Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
16.3.2025 | Petr Prokopec
Tohle už opravdu není náhoda nebo anomálie. Tesly jsou největší propadáky u německých STK, čtvrtina jich neprojde prvními dánskými STK a v Nizozemsku? Tam si fidlátka balí dokonce víc jak třetina vozů při první kontrole kvůli technickým potížím. Hotový bezúdržbový zázrak, že?
Kolikrát jsme už slyšeli pohádku o tom, jak elektrický pohon zcela změní pohled na vlastnictví aut. Je konstrukčně jednodušší, využívá méně pohyblivých částí, a tak i dává smysl, že bude vyžadovat méně péče a odvděčí se přesto větší výdrží a spolehlivostí. Šedá je ovšem teorie a zelený strom života.
Stačilo pár let, než elektromobily v provozu začaly ve větší míře zestárnou, než se jich dostalo „do oběhu” dost na to, aby byla jejich spolehlivost reálně měřitelná a všechna tahle očekávání dostávají mohutně na frak. A nejde tu o žádné anekdotické důkaz, ale velmi tvrdá, obtížně zpochybnitelná data. Týkají se v prvé řadě Tesel, ale házet problémy jen na jednu značku by nebylo fér - u ostatních výrobců často neumíme elektrické typy dostatečně zřetelně oddělit, popř. je jich v provozu pořád moc málo a krátce na to, aby se ve statistikách objevovaly. V tomto je Tesla skutečně napřed.
Tak se stalo, že je už druhým rokem největším propadákem německých STK, je horší než Dacie a spol. A není to tak, že by se jen Němci Tesle dopředu revanšovali za někdy kontroverzní postoje Elona Muska - dánskou obdobou STK v současné době neprochází takřka čtvrtina všech Tesel roku 2020. Po pouhých čtyřech letech provozu tedy Tesly mají natolik závažné problémy, že s nimi téměř každý čtvrtý majitel nesmí znovu na silnice po první STK. To je velmi špatná bilance.
A není to ani problém pouze dvou zemí. Kolegové z nizozemského Autoblogu se dostali k datům, která vykreslují obdobnou bilanci Tesel v zemi tulipánů. A hezčí obrázek to není, naopak je ještě horší.
Ještě než probereme konkrétní čísla data, nahlédneme na moment do zákulisí. Nizozemská obdoba STK počítá podobně jako v Česku jednak s tzv. informačními body, tedy jakýmisi varováními před bujícími problémy, které by v budoucnu mohly vést k neschválení vozu k dalšímu provozu. V jejich případě má majitel jeden rok na jejich odstranění. Pokud ale technici narazí na tzv. kritické body, auto znovu nemůže na veřejné komunikace okamžitě. Návrat je pak - znovu podobně jako u nás - možný jen tehdy, než jsou odstraněny a vůz projde další kontrolou bez problémů.
V Nizozemí byly dosud registrační značky vydány pro 61 613 kusů Modelu 3, z nichž 55 610 již prošlo inspekcemi. Při nich pak bylo odhaleno 5 116 informačních bodů a 18 874 kritických. Jinými slovy tedy 34 procent (!) všech elektrických sedanů nemohlo po první (!) technické kontrole zpátky do provozu. Nešlo tedy již o každé čtvrté auto jako v Dánsku, nýbrž o každé třetí.
Když se přitom zadíváme na výčet závad, které technici objevili, ukazuje se, že jejich nemalá část jde na konto podvozku či ignorace majitelů, kteří zřejmě skutečně začali žít v tom, že jejich auto nepotřebuje žádnou péči. V 2 787 případech byl totiž nedostačující profil pneumatik, ve 2 619 případech šlo o špatný tlak a u 1 892 aut byly pneumatiky poškozené. Poslední zmíněný aspekt často poukazuje na problémy s podvozkem spíš než na nárazové mechanické poškození, to samé hlásí technici v Německu.
Tlak a vzorek jsou banality, které se opraví snadno, horší je to se světly, které vedly ke stopce ve víc jak 10 tisících případech. V 7 588 případech špatně fungovala ta potkávací, v dalších 2 706 případech šlo o mlhovky. Mimo to 362 lidem nefungovalo či fungovalo nedostatečně osvětlení registrační značky. Kritika se pak u 1 253 aut stočila ke špatně fungujícím stěračům a u 295 vozů k nesprávně fungujícím ostřikovačům. Ve finále pak lze zmínit ještě uvolněný kloub řízení (431 aut) a korozi brzd (350 aut), což jsou znovu vážné problémy.
Můžete namítnout, že s elektrickým pohonem jako takovým problémy nebývají, což je fakt. Ale to nebývají obvykle ani s tím spalovacím. A to je právě to - potíže jsou s tisícem jiných věcí, které se snadno mohou kazit stejně často nebo i častěji třeba kvůli tomu, že jde o neobvykle těžká auta. Tahle pohádka prostě v praxi nefunguje, na autech je bez ohledu na pohon spousta jiných věcí, které se mohou pokazit. A výrobci je nezřídka kvůli nákladům na elektrický pohon vývojově či výrobně zanedbávají víc, než by bylo zdrávo.



Tesla Model 3 možná sice „nebaští“ benzin či naftu, to ji ale samo o sobě spolehlivějším nečiní. Nemá jak, proto pohádka o automatické spolehlivosti elektromobilů v praxi prostě nefunguje, nejvíc problémů je u aut obecně s jinými věcmi než s pohonem. A elektrické vozy jsou v tomto ohledu zřetelně horší než ty spalovací. Foto: Tesla
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před 54 minutamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nejnovější články
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před 53 minutamiAudi se po příšerném roce zbaví 7 500 zaměstnanců. I v takové chvíli odmítá otevřeně přiznat, že jeho plány selhaly
před hodinouSituace v Mercedesu zašla už tak daleko, že motory V12 ve firmě vyrábí jeden jediný člověk, navíc ne pro ni
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraLidé, nekopejte si do aut a neojíždějte jim „ušáky”, ať už nikdy nemusím být svědkem zvěrstva, jako je toto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva