Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojeté SUV Fiatu jako ojetina překvapuje svou spolehlivostí, překvapením je ale také jeho cena
18.2.2024 | Petr Prokopec
Je to jeden z mála pokusů italské značky na poli dnes tak populárního typu aut, možná i proto je o něj zájem. Jako nový navíc není drahý, jako ojetý ale na ceně moc neklesá, což zní s ohledem na reputaci značky trochu šíleně. Tu však 500X nenaplňuje.
Fiat nikdy nepatřil mezi automobilky, které by prosluly spolehlivostí svých vozů. Aktuálně vás v tom může utvrdit třeba pohled do německých TÜV Reportů pro roky 2023 a 2024, kde nejlepším umístěním značky je až hluboce podprůměrné 102. místo. Modelu 500 při 6,4procentní míře poruchovosti navíc stačilo jen málo a rázem by spadal mezi ta vůbec nejhůře hodnocená auta. Spojen by tedy byl se stejnou reputací, jakou mají na kontě Panda či Tipo. Tato trojice je pak ostatně jedinými vozy značky, na kterou v kategorii dvou- a tříletých aut narazíte.
Proč tomu tak je, nejlépe naznačí pohled na loňské prodeje. Fiat totiž v Německu celkově prodal 76 535 aut, z toho ovšem 47 166 kusů připadá na model 500 a 20 632 kusů na užitkové Ducato. Němci tak kromě ikonického hatchbacku v podstatě nic z italské nabídky neznají. A protože se v reportu nesešlo dostatečné množství aut, nemohla se do něj zařadit třeba verze 500X. Pokud tedy po o ní uvažujete a hodláte lovit v autobazarech, poznatky kolegů z Auto Bildu vám jistě přijdou vhod.
Němci proklepli Fiat 500X Cross 1,6D, jenž byl zaregistrován v lednu 2020. Od té doby s ním jeho majitel najel jen 39 300 kilometrů, očekávání bezvadného stavu jsou tedy na místě. Dealer z Grevenbroichu, který jej nabízí, přitom uvádí, že vůz má plnou servisní historii. Nový majitel pak navíc může počítat s vyměněným olejem i olejovým filtrem, stejně jako s pojištěním na dvanáct měsíců a technickou kontrolou. Vše je přitom již započítané v ceně, která činí 20 290 Eur (cca 516 tisíc korun).
Daná suma není nízká, zvláště s ohledem na renomé Fiatu. Kolegové nicméně žádné problémy nezaznamenali, což je pro případné zájemce dobrá zpráva. S dieselovými motory jsou totiž spojeny jedny z nejčetnějších stížností majitelů, byť právě oni za nimi stojí. Většina z nich se totiž se svými vozy pohybuje jen ve městě, kde nedochází na regeneraci filtru pevných částic. Ten se tak snadno může ucpat, což vede k dražším opravám. Vše přitom včas mohou vyřešit pravidelné delší výlety.
Jízda po městě zároveň může vést k dalším škodám napáchaným původními vlastníky, a sice ke škrábancům na litých kolech či karoserii. Další výtky vedou k nechtěnému přepínání automatických převodovek do neutrálu. Docházet k tomu má u aut z let 2015 až 2018, není tedy divu, že ani s tímto nešvarem kolegové neměli pranic do činění - i jimi testovaný kousek totiž dostal do vínku šestistupňový dvouspojkový automat, který má na povel 120 koní.
S tímto motorem lze přitom dosáhnout reálné průměrné spotřeby 5,0 l/100 km, počítat tedy můžete jen s dražším pořízením, nikoli však provozem či údržbou. Pokud ovšem hodláte ušetřit a zalovíte mezi staršími kousky, zkontrolujte dále, že vozy z aut 2017 až 2019 za sebou mají kontrolu ovládacího modulu airbagu, který se v případě nehody nemusí nafouknout. Podobně je pak třeba prověřit úchyty zadních opěradel u aut z let 2015 až 2018, jenž mohou prasknout.
Dostupné informace k Fiatu 500X tím končí, jako třešinku na dort tak můžeme přihodit jen výtky majitelů sesterského Jeepu Renegade. V jeho případě je zdrojem největších potíží haprující elektronika, přičemž většinu závad řešili technici více než den. Při testovací jízdě italského mini-SUV tak raději mrkněte po palubní desce, zda náhodou neproblikává jako vánoční stromeček.
500X na tom po stránce spolehlivosti není tak zle, jak mýty spojené s italskou automobilkou naznačují. O to dráže ho ale v bazarech pořídíte. Foto: Fiat
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
- Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
včera - Sprint Tesly Cybertruck proti nadupaným SUV Rolls-Roycu a Mercedesu je mnohem vyrovnanější, než by vás napadlo
27.1.2025 - Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
26.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Stále aktuální Hyundai Tucson láká i jako ojetina, jen pár let staré ho pořád s normálním dieselem koupíte za cenu Fabie
včera - EU Trumpovi oponuje zbytečně. Není tím spasitelem a strůjcem revoluce, za kterého jej dnes mnozí mají
včera - BMW začalo odhalovat svůj nejostřejší kombík. Dostane se k němu hrstka vyvolených, budou se muset řádně plácnout přes kapsu
včera - Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
včera - Končíme s posedlostí elektromobily, říká šéfka Alfy Romeo. Návratu k normálu říká „multienergetická strategie”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva