Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Omezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé umlčení
28.7.2024 | Petr Prokopec
Bez omezovače rychlosti se dnes nová auta v EU prodávat už nesmí a Hyundai, Kia i Genesis z nějakého důvodu došly k závěru, že o ně jinde stojí též. Nasadily je tedy také v Austrálii, se zlou se ale potázaly a musely začít jednat.
Již párkrát jsem zmínil, že vlastním Kiu Cee'd SW druhé generace. Před několika málo měsíci se mi do rukou dostal její nástupce ve faceliftovaném provedení. Oba korejské kombíky tedy dělila víc než dekáda vývoje, i proto jsem klíčky od novinky přebíral s jistou obezřetností. Měl jsem totiž obavy, že by se mi Ceed třetí generace mohl zalíbit. A já bych pak doma musel velmi složitě vysvětlovat, proč se nějakou dobu nepojede na dovolenou, i když by bylo čím. Jenže už první pár usednutí za volant mé obavy rychle rozptýlilo.
Nechci tím naznačit, že by současný Ceed byl špatným vozem, to ani v nejmenším. Po stránce designové působí atraktivně, uvnitř pak hodnotnějším dojmem, než tomu bylo dřív. Jenže jeho asistenční systémy jsou pro mě nepřekonatelným problémem. Jsou to stále otravnější, stále zbytečnější a stále kontraproduktivnější řešení, která navíc Korejci zvládají nastavit ještě hůř než jiní. A v důsledku toho buď bojujete s tím, jak složité je s těmito systémy žít, nebo jak složité je je dokola vypínat.
Může se zdát, že jde pouze o můj problém, jenže realita je zcela opačná. Stížnosti na tyto hlouposti padají ze všech strana a pro Korejce jsou obzvlášť citelné. Netýkají se navíc pouze Kie, nýbrž i mateřského Hyundai či luxusní značky Genesis. Všichni tři výrobci totiž používají stejná řešení, která jsou mimořádně otravná, ostatně o nich nemluvíme poprvé. V EU si můžeme stěžovat leda na lampárně, tady jde o součást hromady nařízených absurdit, Korejci ale z nějakého důvodu došli k závěru, že bude dobré je udělat standardem také jinde ve světě. A se zlou se potázali.
Patrné je to aktuálně hlavně v Austrálii, jak informuje Drive. Tam chapadla bruselské chobotnice nesahají, a proto si Korejci mohli dovolit udělat auto podle představ zákazníků. Neudělali to, narazili a teď musí hasit požár odporu, který zažehli.
Nač si Australané stěžují především, je fungování omezovačů rychlosti, které jsou známé pod zkratkami ISA (Intelligent Speed Assistance) či ISLA (Intelligent Speed Limit Assistance). Není to řešení ani inteligentní, ani asistenční, je to (zatím) nepřímý omezovač, který se začne zvukově projevovat ve chvíli, kdy dle palubního počítače překročíte příslušný rychlostní limit. Dá se vypnout, ovšem tak složitě, že se to nikomu nechce před každou jízdou dělat. Protože jakmile vypnete motor, ISA se znovu sám aktivuje.
Problém navíc není jen samo zasahování do vašeho řízení, systém s oblibou „buzeruje”, i když pro to neexistuje objektivní důvod. Řešení Korejců (ale čí ano?) nezvládá reagovat třeba na dodatkové tabulky, končící lokální omezení, limity platící na vedlejších cestách apod. Auto vás tedy nutí jet pomaleji ve chvíli, kdy dodržujete reálný legální limit, protože ho samo není s to správně rozeznat.
Rozumný člověk by celý ISA poslal do pekel, Korejci to s ním ale ani v Austrálii nevzdávají. Ke kritice přesto nemohli být hluší, tak po softwarové úpravě dovolují systém dlouhým stisknutím tlačítka hlasitosti na volantu alespoň trvale umlčet. „Stále budete mít omezovač rychlosti k dispozici, ten ale nebude vydávat ani hlásku, místo toho potřebné informace zobrazí na displeji,“ uvedl manažer australského zastoupení Hyundai Sam Dabestani. Ten potvrdil, že jde o reakci nejen na kritiku tamního trhu, ale i Evropanů. Ovšem ani tak z toho jasně nevyplývá, že by se taková možnost objevila také u nás - standardně to není možné a pochybujeme, že to EU dovolí.
Evropská komise totiž jasně definovala čtyři různé implementace ISA. Buď může jít o postupné zvukové upozornění, nebo o postupné haptické upozornění (tedy skrze vibrace), případně o haptickou zpětnou vazbu v plynovém pedálu (odpor) či tvrdý omezovač rychlosti. Jen s informacemi na přístrojovém štítu či obrazovce multimédií se tedy Brusel nespokojí, ze zmíněných možností je pak vlastně jedna horší než druhá.
Auta s rokem výroby 2024 (popř. dřívějším, která tato řešení dostala předem) bude opravdu těžké z pozice inteligentního a odpovědného řidiče přijmout za vlastní. Tohle jsou nefunkční a nesmyslná řešení, kvůli kterým leda jednou nabouráte, až se je zuřivě budete pokoušet vyřadit z činnosti. Takže díky za ně.
Omezovač rychlosti je dnes v EU povinností, australské regule jsou ovšem poněkud mírnější. Korejci si tak mohli dovolit využít tlačítko pro ztlumení hlasitosti audiosystému, jehož delším stlačením půjde trvale deaktivovat aspoň jeho zvukový projev. Foto: Kia
Zdroj: Drive
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024 - Nové pohádky o brzkém nasazení baterií s tuhým elektrolytem ukazují, jak moc se automobilky chytají každého stébla
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva