Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Opravdu cukr v nádrži zničí motor? Farmář to zkusil na skutečném čtyřtaktu
24.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Je stále rozšířenou zvěstí, že ke zničení motoru stačí někomu nasypat cukr do nádrže. A najdou se lidé, kteří to dělají. Dosáhnou tím ale něčeho?
Jistě jste slyšeli o tom, že cukr v nádrži znamená pro motor jistou smrt. Kolují zvěsti o tom, že se tak někdo snaží někomu škodit a byť u většiny novějších aut narazí na nějakým způsobem uzamykatelná hrdla nádrží, existuje stále dost vozů, do kterých se dostane zvenku kdokoli. Nakonec i aktuální Škoda Rapid před jednou ze svých několika menších modernizací (třeba ta z našeho dlouhodobého testu) dovolovala otevřít hrdlo nádrže bez klíče či odemčení vozu. Takže co přesně se stane, když se nasype do benzínu obyčejný cukr?
Zjistil to pro nás jeden farmář, autor kanálu Project Farm na YouTube. Vzal motor ze sekačky, sundal hlavu válce, prozkoumal usazeniny a po smontování změřil tlak za studena i za tepla. Pak smíchal ve sklenici benzín s cukrem - a v tuto chvíli přichází první zajímavý moment. Cukr se totiž ve studeném benzínu nerozpustil zcela.
Směs, která vznikla, autor nalil do nádrže. Sekačku nastartoval a nechal běžet. Když došlo palivo, nalil do nádrže tentokrát už čistý benzín a znovu nastartoval. Motor běžel celkem údajně asi 105 minut a s cukrem v nádrži vidíme v určitých chvílích vycházet z motoru neobvyklý kouř.
Co je ovšem podstatné, motor běží - nezadřel se, nevybouchl, nestalo se vlastně nic spektakulárního, sekačka se zastavila až ve chvíli, kdy došlo palivo, ať už první várka benzínu s cukrem anebo později benzín samotný. Také test tlaku ve válci po „sladkém benzínu” ukázal výsledky podobné těm předchozím. Ovšem, to neznamená, že motoru cukr vůbec neuškodí a zítra na něj můžete začít jezdit.
Po odmontování hlavy válců vidíme jak na hlavě, tak i na horní straně pístu více černých usazenin - je to karamel smíchaný s karbonem? Ochutnávat to jistě nikdo nebude, ale vzhledem k tomu, že karamel vzniká z cukru za vysoké teploty, může to být podobná substance, jen zapečená na stěny spalovací komory.
Kdybyste tedy jezdili s cukrem v nádrži dlouhodobě, jistě by to mělo na motor negativní vliv, když už po takhle krátkém běhu vidíme větší množství usazenin. Cukr se navíc bude usazovat i v nádrži, rozpouští se v benzínu jen velmi pomalu, a když už se rozpustí, projde palivovým filtrem. Dokud je ve formě krystalků, může ucpat filtr nebo palivové čerpadlo.
Namítáte-li, že jednoválec s karburátorem ze sekačky nemá moc společného s moderním spalovacím motorem v automobilu, máte částečně pravdu. Pokusným králíkem tu je motor sice čtyřdobý a s palivovým filtrem, ale nemá katalyzátor, vstřikovače, spousty čidel a podobné vybavení - a právě na ty by mohl mít cukr v nádrži mnohem více destruktivní vliv. Nicméně každý z nás také nemá nejmodernější auto s přímým vstřikováním paliva a dalšími vymoženostmi posledních let.
Pokud se vám tedy do nádrže nějakým způsobem dostane cukr, je vhodné z ní kontaminované palivo vypustit a vyměnit palivový filtr. Pokud jste s oslazeným benzínem nastartovali, jsou v ohrožení i výše zmíněné vstřikovače a katalyzátor, což znamená potenciálně opravdu drahou opravu. Ovšem, máte-li uzamykatelné hrdlo nádrže, puberťáků se sáčkem cukru v batohu se asi bát nemusíte. Tedy, nenajdete-li jej ráno násilně otevřené...












Cukr rozhodně není pro motor vhodným palivem, ani když to je jednoduchý karburátorový motor sekačky
Zdroj: Project Farm@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva