Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Podrobný test 20 nejlepších zimních pneu pro rok 2018. Které vám dají nejvíc?
29.9.2018 | Mirek Mazal
Úvodní „rozstřel” 51 zkoumaných pneu oddělil zrno od plev a 31 z nich označil za nehodné dalšího zájmu. Zbylých 20 pak bylo podrobeno zkoumání ve všech disciplínách, tady jsou výsledky.
První test pneumatik pro letošní zimu přinesl pozoruhodné výsledky. V úvodním kole šlo pouze o brzdnou dráhu na mokru a sněhu, přesto už tato zkouška odhalila obrovské rozdíly mezi jednotlivými zkoušenými typy. I když „zimní pneu” si říkalo všech 51 sad pryží, při brzdění z pouhých 80 km/h na mokru činil rozdíl mezi délkou brzdných drahá jednotlivých typů až neskutečných 14,5 metru. Co mohou skoro 4 délky průměrného auta znamenat při řešení nějaké krizové situace, ani nechceme domýšlet.
Autoři testu, kolegové z německého Auto Bildu, tak rovnou označili 21 sad pneu za nehodných dalšího zkoumání a tedy ani vašeho zájmu. Zbylých 30 podrobili dalšímu testování a vyřadili z nich ještě jednu desítku. Zbylo tak 20 sad pneumatik o rozměru 195/65 R15, v nichž 19 obecně známějších značek doplnila jedna guma neznámého výrobce.
Oním dvacátým do party se stal model značky Gislaved, která ovšem spadá pod křídla koncernu Continental. Jeho zimní směs v případě gumy WinterContact TS860 v prvním kole celkově zvítězila před Fulda Kristall Control HP2 a Goodyear UltraGrip 9. Jak jsme minule zmínili, překvapením lze nazvat lepší umístění českého produktu Barum Polaris 3 před finským typem Nokian WR D4, dobře se prezentovaly i slovenské Matadory. Pokud si chcete připomenout dvacítku nejlepších, kteří se kvalifikovali do dalšího klání, tady je.
20 nejlepších zimních pneu pro roku 2018 na základě délky brzdné dráhy
Brzdná dráha ale pochopitelně není vše. S autem nepotřebujete jen brzdit, jakkoli jde o jedno z nejdůležitějších disciplín, potřebujete také zatáčet či akcelerovat a také vědět, zda se pneu nejlépe chová na suchu, vodě nebo mokru. A v neposlední řadě vás zajímá, jak dlouho pneu vydrží s použitelným vzorkem. Na to i další důležité aspekty se zaměřilo druhé kolo testu, které dvacítku nejlepších prokleplo ve všech ohledech a dovoluje tak poznat, které obutí bude nejlepší právě pro vás. Protože někdo bydlí na horách a ocení spíše pneu fungující na sněhu, které zvládnou i suchou zimní silnici. A jiný zase v nížině a bližší mu bude špičkové chování suchu či mokru s obstojným projevem na sněhu. Nezdržujme dále, průlet výsledky celého testu nejlepší dvacítky řekne vše podstatné. Pneumatiky jsou seřazeny dle výsledného hodnocení od nejhorší po nejlepší.
20. Gislaved Euro Frost 6 (91 H)
Silné stránky: vyvážené zimní vlastnosti, příjemný komfort
Slabé stránky: zpožděná reakce řízení na mokru, delší brzdná dráha na vodě i na suchu
Výsledné hodnocení: podmíněně doporučeno
Nejméně známá firma z celého finálního výběru sice patří pod Continental, vlastností výrobku nesoucí jméno samotné mateřské firmy ale úplně nedosahuje. Přesto dostal pochvalu za komfortní jízdní vlastnosti a chování na zasněženém povrchu, problémy má hlavně s brzdami na vodě a suchu.
19. Firestone Winterhawk 3 (91 H)
Silné stránky: nízká pořizovací cena při dobré kvalitě
Slabé stránky: nízká přilnavost na mokru, dlouhá brzdná dráha na vodě i na suchu
Výsledné hodnocení: podmíněně doporučeno
Firestone pochází z Tennessee, kde sídlí ústředí společnosti patřící do koncernu Bridgestone. Pneu Winterhawk 3 nejsou drahé a mají rády zimu. Horší jsou teploty pod nulou, kdy dochází k snížené přilnavosti a k prodloužení brzdného účinku na mokré cestě. A zastavení je problém i za sucha.
18. Matador MP92 Sibir Snow (91 H)
Silné stránky: stabilní výkon na sněhu, vynikající komfort, nízká cena
Slabé stránky: slabá výdrž vzorku, zpožděná odezva řízení v mokru, nízká přilnavost na mokré i suché silnici
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Bratislavská firma prošla testem Auto Bildu úspěšně. Na bednu to zatím není, ale mile překvapila reakce směsi na zamrzlý povrch. S nízkou cenou a líbivým komfortem by mohlo jít o dobrý tip na koupi pro občasné zimní řidiče v oblastech, kde příroda se sněhem nešetří. Je u nich nutné počítat se zhoršenými vlastnostmi mimo zasněžené úseky.
17. Vredestein Snowtrac 5 (91 H)
Silné stránky: nízký valivý odpor, vyvážené reakce na sněhu
Slabé stránky: nedrží a nebrzdí po dešti, zvýšená spotřeba paliva
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Holandský gumárenský spolek by měl vylepšit chování Snowtracu 5 na mokrém asfaltu. Nazutí těchto gum může pozitivně ovlivnit spotřebu. Uspokojivě se na nich dá jezdit v nižších polohách, do hor to moc nebude.
16. Barum Polaris 3 (91 H)
Silné stránky: trakce na sněhu, nízká cena, brzdění v mokru
Slabé stránky: nedotáčivost na promáčeném povrchu, delší suchá brzdná dráha
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Častá volba konzervativních českých zákazníků dosáhla nečekaně dobrého výsledku. V případě zimních měsíců nejsou přehnané obavy z jízdy na místě. S rozumem v hrsti se s nimi dá zvládnout celé zimní období.
15. Yokohama BluEarth-Winter (V905) (91 H)
Silné stránky: zastavení a jízda na suchu, komfort
Slabé stránky: průměrná trakce na sněhu
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Japonský vzorek je spíše do nižších geografických poloh, kde sníh v zimě jen občas popráší silnice a brzy roztaje. Na hory by bylo vhodné zvolit z nabídky prodejců pneu něco jiného.
14. Bridgestone Blizzak LM 001 Evo (91 T)
Silné stránky: brzdná dráha na vlhku, odolnost vůči aquaplaningu, valivý odpor, cena
Slabé stránky: měkká bočnice, dlouhé zpomalování na sněhu
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Blizzak LM 001 Evo se cítí lépe na rozbředlém sněhu než v čerstvě napadané pokrývce. Těžší vozy mohou poznat méně tvrdou konstrukci pneumatiky, hlavně v zatáčkách lze pocítit měkkou bočnici. Je z toho 14. místo.
13.-12. Pirelli Cinturato Winter (91 H)
Silné stránky: sportovní jízda na sněhu a mokru, přesné řízení, odolnost proti aquaplaningu
Slabé stránky: nižší životnost (počet najetých kilometrů na jednu sadu), ovladatelnost na suchém povrchu
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Pirelli v tomto případě zvládá agresivnější jízdu v období zimní části roku. Vzorek se ztrácí rychle a nezvládá suché silnice tak dobře, jako sníh nebo vodu. Není ale potřeba se bát, Cinturato Winter je i v těchto podmínkách uspokojivá.
13.-12. Semperit Master Grip 2 (91 H)
Silné stránky: velmi dobré boční vedení, krátká brzdná dráha na sněhu a vodě, tichý běhoun
Slabé stránky: brzdění a ovladatelnost na suché i mokré vozovce
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Na stejné příčce jako Pirelli Cinturato je Semperit Master Grip druhé série. Rakušané vsadili všechno na zimní provoz a komfort posádky, ztrácí ovšem při mokrém a suchém brzdění.
11. Michelin Pilot Alpin 5 (91 H)
Silné stránky: zimní výkon s extrémně vysokou životností, stabilní chování na zbytku povrchů, příjemný jízdní komfort
Slabé stránky: brzdění a manipulace na suché i mokré vozovce
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Značková pryž podřídila své chování zimním radovánkám, kde se jí daří velmi dobře. Nabízí se vypíchnout také vysoká životnost, proto se hodí například pro služební vozidla s častým pobytem ve výše položených oblastech. Chování mimo sníh zhoršuje jinak uspokojivé hodnocení.
10. Uniroyal MS plus 77 (91 H)
Silné stránky: špičkový výkon na sněhu a mokru, odolnost proti aquaplaningu, pohodlí, cena
Slabé stránky: brzdění a ovladatelnost na suché cestě
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Netradiční vzorek od Uniroyalu vsází na velké drážky, které jsou prospěšné na sněhu a mokru, což je častá kombinace během pravých zimních měsíců. Logicky pak ztrácí na suchu, kde opět měkká směs nezvládá dokonale zpomalení z vyšší rychlosti.
9. Nokian WR D4 (91 H)
Silné stránky: zimní král s nejlepším výkonem na sněhu a ledu, dobrý poměr cena/výkon, zdaleka nejnižší valivý odpor
Slabé stránky: střední reakce na vlhkost, náchylnost k aquaplaningu
Výsledné hodnocení: uspokojivé
Kdo má to štěstí prožít nejchladnější část roku na trvalé zimní pokrývce, nemůže pochybit s koupí pneumatik od Nokianu. Zejména WR D4 by měl podržet v případě, že cestáři nestihnou přijet posolit plánovaný úsek. Jen pozor na hluboké kaluže.
8. Falken Eurowinter HS01 (91 H)
Silné stránky: celkově vyvážené zimní pneumatiky s bezpečnými vlastnostmi na zasněžených i suchých vozovkách, rezervy proti aquaplaningu, cena
Slabé stránky: zatáčení na mokru
Výsledné hodnocení: dobré
Falkeny se na rozdíl od mnohých umí vypořádat se stojící vodou, možná pomáhají hluboké zářezy vedoucí až do středu běhounu. Někdy zbytečně přehlížená značka by si zasloužila více pozornosti, protože Eurowinter HS01 se nenechá zaskočit sněhem ani suchem.
7. Debica Frigo HP2 (91 H)
Silné stránky: cena, vyvážené vlastnosti na zasněžených i suchých vozovkách, brzdná dráha za všech podmínek
Slabé stránky: rychlé změny směru na mokru a brzdění
Výsledné hodnocení: dobré
Poláci se v záři reflektorů dostali tam, kde je asi čekal jen optimisticky založený odborník. Debica ukázala drápy, konkrétně Frigo HP2 je ekonomicky příznivá volba se stabilním chováním na sněhovém nadělení i na vysušených místech. Nejlepší ze všeho jsou brzdné schopnosti bez ohledu na povětrnostní vlivy.
6. Goodyear UltraGrip 9 (91 H)
Silné stránky: nejpřesnější řízení na zasněžené i mokré trati, imunita vůči aquaplaningu, výdrž vzorku, nízký valivý odpor
Slabé stránky: prodloužená suchá brzdná dráha
Výsledné hodnocení: dobré
Někdejší premiant mnohých testů se stále vyznačuje excelentními jízdními vlastnostmi na čerstvém i roztávajícím sněhu. Ani mokro jej nerozhodí. Stručně řečeno této gumě vadí nejvíce teplo čili brzdění na suchém podkladu, jinak jsou výsledky nadprůměrné.
5. Hankook Winter i'cept RS2 (91 H)
Silné stránky: prémiová pneumatika s vynikající ovladatelností za všech povětrnostních podmínek, vysoká výdrž, poměr cena/výkon
Slabé stránky: mírně zvýšený valivý odpor, střední zamezení aquaplaningu
Výsledné hodnocení: dobré
Jižní Korea vytřela zrak nevěřícím skeptikům. Méně oblíbená firma Hankook vyrábí Winter i'cept RS2, což je velice konkurenceschopná kombinace levného a přitom výborného pláště na zimu. Možná s ní lehce naroste spotřeba, ale za to člověk dostane jistotu za volantem v každém počasí.
4. Fulda Kristall Control HP2 (91 H)
Silné stránky: krátkou brzdnou dráhu na sněhu a mokru, odolnost vůči aquaplaningu, nízký valivý odpor, úspora paliva
Slabé stránky: neuvedeny
Výsledné hodnocení: příkladné
Výjimečné hodnocení bez slabých stránek. Pneumatiky Fulda Kristall Control HP2 brzdí jako jedny z mála v krátkém úseku i na zasněžené a mokré vozovce, zároveň si poradí s aquaplaningem, což mnoho účastníků testu nepředvedlo. Jistě potěší nízký hluk od kol a úspora pohonných hmot.
3.-2. Kleber Krisalp HP 3 (91 H)
Silné stránky: nejlepší jízdní vlastnosti na sněhu, brzdná dráha za každého počasí, poměr ceny a předvedeného výkonu
Slabé stránky: neuvedeny
Výsledné hodnocení: příkladné
Dělené druhé místo patří Kleberu, který s modelem Krisalp HP 3 uchvátil nejlepším výkonem na sněhu. V případě nouze může pomoci krátká brzdná dráha. Na tak levnou zimní sadu se dá koukat s uznáním.
3.-2. Continental WinterContact TS 860 (91 H)
Silné stránky: všestranný dobré zimní vlastnosti, přesnost řízení, dynamika na sněhu a mokru, komfort, valivý odpor
Slabé stránky: neuvedeny
Výsledné hodnocení: příkladné
Zástupce Continentalu tentokrát nacházíme o stupínek níže, než bývá zvykem, obvykle tyto testy vyhrává. Dražší, ale výborný typ WinterContact TS 860 je naprosto spolehlivým společníkem do zimní nepohody. Každoroční přední příčky různých testů hovoří samy za sebe. Ani Auto Bild nenašel negativa, která by stála za řeč.
1. Dunlop Winter Sport 5 (91 H)
Silné stránky: ovladatelnost za každého počasí, přesně řízení s dobrou zpětnou vazbou
Slabé stránky: neuvedeny
Výsledné hodnocení: příkladné
Jestliže má řidič možnost pořídit na zimu libovolné obutí bez ohledu na cenu, Dunlop Winter Sport 5 bude nejlepší. Na základě tohoto šetření by se měly projevovat bezchybným chováním kdekoliv a kdykoliv v rámci segmentu zimních gum.
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch