu na datum v případě, kdy je silnice pokryta sněhem, ledem nebo sněhovou břečkou. Další detaily rozvádíme v textu článku.
Nizozemsko
Žádná obecná povinnost není ustanovena. Za zmínku stojí, že v Nizozemsku je jako v jediné zemi zakázáno použití sněhových řetězů bez ohledu na podmínky.
Norsko
Žádná obecná povinnost není ustanovena, použití zimních pneu je ale silně doporučeno. Vozidla s hmotností nad 3,5 tuny musí být povinně vybavena sněhovými řetězy, které musí být za příhodných podmínek použity.
Polsko
Žádná obecná povinnost není ustanovena, použití zimních pneu v zimě je pouze doporučené.
Portugalsko
Žádná obecná povinnost není ustanovena.
Rakousko
Použití zimních pneu je povinné v případě, kdy je silnice pokryta sněhem, ledem nebo sněhovou břečkou mezi 1. listopadem a 15. dubnem.
Slovensko
Použití zimních pneu je povinné v případě, kdy je silnice pokryta sněhem, ledem nebo sněhovou břečkou mezi 15. listopadem a 31. březnem.
Švédsko
Použití zimních pneu je povinné v případě, kdy je silnice pokryta sněhem, ledem nebo sněhovou břečkou mezi 1. prosincem a 31. březnem.
Švýcarsko
Žádná obecná povinnost není ustanovena, použití zimních pneu v zimě je pouze doporučené.
Španělsko
Žádná obecná povinnost není ustanovena.
Velká Británie
Žádná obecná povinnost není ustanovena, použití zimních pneu v zimě je pouze doporučené.
Symbol M+S na pneumatikách v Německu letoška nestačí, nutný bude symbol vločky. Bez něj vám hrozí poměrně tučná pokuta. V řadě jiných zemí žádná obecná povinnost překvapivě neexistuje
Zdroj: Autoweek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 2 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva