Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii?

Venku mrzne, až praští a ještě pár dnů bude. Máme pro vás třináct otázek a odpovědí, s nimiž i takovou činu zvládnete bez ztráty květinky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii?

26.2.2018 | Petr Miler

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Venku mrzne, až praští a ještě pár dnů bude. Máme pro vás třináct otázek a odpovědí, s nimiž i takovou činu zvládnete bez ztráty květinky.

Mrazy mohou být člověku nepříjemné, ale ten se může lépe obléci a zimu pociťovat jen vzdáleně. U auta ale nic takového možné není, to je zimě povětšinou vystaveno přímo a extrémně nízké teploty, které v tyto dny panují, kladou nejednu otázku.

Znalost správných odpovědí na ně může pomoci vašemu autu tuto zimu přežít a nebo i vám ušetřit zbytečnou návštěvu servisu - i kdyby to mělo být s dotazem, proč zrovna nefunguje to či ono. Dali jsme dohromady třináct častých dotazů a přidali odpovědi, které jsou evidentně pro leckoho neznámou. Tady jsou.

1. Při jaké teplotě mrzne motorová nafta?

Tzv. zimní motorová nafta, která je během zimního období prodávána v celé Evropské unii, musí být ze zákona filtrovatelná - tj. že musí projít přes sítko palivového filtru - při teplotách alespoň -20 °C. Dalším stupněm je tzv. arktická nafta, jejíž bod filtrovatelnosti je nejméně -32 °C.

Bod tuhnutí a bod filtrovatelnosti jsou zásadně odlišné, protože nafta nemrzne najednou. Při nízkých teplotách se v ní začnou vytvářet krystalky pevného parafinu a právě ony znamenají, že nafta neprojde přes sítko palivového filtru. Bod filtrovatelnosti udává, kdy jsou ještě tyto krystalky dostatečně malé na to, aby sítkem prošly a neucpaly ho.


Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 1 - specifika v zime 01 nafta

2. Lze v zimě jezdit na rostlinný olej?

Tankujete-li do svého starého dieselového auta místo nafty starý fritovací olej, váš vůz bude v mrazech hůř startovat, protože olej je v mrazu více viskózní, je zkrátka příliš „tuhý”. Když už ale motor naskočí, poběží jako obvykle, pokud nikoli, bude třeba počkat na teplejší dny.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 2 - specifika v zime 02 olej

3. Může zmrznout i benzín?

Ano, ale pouze teoreticky. Benzín je, podobně jako nafta, směsí různých složek včetně bioethanolu a ani on nemrzne jako voda, nýbrž „houstne” jako nafta. Jenže k tomu dochází až při teplotách okolo -45 °C a tak tuhý mráz ve střední Evropě běžně nepotkáte ani tento týden. Případné obtížné startování benzínového motoru v silných mrazech má na svědomí fakt, že se benzín špatně odpařuje v promrzlých spalovacích komorách, nikoliv tuhnutí paliva samotného.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 3 - specifika v zime 03 benzin

4. Může zmrznout palivo E85?

Problém se startováním auta spalujícího E85 je opět tvořen spíše „nezapálitelností” směsi ve spalovací komoře jako u benzínu, třebaže bioethanol je k tomuto náchylnější. Benzín s příměsí biosložky do 10 % ale není tolik ovlivněn, protože je v něm bioethanolu málo, a auta schopná provozu na E85 jsou na tuhé mrazy obvykle připravena. Pokud nejsou, může být studený start problematický.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 4 - specifika v zime 04 ethanol

5. Fungují v mrazu auta na LPG?

Ano, ale díky tomu, že na plyn nestartují. Auto s přestavbou na LPG startuje vždy na benzín a až po zahřátí výparníku nad zhruba 50 °C řídící jednotka přepne na plyn. Jediný rozdíl je, že v zimě trvá tohle zahřátí podstatně déle než v létě. Je tedy záhodno mít v nádrži víc benzínu, aby nedošel dříve, než začnete spalovat plyn. Pak by mohly nastat potíže.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 5 - specifika v zime 05 lpg

6. Proč je po startu zvýšená spotřeba i hluk?

Zjednodušeně řečeno - protože je potřeba velmi bohaté směsi, aby motor vůbec běžel. Proč tomu tak je, jsme podrobněji rozebírali ve vlastním článku.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 6 - Proc je auto pri studenem startu hlucnejsi 10

7. Proč při nízkých teplotách nefunguje start-stop?

Ne že bychom se zlobili, ale někteří se ptají, proč se jim v zimě na křižovatkách nevypíná motor systémem start-stop. Důvody mohou být tři. U některých aut je při teplotách okolo nuly a nižších tato funkce start-stop zcela deaktivována a pokud není, může se motor nevypínat jen kvůli dostatečně nezahřátému motoru či nevytopené kabině. Dalším typickým „zimním důvodem” bývá napětí baterie - pokud je nižší než 12,4 V, auta obvykle start-stop vypnou.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 7 - Start and stop BMW 02

8. Proč jdou z výfuku oblaka bílého kouře?

Bílá oblaka z výfuku při startu za chladného počasí nejsou ve standardním případě kouř, nýbrž vodní pára, odpařující se vzdušná vlhkost zkondenzovaná ve výfukovém potrubí. Podrobně jsme se různým barvám dýmu z výfuku věnovali ve vlastním článku.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 8 - Proc je auto pri studenem startu hlucnejsi 08
I tolik vodní páry může jít z výfuku po studeném startu, aniž by s autem byl jakýkoli problém

9. Jakou teplotu vydrží chladicí kapalina?

Pokud v chladicím okruhu nemáte obyčejnou vodu, nýbrž chladicí kapalinu, je její bod tuhnutí závislý na tom, v jakém poměru byl při poslední výměně namíchán fridex s destilovanou vodou. Prodávají se předpřipravené směsi a na kanystrech to bývá napsáno. Z výroby je většinou v motoru nemrznoucí směs, která vydrží teplotu -25 °C. A pokud si nejste jisti, servis umí bod tuhnutí snadno změřit. To je vhodné i pokud jste přes léto dolévali do chladiče destilovanou vodu, protože bylo málo kapaliny; dolévání vodou posouvá bod tuhnutí náplně blíž k 0 °C.

Pro případ, že by kapalina v chladiči přesto zmrzla, bývají v motoru mrazové zástrčky, které led vytlačí ven, takže nedojde k nevratnému poškození. Bez těchto zástrček by led roztrhal motor a chladič, protože má větší objem než voda; hadice zmrznutí vody vydrží. Pokud k něčemu takovému dojde, v žádném případě motor nestartujte. Je potřeba počkat, až kapalina zase roztaje, vrátit mrazové zástrčky a zkontrolovat, jestli někde nedošlo k poškození.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 9 - specifika v zime 09 chladici kapalinaOtázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 10 - specifika v zime 09a hustomer
Vpravo tzv. hustoměr, přístroj k měření bodu tuhnutí chladicí kapaliny

10. Existuje rychlá pomoc na vybitou baterii?

Nízké teploty snižují kapacitu baterie, takže pokud ta vaše není v dobré kondici, v zimě může mít problém natočit motor. Může pomoci postavit k baterii na 10 minut láhev s teplou vodou, to baterii ohřeje a ona bude schopná vydat více proudu. S vodou v okolí baterie je ale potřeba být vždy opatrný.

Dalším nápadem může být před startováním na chvíli zapnout světla a rádio, protože tento odběr elektřiny baterii zahřeje. Samozřejmě je ale nejlepší předem zjistit, jak je na tom baterie vašeho auta, a podle toho ji buď vyměnit, dobít nebo v případě delší odstávky vozu připojit na tzv. udržovací nabíječku.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 11 - specifika v zime 10 ilu

11. Lze startovat moderní auto přes startovací kabely?

Ano, lze. Je samozřejmě potřeba dbát na správnou polaritu, tj. zapojit mínus na mínus a plus na plus, a je vhodné vypnout veškerou elektroniku startovaného auta, od ventilátoru přes rádio po vyhřívání sedaček. Jinak lze takto modernímu autu se slabou baterií pomoci stejně jako staršímu.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 12 - specifika v zime 11 start kabely

12. Proč namrzá auto zevnitř?

V kabině auta se přirozeně drží vlhkost. Pokud je ve vašem autě vlhkosti více, např. kvůli zanesenému kabinovému filtru, vlhkost se v zimě může vysrážet na sklech a zmrznout. Řešením je najít příčinu a tu odstranit, příp. si pořídit do auta pohlcovač vlhkosti, o jednom řešení jsme kdysi psali.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 13 - specifika v zime 12 ilu ledovka

13. Lze jezdit v mrazech do myčky?

Pokud je myčka v provozu, ano. Je ale nutné auto nechat i usušit, nebo aspoň po umytí ujet víc než pár set metrů, pokud neparkujete ve vytápěné garáži. Voda při mytí zateče všude možně a mohla by zmrznout, což by mohlo napáchat škody. A nebo „jen” znepříjemnit otevírání dveří, oken či funkci dalších částí po mrazivé noci.

Otázky a odpovědi k provozu auta v tuhých mrazech. Jak třeba rychle oživit baterii? - 14 - specifika v zime 13 myci linka

Toto je třináctka otázek a odpovědí, které v souvislosti se zimním provozem padají často. A pokud by vás více zajímalo, jak zimní provoz auta zvládnout v roli řidiči, i tím jsme se v minulosti důkladně zabývali...

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše