Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Paříž chce zakázat auta vyrobená před rokem 1997, motorky ještě mladší
14.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nové pařížské omezení mobility se má vztahovat na auta i motocykly z let, které lze těžko mít za starověk.
Třebaže francouzská metropole v posledních dnech plní titulní stránky médií něčím trochu jiným, ani na poli dopravy není v tomto městě klid. Paříž totiž plánuje další omezování svobodné individuální dopravy svých občanů. Tentokrát chce zakazovat auta a motorky, uvedené do provozu před určitými daty, a to nehledě na to, zda jezdí na benzín či naftu.
Starostka hlavního města Francie Anne Hidalgo podle dostupných informací představila plány na zákaz motocyklů vyrobených před rokem 2000 a osobních automobilů zaregistrovaných do roku 1996 včetně. Je to pravděpodobně další krok po plánovaném zákazu všech dieselů na zhruba stovce čtverečních kilometrů Paříže a také po plánu, podle kterého se celá Francie má dieselů postupně zcela zbavit.
Zákaz hovoří o čtyřech kategoriích vozidel, které by na území Paříže nesměly vůbec jezdit, ať spalují co chtějí. Stopka hrozí konkrétně motocyklům vyrobeným před rokem 2000, osobním automobilům registrovaným před 1. lednem 1997, dodávkám a lehkým užitkovým autům registrovaným před 1. říjnem 1997 a autobusům a nákladním automobilům registrovaným před 1. říjnem 2001.
Je potřeba podotknout, že zákaz zatím stále „jen” hrozí, ještě není jistotou, že na něco tak drastického skutečně dojde. Starostka chce zákaz jako návrh údajně představit zastupitelstvu v první půlce února a pokud by prošel, jako zákonné nařízení by mohl existovat od půlky dubna. Kdy by měl vstoupit v platnost, zatím známo není, ale ze snahy o takto rychlé schválení se dá soudit, že ani tohle nebude dlouho trvat.
Návrh má být součástí snahy zlepšit pařížské ovzduší a odpovídá jí nejen svým záměrem, ale i svou drastičností a mírou zásahu do životů občanů. Průměrné stáří automobilů ve Francii bylo v roce 2013 asi 8,3 roku, takže zákaz devatenáct let starých aut a patnáctiletých motorek na první pohled nevypadá jako velký problém. Průměrný věk aut však roste, v roce 2007 byl ve Francii na hodnotě 8,1 roku a systém bonusů a malusů, který značně ztěžuje pořízení moderního auta se spalovacím motorem lidem s nižšími příjmy, věku vozového parku jen škodí.
Zajímavý je také nápad zakázat motocykly jako takový. Ty totiž jednak až na naprosté výjimky nejsou dieselové, takže jejich výfukové plyny jsou mnohem čistší, také menším třením o asfalt tvoří méně pevných částic a také spotřebují jen málo paliva, mnohem méně než automobil, alespoň ve většině případů. A v neposlední řadě netvoří dopravní zácpy, protože jsou fyzicky menší. Navíc jich v zimních měsících, kdy města obecně mívají s ovzduším větší problémy, jezdí méně.
Plán na zákaz „starých” aut a motorek obsahuje i propozice různých dotací právě pro lidi s nižšími příjmy, aby si ti tak mohli pořídit nový automobil či motorku. De facto nebudou mít na výběr a -pro příklad - své dvaadvacetileté Lancie Delta HF Integrale, která je ve špičkovém stavu a se kterou jezdí jen výjimečně, se budou muset zbavit, pokud chtějí zůstat občany Paříže.
Konkrétní aplikace této novinky na historická vozidla, která nevyjíždějí tak často, je však zatím neznámá. Návrh může obsahovat klauzuli, který veterány z nařízení vyjme. I tak ale nemůžeme s takovýmto omezením souhlasit, neboť by příliš zasahovalo do svobody jednotlivce. Pařížanům přejme, ať má zastupitelstvo dostatek rozumu a tento i podobné plány smete ze stolu. Mimo jiné totiž riskuje, že znovu nebude zvoleno, pokud na něco takového kývne...
Auta starší 19 let a motorky starší 15 let by podle nového návrhu zákona měly v Paříži jízdu zakázanou (ilustrační foto)
Zdroj: Moto Mag]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 8 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 11 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva