Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová

Po menším otřesu na trhu ojetých aut v předchozích kvartálech dochází k jisté stabilizaci. Za průměrnou ojetinu tak dnes znovu dáte takřka 300 tisíc korun. Nejpravděpodobněji půjde o Škodu Octavia 2,0 TDI se zhruba 146 tisíci najetými km, elektrická revoluce je zjevně tady.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová

22.10.2023 | Petr Prokopec

Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová

/

Foto: Škoda Auto

Po menším otřesu na trhu ojetých aut v předchozích kvartálech dochází k jisté stabilizaci. Za průměrnou ojetinu tak dnes znovu dáte takřka 300 tisíc korun. Nejpravděpodobněji půjde o Škodu Octavia 2,0 TDI se zhruba 146 tisíci najetými km, elektrická revoluce je zjevně tady.

Když se na sklonku prvního letošního pololetí ukázalo, že ceny ojetých aut konečně klesají, bylo otázkou, zda tento trend bude pokračovat a za delší kus provazu budou tahat pokračující ekonomické těžkosti. Anebo se vlády ujme spíš problematická povaha nových aut a obavy z ještě horší budoucnosti. Zdá se, že na koni jsou nyní druhé zmíněné faktory.

Podle dat Cebie jsme totiž nyní s cenami ojetých aut po třetím letošním kvartálu prakticky na stejné úrovni jako na sklonku toho prvního. Tehdy průměrná cena ojetin v Česku narostla na 299 tisíc korun, o tři měsíce později ale klesla na 293 tisíc Kč. Nyní jsme pro změnu na 298 tisících korunách, a to přesto, že na výběr je o 4,5 procenta víc aut než loni stejnou dobou. A ta aktuálně stojí na bazarech v průměru 67 dní, tedy o dva dny déle než před rokem a dokonce o čtyři déle než na konci prvního kvartálu.

O čem tato data vypovídají? V prvé řadě lze zmínit širší nabídku, za kterou stojí zvýšení výroby nových aut. Na trh s ojetinami se tak dostalo kupříkladu víc ukončených leasingů, stejně jako se měnily vozové parky řady autopůjčoven. To by všechno mělo tlačit ceny dolů, zvláště když se dál zvyšují životní náklady, jenže dražší jsou i nová auta. A protože jsou stále méně šitá podle představ jejich kupců, ojetiny získávají na atraktivitě. Někteří otevřeně přiznávají, že si takto pořizují svá možná poslední, zejména dieselová auta.

Tuto tezi podporuje i skutečnost, že podíl vozů s naftovým motorem, které z nabídky nových aut dál jen mizí, je momentálně s 49,2 procenty opět jasně většinový. V případě těch benzinových došlo na lehčí pád na 46,7 procenta, elektromobily pak tvoří zanedbatelných 0,9 procenta. Mimo jiné i proto, že jejich průměrná cena se pohybuje okolo 1 milionu korun. Za to musíte počítat s bateriemi, na kterých se již podepsal zub času. A čím starší jsou, tím je větší riziko, že zakrátko budete muset draze pořídit nové, jinak si zvládnete dojet leda tak pro rohlíky.

Zbytek již vezmeme telegraficky. Bestsellerem mezi ojetinami i nadále zůstává Škoda Octavia, její podíl však přesáhnul 10 procent. Z barev je pak nejžádanější šedá následovaná bílou a černou, růst zaznamenala červená a propad stříbrná. Průměrný nájezd klesnul ze 153 na 146 tisíc kilometrů, to však dle Cebie může souviset se stáčením kilometrů. Dovezená auta totiž zestárla na průměrných 10,8 roku, kromě toho je tu pak onen vyšší podíl dieselů, se kterými je vždy spojován citelně vyšší nájezd.

Cebia dále poukazuje na narůstající dovoz z USA a Kanady, kdy sice lze počítat s nižšími cenami či neobvyklou nabídkou, ale také v 66 procentech s totální havárií. Prakticky ve všech inzerátech (99,4 procenta) bez ohledu na původ vozu ovšem prodávající tvrdí, že vůz nebyl účastníkem žádné nehody. K machinacím dochází i v případě počtu majitelů, třeba značná část ojetin z Česka totiž původně pochází z operativních leasingů. Po jeho ukončení pak byla přeprodána.


Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová - 1 - Cebia statistiky prodeje ojetin 2023 Q3 grafika 01Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová - 2 - Cebia statistiky prodeje ojetin 2023 Q3 grafika 02Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová - 3 - Cebia statistiky prodeje ojetin 2023 Q3 grafika 03Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová - 4 - Cebia statistiky prodeje ojetin 2023 Q3 grafika 04Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová - 5 - Cebia statistiky prodeje ojetin 2023 Q3 grafika 05Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová - 6 - Cebia statistiky prodeje ojetin 2023 Q3 grafika 06Pokles cen ojetin v Česku se zastavil. Lidé si začínají pořizovat „poslední” spalovací auta, hlavně ta dieselová - 7 - Cebia statistiky prodeje ojetin 2023 Q3 grafika 07
Ojetiny s cenami po nedávném poklesu opět míří nahoru. Českému trhu s nadále dominuje Octavia, jejíž podíl dokonce překonal 10 procent. Grafika: Cebia, tiskové materiály

Zdroj: Cebia

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše