Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
16.3.2025 | Petr Prokopec
Tohle už opravdu není náhoda nebo anomálie. Tesly jsou největší propadáky u německých STK, čtvrtina jich neprojde prvními dánskými STK a v Nizozemsku? Tam si fidlátka balí dokonce víc jak třetina vozů při první kontrole kvůli technickým potížím. Hotový bezúdržbový zázrak, že?
Kolikrát jsme už slyšeli pohádku o tom, jak elektrický pohon zcela změní pohled na vlastnictví aut. Je konstrukčně jednodušší, využívá méně pohyblivých částí, a tak i dává smysl, že bude vyžadovat méně péče a odvděčí se přesto větší výdrží a spolehlivostí. Šedá je ovšem teorie a zelený strom života.
Stačilo pár let, než elektromobily v provozu začaly ve větší míře zestárnou, než se jich dostalo „do oběhu” dost na to, aby byla jejich spolehlivost reálně měřitelná a všechna tahle očekávání dostávají mohutně na frak. A nejde tu o žádné anekdotické důkaz, ale velmi tvrdá, obtížně zpochybnitelná data. Týkají se v prvé řadě Tesel, ale házet problémy jen na jednu značku by nebylo fér - u ostatních výrobců často neumíme elektrické typy dostatečně zřetelně oddělit, popř. je jich v provozu pořád moc málo a krátce na to, aby se ve statistikách objevovaly. V tomto je Tesla skutečně napřed.
Tak se stalo, že je už druhým rokem největším propadákem německých STK, je horší než Dacie a spol. A není to tak, že by se jen Němci Tesle dopředu revanšovali za někdy kontroverzní postoje Elona Muska - dánskou obdobou STK v současné době neprochází takřka čtvrtina všech Tesel roku 2020. Po pouhých čtyřech letech provozu tedy Tesly mají natolik závažné problémy, že s nimi téměř každý čtvrtý majitel nesmí znovu na silnice po první STK. To je velmi špatná bilance.
A není to ani problém pouze dvou zemí. Kolegové z nizozemského Autoblogu se dostali k datům, která vykreslují obdobnou bilanci Tesel v zemi tulipánů. A hezčí obrázek to není, naopak je ještě horší.
Ještě než probereme konkrétní čísla data, nahlédneme na moment do zákulisí. Nizozemská obdoba STK počítá podobně jako v Česku jednak s tzv. informačními body, tedy jakýmisi varováními před bujícími problémy, které by v budoucnu mohly vést k neschválení vozu k dalšímu provozu. V jejich případě má majitel jeden rok na jejich odstranění. Pokud ale technici narazí na tzv. kritické body, auto znovu nemůže na veřejné komunikace okamžitě. Návrat je pak - znovu podobně jako u nás - možný jen tehdy, než jsou odstraněny a vůz projde další kontrolou bez problémů.
V Nizozemí byly dosud registrační značky vydány pro 61 613 kusů Modelu 3, z nichž 55 610 již prošlo inspekcemi. Při nich pak bylo odhaleno 5 116 informačních bodů a 18 874 kritických. Jinými slovy tedy 34 procent (!) všech elektrických sedanů nemohlo po první (!) technické kontrole zpátky do provozu. Nešlo tedy již o každé čtvrté auto jako v Dánsku, nýbrž o každé třetí.
Když se přitom zadíváme na výčet závad, které technici objevili, ukazuje se, že jejich nemalá část jde na konto podvozku či ignorace majitelů, kteří zřejmě skutečně začali žít v tom, že jejich auto nepotřebuje žádnou péči. V 2 787 případech byl totiž nedostačující profil pneumatik, ve 2 619 případech šlo o špatný tlak a u 1 892 aut byly pneumatiky poškozené. Poslední zmíněný aspekt často poukazuje na problémy s podvozkem spíš než na nárazové mechanické poškození, to samé hlásí technici v Německu.
Tlak a vzorek jsou banality, které se opraví snadno, horší je to se světly, které vedly ke stopce ve víc jak 10 tisících případech. V 7 588 případech špatně fungovala ta potkávací, v dalších 2 706 případech šlo o mlhovky. Mimo to 362 lidem nefungovalo či fungovalo nedostatečně osvětlení registrační značky. Kritika se pak u 1 253 aut stočila ke špatně fungujícím stěračům a u 295 vozů k nesprávně fungujícím ostřikovačům. Ve finále pak lze zmínit ještě uvolněný kloub řízení (431 aut) a korozi brzd (350 aut), což jsou znovu vážné problémy.
Můžete namítnout, že s elektrickým pohonem jako takovým problémy nebývají, což je fakt. Ale to nebývají obvykle ani s tím spalovacím. A to je právě to - potíže jsou s tisícem jiných věcí, které se snadno mohou kazit stejně často nebo i častěji třeba kvůli tomu, že jde o neobvykle těžká auta. Tahle pohádka prostě v praxi nefunguje, na autech je bez ohledu na pohon spousta jiných věcí, které se mohou pokazit. A výrobci je nezřídka kvůli nákladům na elektrický pohon vývojově či výrobně zanedbávají víc, než by bylo zdrávo.



Tesla Model 3 možná sice „nebaští“ benzin či naftu, to ji ale samo o sobě spolehlivějším nečiní. Nemá jak, proto pohádka o automatické spolehlivosti elektromobilů v praxi prostě nefunguje, nejvíc problémů je u aut obecně s jinými věcmi než s pohonem. A elektrické vozy jsou v tomto ohledu zřetelně horší než ty spalovací. Foto: Tesla
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nejčtenější články
Kie asi nestačí, že její poslední novinky odrazují už pohonem, přidala jim tedy ještě bizarní design
17.2.2025Další majitel elektromobilu při parkování ťuknul zadní světlo, tentokrát kvůli tomu auto totálně selhalo a dál už nejelo
17.2.2025Dacia vám svůj nejnovější model prodá i jako hotel na kolech nebývalých rozměrů, stojí jen jako jedna rodinná dovolená
17.2.2025Expert jmenoval 9 aut a jejich motorů, které nejčastěji zvládnou ujet 400 000 km bez větších oprav
17.2.2025VW dál provokuje s dojezdem elektrického ID.7. Ví, že je mizerný, a novým pokusem ukázat opak nesmyslným testem to jen dokázal
18.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva