Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Policie má nové neoznačené auto s radarem, kasírovat bude na Pardubicku
4.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Na silnici I/35 již korzuje Octavia s RZ 3E9 4597 a radarem Ramer 10 C. Prý kvůli bezpečnosti.
Pardubická policie dostala do výbavy nový stroj - Škodu Octavia 1,4 TSI vybavenou „inteligentním radarem” Ramer 10 C. Má s ním nepřetržitě hlídat zejména silnici I/35, která údajně patří k nejnebezpečnějším komunikacím u nás. Podstatné však je, že ona Octavia na první pohled není nijak odlišná od tisíců dalších stříbrných Octavií třetí generace. Radar je schovaný za přední maskou a nevystupuje ven, jako proslulá „bradavice” starších typů Ramerů, kterými je vybavena většina ostatních měřicích vozů policie.
Nový Ramer není úplně nový, známý je zejména z dvaceti nechvalně proslulých Passatů B7 3,6 FSI, které Policie nakoupila před dvěma léty. Je označen jako „inteligentní” proto, že umí měřit rychlost ostatních aut i pokud policejní vozidlo jede a zvládne změřit auta protijedoucí také pohybující se stejným směrem, přečíst jejich registrační značku a z databáze podle ní načíst veškerá dostupná data. Jsme na rozpacích, zda to považovat za inteligenci, jelikož vyhledávat v databázi není takový problém, opticky rozpoznat písmo už dlouhé roky také ne a k měření rychlosti za jízdy stačí kalibrovaný tachometr policejního vozu, mikrovlnný či laserový paprsek a kalkulačka.
Radarový systém na palubě této Octavie podle RZ také zjistí, zda vozidlo není kradené, zda ke konkrétnímu autu patří vyfocená RZ či třeba zda má vůz platnou technickou kontrolu. Systém ale není online, vychází z nárazově aktualizovaných offline dat. Obličej řidiče není příliš vidět na prvotním snímku, ale počítačovými filtry je údajně možné ho z fotografie „vytáhnout” a vytištěný dokument pak má obsahovat i přiblížení obličeje. Kamera je postavena na palubní desce, takže ve většině případů se obličej podaří zachytit. Snahy hledat kradená auta lze jen chválit, není to ale hlavní důvod, proč policie tuto Octavii má.
Možná nejpodstatnější schopností, kvůli které policie Pardubického kraje má tento vůz k dispozici, je pochopitelně skryté měření rychlosti. Silnice I/35 je velmi frekventovaná, takže skutečně není problém tam narazit na vozidlo překračující dovolenou rychlost - a že je na této silnici opravdu hodně úseků, kde je 110 i 120 km/h za suché vozovky, řídkého provozu a dobré viditelnosti zcela bezpečnou rychlostí.
Všimněte si rozmazané registrační značky oné Octavie na snímcích. Takto rozmazané značky civilních automobilů se na fotografiích v médiích objevují jen velmi zřídka, zde mohla pro tuto úpravu hovořit snaha ukrýt policejní vůz ještě lépe. Na videu, které naleznete níže, už ale značku můžeme snadno přečíst, rozmazání se nekoná: 3E9 4597.
Pozastavme se i nad výběrem silnice I/35. Ve videu je označena za velmi nebezpečnou, na mapce nejnebezpečnějších silnic České republiky, kterou jsme publikovali zhruba před třemi týdny, však je vybarvena žlutě a oranžově, což znamená středně nízké, resp. střední riziko. Označit ji za silnici patřící k nejnebezpečnějším v ČR, jak to udělal hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, je tedy přinejmenším zavádějící.
Konkrétně Pardubický kraj, kde bude nová policejní Octavie operovat, má na svém území tu naprosto nejnebezpečnější silnici v ČR, tedy I/43 mezi Svitavami a Štíty. Pokud by tedy policie Pardubického kraje měla skutečně za cíl „donutit řidiče, aby se (...) chovali ohleduplně a dodržovali dopravní předpisy”, jak se píše v článku Českého rozhlasu o této nové posile policejních řad, měli by se podle našeho názoru vypravit spíše na tuto silnici. Takto jejich plány vypadají jen jako snaha skrytě vybrat co nejvíce peněz na pokutách za jízdu nedovolenou, ne vždy však nepřiměřenou rychlostí.
Ramer 10 C na palubě této Octavie je konkrétně mikrovlnným radarem, který by teoreticky měly být pasivní radarové detektory, plně legální pro použití na českých silnicích, schopné zachytit. Podle dostupných informací však varianta 10 C vysílá mikrovlny jen v krátkých chvílích, kdy provádí měření - jinak je radarová hlava údajně vypnutá a tedy detektorem nezjistitelná. Když ale radar měří, mělo by být možné jej snadno odhalit a v podstatných chvílích bude měřit prakticky neustále.
Během příštího roku by měla v řadách policie Pardubického kraje přibýt ještě jedna stejně vybavená Octavia, tentokrát černá. Až čas ukáže, zda budou posádky těchto Octavií hlídat i takové věci, jako je například bránění předjíždění, vybržďování či jiné agresivní a mnohdy skutečně nebezpečné chování na silnicích, nebo zda budou svůj čas věnovat hlavně chytáním rychleji jedoucích řidičů. Cynicky řečeno, radarový systém na palubě údajně stojí 850 tisíc korun, tedy za oba vozy 1,7 milionu a nějak si na sebe vydělat musí. Takto bohužel Policie České republiky uvažuje a s ohledem na tyto cíle si i pořizuje podobná auta. Přiznala to opakovaně, kdyby ji zajímalo dodržování předpisů, bude vystupovat otevřeně a úspěšná bude tehdy, pokud na pokutách nevybere ani haléř...











Na první pohled není novou policejní Octavii poznat, je třeba hledat svítící reflexní bundy posádky a výbavu za okny
Zdroj: Český Rozhlas
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
před 5 hodinamiStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
Nejčtenější články
Cena osmileté Tesly s pouhými 74 tisíci km v aukci krutě ukazuje, co majitelům zbude v rukou z původně zaplacených milionů
2.3.2025Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025Jedinou dodnes krásnou a sotva jetou Škodu s motorem V6 TDI a manuálem nikdo nechce, majitel přesto nesleví ani halíř
2.3.2025Mercedes má novou univerzální omluvu pro své propadáky. Také otřesný design modelů EQ označuje za „velmi progresivní”
2.3.2025Elektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
3.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva