Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření

(video) Kolik „Dobříší” se ještě bude muset stát, aby policie pochopila, že takto se v provozu chovat nedá? Tentokrát k nehodě moc nechybělo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření

18.6.2012 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(video) Kolik „Dobříší” se ještě bude muset stát, aby policie pochopila, že takto se v provozu chovat nedá? Tentokrát k nehodě moc nechybělo.

Tip: Přečtěte si také, jak se k celé záležitosti vyjádřil šéf dopravní policie.

Policisté zjevně ani nepotřebují Passaty, aby se v provozu chovali jako ti nejhloupější řidiči. Ani ne před dvěma týdny jsme vás seznámili s fakty týkající se dobříšské nehody policejního Volkswagenu s motocyklistou jedoucím na enduru KTM, jejíž bezprostřední příčinou bylo už téměř jistě zbrklé otáčení za změřeným autem na příjezdu do obce. To ve zcela nezastavěné části obce jelo 63 km/h - i to stačilo policistům k tomu, aby za dotyčným bez váhání otočili své auto a připletli se pod kola projíždějícímu motocyklu. Výsledek byl nejsmutnější možný - mrtvý člověk.

Doufali jsme, že podobný případ přivede alespoň ostatní k zamyšlení, jestli je rozumné podobné manévry v provozu provádět. Jestli opravdu stojí za to kvůli podobným, bez nadsázky bagatelním přestupkům cokoli riskovat, neboť náhlé otočení auta na jinak rovné silnici prostě není něco, co by ostatní mohli očekávat. Hned záhy jsme se přesvědčili, že jiní takové věci dělají bez okolků dál, ani se neobtěžují použít blinkry, natož pak majáky a sirény, nebo jakékoli nepřehlédnutelné upozornění, že hodlají na silnici provést něco velmi neobvyklého.

I proto jsme o tom hovořili, znovu s vírou, že něco změníme. Ale jak vidno, nestalo se vůbec nic - policisté to dělají dále. A klidně i ještě nebezpečněji.


Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření - 1 - Veseli nad Luznici otaceni policie 01Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření - 2 - Veseli nad Luznici otaceni policie 02Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření - 3 - Veseli nad Luznici otaceni policie 03

O tomto víkendu jsme natočili jiné policejní auto, Octavii Combi s motorem 1,8 TSI, RZ 2C8 0694, kterou policisté v jihočeském kraji také používají na měření a stíhání řidičů překračujících nejvyšší povolenou rychlost. Pohybovali se na silnici I/3 v okolí Veselí nad Lužnicí, jež je v tomto úseku nesporně jednou z nejbezpečnějších silnic první třídy vůbec - je velmi široká, přehledná, 90 km/h po ní nejezdí prakticky nikdo a těžko to dotyčným lze vyčítat, i vyšší rychlost je zde zcela bezproblémová, na většinu jejích částí až do Českých Budějovic se vejdou minimálně čtyři auta vedle sebe. Nehody se zde určitě také stávají, neboť i na takových silnicích to někteří řidiči přehánějí. Ale stíhá policie právě takové? Nezdá se. A dělá to tak, aby ostatním jakkoli pomohla? To můžete posoudit sami.

Při jízdě do Českých Budějovic totiž protisměru změřili projíždějící VW Passat Variant odhadem z přelomu století. I vizuálně je zřejmé, že nejel nějak zvlášť rychle, odhadem okolo 120 km/h. Za policejním vozem se táhla kolona několika desítek aut, přesto jeho řidič prakticky okamžitě, tradičně bez blinkru, ale aspoň s majáky, zajel ke krajnici a pokusil se otočit s pomocí ruční brzdy. Že tuto techniku moc netrénoval dosvědčuje, že se s Octavií skoro zastavil napříč silnicí a za ním jedoucí řidič Škody Fabia měl i přes relativně nízkou rychlost jistě co dělat, aby se mu vyhnul.

Nic se nestalo, ale stačilo málo, třeba aby druhý řidič jen vteřinku nevěnoval upěnlivě pozornost situaci před autem a na světě byla další boční srážka. Přesto jde o naprosto ukázkový příklad ohrožení jiného řidiče, a to i ze zákonného hlediska (neohrozit znamená nedonutit jiného řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy, zde musel dotyčný udělat obojí). Takové chování na silnici se má tvrdě trestat, z toho se stávají nehody. Z nevýznamně rychlejší jízdy na podobné silnici těžko. Policie ale stíhá to druhé a dělá to první...

Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření - 4 - Veseli nad Luznici otaceni policie 04Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření - 5 - Veseli nad Luznici otaceni policie 05Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření - 6 - Veseli nad Luznici otaceni policie 06Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření - 7 - Veseli nad Luznici otaceni policie 07Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření - 8 - Veseli nad Luznici otaceni policie 08Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření - 9 - Veseli nad Luznici otaceni policie 09
Puštěné majáky (konec konců, jsou sotva vidět) nemění fyzikální zákony, ani nedodávají ostatním řidičům zázračnou schopnost tušit úmysly řidiče policejního auta...

Psali jsme to už minule a musíme to říci znovu. Pokud si někdo chce osobovat právo dělat v provozu podobné věci a jezdit v něm rychleji, musí to být především mimořádně schopný a zkušený řidič. Tento selhal už při banálním otáčecím manévru - naprosto mylně vyhodnotil situaci za autem a podobně mizerně provedl samotné otočení. A to ani nemluvíme o tom, že se i při následující jízdě pod majáky se choval zbrkle a vytvářel další nebezpečné situace, které si situace vůbec nevyžadovala. Aby člověk schopný vyrobit takovou botu vůbec dělal podobnou práci, považujeme za naprosto vyloučené. Chybovat může každý, ale toto není jednání, při kterém byste si chybu mohli dovolit, to prostě není možné. Tady jde o život.

Tento snímek nebyl na rozdíl od toho předchozího natočen záměrně, šlo o pouhou náhodu. I z toho je vidět, že zažít policisty dělat podobné nesmysly není nic mimořádného. Nelíbí se nám to a nechceme čekat, než podobně nedbalé chování způsobí další smrtelnou nehodu. To zkrátka musí přestat.

Pokud se to nestane, můžeme policii slíbit: budeme vás sledovat a nepřestaneme na to upozorňovat, dokud to budete dělat. Existují cesty, jak dělat vaši práci tak, aby ostatním opravdu jen pomáhala a tahle není jednou z nich. Chovat se takto dnes a denně a přijmout podobně nebezpečné jednání jako standard je jen pověstným chozením se džbánem pro vodu...

Foto, video: Autoforum.cz

Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.