Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Postrach majitelů dieselů nemusí zničit motor. Stačí vědět, co v tom případě dělat
24.8.2018 | Petr Miler
Naftové motory mají své nesporné výhody, mají ale také svá slabá místa. S ohledem na to, jak fungují, se mohou vymknout kontrole a tzv. se splašit. Co v takovém případě dělat?
Základní rozdíly mezi dieselovým, jinak též vznětovým motorem, a jeho benzínovým, jinak též zážehovým příbuzným, jsou většině lidí jasné - jeden spaluje naftu, druhý benzín a každý se lépe hodí pro něco jiného. Nejpodstatnější rozdíl mezi dieselem a benzínem je v tom, že u benzínového motoru je směs vzduchu a paliva připravena někdy před spalovací komorou, někdy přímo v ní, a až pak je zažehnutá svíčkou - odtud název „zážehový motor”. Naopak naftový motor, „vznětový”, nasává do spalovací komory vzduch a až těsně před koncem kompresní fáze je do spalovací komory nebo do předkomůrky vstříknuto palivo, které se díky vysokému tlaku a teplotě ve válci vznítí a tím pohání píst dolů.
Je tu ale ještě jeden rozdíl, o kterém mnozí nevědí a který může být pro špatně udržované dieselové motory fatální. U benzínového motoru je plynový pedál přímo spojen se škrticí klapkou. Řidič tedy reguluje množství nasávaného vzduchu a řídící jednotka podle toho reguluje množství paliva. Jejím cílem je udržovat ideální stechiometrický poměr 14,7:1, tedy 14,7 dílů vzduchu na 1 díl paliva. Pro optimální práci zážehového motoru je nutné dodržovat tento poměr za každých pracovních podmínek, nebo se mu aspoň velmi blížit. Říká se tomu kvantitativní regulace - kvantita, tj. množství směsi ve válci se mění a podle toho se mění výkon motoru.
Dieselový motor ale nic takového nemá, protože u něj stechiometrický poměr není tak podstatný, směs se vznítí, ať je extrémně chudá nebo extrémně bohatá, tj. ať je v daném množství vzduchu paliva, kolik chce, samozřejmě v určitých mezích. Škrticí klapka ovšem pro motor znamená zvýšení ztrát, zvýšení podtlaku mezi klapkou a sacími ventily. Tento podtlak se dá různým způsobem využít, od posilovače brzd přes tempomat po ovládání „mrkacích” světel, ovšem zvýšení ztrát to znamená pořád.

Škrtící klapka, zde Hondy Civic Type R, je něco, co naftový motor obvykle nemá
Protože ale do dieselu můžete nasát velké množství vzduchu a vstříknout jen kapku paliva a motor stále poběží, není škrcení potřeba. Kdyby v motoru byla škrticí klapka, byla by stále otevřená, a to by tam vůbec nemusela být - takže tam není. Motor tedy nasaje maximum vzduchu a regulace výkonu se provádí regulací množství vstříknutého paliva. Řidič tedy pedálem plynu reguluje množství vstříknuté nafty do předem určeného množství vzduchu. Říká se tomu kvalitativní regulace - mění se kvalita, tj. bohatost směsi ve válci, a bohatší směs tu znamená víc výkonu.
Absence škrcení však má i své nevýhody, které jsme částečně nakousli už v článku o zásadních rozdílech v konstrukci vznětových a zážehových motorů. Předně, není žádný standardní a jednoduchý způsob, jak motoru odstavit přívod vzduchu. Některé moderní diesely škrticí klapky mají, např. pro lepší regulaci podtlaku v sání anebo právě kvůli zamezení fenoménu, ke kterému se prokousáváme.
Anglicky se mu říká „runaway diesel”, česky řekněme „splašený diesel”. Tento fenomén nastává při určitém selhání některé z částí motoru, která do sání propustí motorový olej. Typicky to budou určité netěsnosti, u turbodieselů zejména netěsnost turbodmychadla, které je mazáno i chlazeno právě olejem a ten se tu dostává do velmi těsné blízkosti sacího traktu.
Jak už zaznělo, dieselové motory nejsou vybíravé a pojedou na cokoliv, co hoří. Kromě nafty to může být řepkový olej, u některých motorů i uhelný prach - a samozřejmě motorový olej. V podstatě cokoliv hořlavého, co je tvořené uhlíkem či uhlovodíky, může vznětovému motoru sloužit jako palivo.
Splašený diesel bude produkovat extrémní množství kouře, pokud spaluje motorový olej místo nafty
Zejména u starších motorů se zanedbávanou údržbou se může stát, že turbodmychadlo začne do sání propouštět olej. Zprvu podobný únik nelze poznat a může být jen zanedbatelný, takže si ho hned nevšimnete ani na úbytku stavu oleje v motoru. Pokud ale přeroste určitou kritickou mez a množství propouštěného oleje je dost velké na to, aby motor běžel jen na něj, dojde ke „splašení” motoru.
Jeho otáčky nekontrolovatelně vzrostou, uvolnění pedálu plynu nemá žádný efekt, protože to jen odstaví přísun nafty, vzduchu je pořád dost a paliva v podobě oleje rázem též. Olejové čerpadlo je navíc hnáno klikovou hřídelí, takže tlačí do sacích kanálů tím víc oleje, čím vyšší jsou otáčky. Tento proces zastaví až spálení celé olejové náplně, kdy se motor zadře, nebo destrukce motoru po dlouhodobém běhu v maximálních otáčkách. Někdy se rozletí turbo, někdy praskne rozvodový řemen, někdy se nestíhají ventily zavřít a píst do nich narazí, z hlediska výsledku to je jedno - motor bude potřebovat rozsáhlou opravu.
Příčinou ale nemusí být jen selhání turbodmychadla. Další je závada na odvětrávání klikové skříně, která bude do sání propouštět víc oleje, než má. Na vině může být také přeplnění motoru olejem nebo vadné pístní kroužky, které propustí do klikové skříně horké plyny a nespálené palivo. To spolu s olejem vytvoří aerosol, který jinak správně funkční odvětrávání klikové skříně natáhne do sání. Takováto směs oleje a nafty hoří znamenitě. Samozřejmě, čím víc je aerosolu, tím vyšší jsou otáčky a tím víc je aerosolu - a tak dále.
Taková situace je velmi nepříjemná, neznamená ale, že musíte složit ruce v klín a čekat, až bude motor auta zničen. Škody lze přinejmenším minimalizovat, jen je třeba vědět, co dělat.. Vypnutí zapalování ani vytažení klíčku nepomůže, elektřinu dieselový motor nepotřebuje, přežije i konec světa. Pokud máte manuální převodovku, nejlepší možností je zařadit nejvyšší rychlost, pořádně zabrzdit a takto motor zastavit.
Pokud to z nějakého důvodu není možné nebo jezdíte automatem, jedinou možností je nějak motoru sebrat to jediné, co potřebuje z okolí - kyslík. Totální zkáza přijde v řádu minut, takže je potřeba jednat rychle.
Řidiči dieselových aut, která se „splaší”, bývají zoufalí. Nemusí být, i tuto situaci lze řešit
Máte-li pěnový hasicí přístroj, jednou z možností je vyprázdnit ho do sání. Motor nasaje CO2 a zastaví. Pokud hasicí přístroj nemáte, je potřeba sací otvor nějakým způsobem ucpat. Ruka je nevhodná, lepší je použít košili nebo jiný kus hadru; v žádném případě ne vodu, protože to by znamenalo destrukci stoprocentně, a krajně nevhodný je i práškový hasicí přístroj.
A v každém případě je dobré mít na paměti, že turbo se točí deseti-, ba statisíci otáček za minutu. Nasaje-li hadr, bude zničeno, ale to nemusí tolik vadit, protože jeho výměna bude stejně pravděpodobně nutná a je to pořád lepší než kompletně zničený motor. Nasaje-li však vaši ruku, rozseká ji na kousky. Když se vám podaří splašený diesel zastavit, v žádném případě ho znova nestartujte, splašil by se okamžitě znovu. Odtah je nutností.
Jak takovému problému předejít? Jednoduše - pečlivou údržbou. Důležitý je správný olej a jeho včasné výměny a dochlazování turba po zastavení, mimo jiné. A pokud rozeberete sání a objevíte v něm olej, je potřeba identifikovat příčinu a tu odstranit. Některé vznětové motory mají určitou cestu, jak automaticky splašení dieselu zabránit, například zmíněnou škrticí klapku. Není to ale obvyklé a vídáme to a už u modernějších motorů. A ani takto není stoprocentní ochrana - poznat splašení dieselu je pro automatiku problém, neboť minimálně počáteční symptomy připomínají normální provoz.
Také je třeba dodat, že tenhle článek nemá za cíl vás odradit od nákupu dieselového auta. Má za cíl informovat, co se může stát, a že je potřeba to mít na paměti. Zejména u ojetých dieselů je třeba dbát na to, aby měl vůz dobrou údržbu. A pokud se přece jen vše pokazí, rychle a správně jednat.
Bleskovky
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
před 6 hodinamiKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
dnes„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
14 let v prodeji bez nové generace: Nejstarší auta na evropském trhu smutně připomínají postupující úpadek kontinentu
před 2 hodinamiFaceliftovaný VW Golf kombi v testu Němců zabodoval i se „špatným” pohonem, jeho největší dnešní problém je jinde
před 4 hodinamiDrsná úprava už tak drsného SUV skoro nahání strach, víc než co jiného vypadá jako tank na kolech
před 5 hodinamiAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
před 6 hodinamiBugatti poprvé nechalo řádit smetánku ve speciálech schopných udělat 0-500 km/h za 20 s, sešly se stroje za půl miliardy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva