Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojeté elektromobily ztrácí na ceně už šestkrát rychleji než spalovací auta. „Padají jako olověný balón,” říkají experti
12.9.2024 | Petr Miler
Razantní poklesy cen tohoto typu aut se někde nevyhnutelně musí zastavit, nůžky mezi světy elektrických a spalovacích vozů ale zůstávají mohutně rozevřené. Řada spalovacích ojetin na ceně dokonce stoupá.
Uvedli jsme to už několikrát, na tomto místě to ale musíme říci znovu. Ačkoli elektrická auta mají řadu specifických nevýhod, které samy o sobě vedou k tomu, že je spousta lidí znovu nechce, je tu ještě jiný faktor, který je v očích majitelů poškozuje především - ohromné, se spalovacími auty násobně vyšší náklady vlastnictví.
Je to něco, co se neprojeví hned, neboť krátkodobé faktory mohou vnímání toho aspektu naopak obracet v jejich prospěch. Zejména pokud dokážete takové auto „živit” pomalým domácím nabíjením a nejezdíte s ním dost dlouho, abyste okusili vysokou spotřebu pneumatik nebo drahé opravy, může se jevit provozně velmi levným. V dlouhodobém horizontu je ale klíčovým nákladem na vlastnictví naprosté většiny aut odpradávna ztráta hodnoty. Je to něco, co si lidé okamžitě neuvědomují, neboť za ni průběžně nevydávají peníze z kapsy, nejpozději při prodeji auta si ji ale bolestivě uvědomí.
Právě tohle je věc, která doběhne každého, a jsme přesvědčeni, že stojí i za ztrátou obliby vozů, jako je Porsche Taycan. Protože ať už jste kupec Dacie nebo Porsche, nechcete za určitou věc platit víc než musíte. A jakmile si při prodeji auta uvědomíte, že jste s nějakým vozem jezdili za 2 miliony korun, i když s jiným, v mnoha ohledech srovnatelným jste to mohli zvládnout za 500 tisíc, nebude vám to jedno, pokud si neříkáte Bernard Arnault. Takový vůz by vám musel sakramentsky vyhovovat a upřímně - jen opravdu tvrdé jádro příznivců elektromobilů bude ochotno platit za ježdění s nimi násobně víc, mnohonásobně víc.
Takový je totiž aktuální rozdíl mezi průměrnou ztrátou hodnoty elektrických a spalovacích aut, jak ve své nejnovější analýze podotýkají experti z iSeeCars. Ti jako už tradičně prozkoumali vývoj cen víc než 1,6 milionu 1 až 5 let starých vozů na americkém trhu ojetin prodaných mezi srpnem 2023 a srpnem 2024, aby zjistili rozdíly ve vývoj tržních hodnot ojetých vozů se spalovacím a elektrickým pohonem. A jsou dechberoucí.
Ačkoli se o tomto faktoru bavíme už řadu let a konstatujeme, že neustálé propady cen elektromobilů se musí jednoho dne zastavit, pořád to nepřichází. Ve své tiskové zprávě iSeeCars uvádí, že ceny aut jako Tesla Model 3, Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric nebo Kia Niro EV dál doslova „padají jako olověný balón” a za posledních 12 měsíců ztratily na ceně v průměru skoro šestkrát (!) víc než průměrné spalovací auto.
Abychom byli konkrétní, ojeté elektromobily ztratily mezi srpnem 2023 a stejným měsícem letošního roku v průměru 24,7 % své hodnoty, zatímco u spalovacích aut jde jen o 4,4 %. Ačkoli tedy šéfanalytik iSeeCars Karl Brauer uvádí, že dynamika poklesu cen samotných elektromobilů mírně zpomalila, nůžky mezi oběma typy aut zůstávají doširoka rozevřené. A právě to je faktor, který mocně přispívá k neatraktivitě elektrických vozů.
Hrátky s procenty možná některé nedojmou, absolutní poklesy hodnoty mohou být výmluvnější. Třeba populární Model 3 od Tesly ztratil za poslední rok na ceně v průměru 8 558 USD, tedy asi 195 tisíc Kč. A to se nebavíme jen o nových autech, ale o poklesu hodnoty u vozů do 5 let stáří. I při koupi ojetého kusu tak majitele vyšel rok vlastnictví vozu v průměru na 16 250 Kč měsíčně jen a pouze na ztrátě hodnoty. To jsou ohromné peníze na ježdění s vlastně docela obyčejným vozem - bez nákladů na elektřinu, pojištění, pneumatiky, servisy, brzdy, cokoli. Komplexní přehled modelů s největším poklesem hodnoty najdete níže, elektromobily v pomyslné top 10 zabírají rovnou polovinu a 5 z nejhorších 6 pozic.
Oproti tomu spalovací auta si hodnotu v průměru téměř drží a některá dokonce na ceně stoupají. I jejich přehled přikládáme - jsou to vesměs auta s „násilně” ukončenou či ukončovanou existencí, nejvíc pak Porsche 718 Cayman. To na ceně meziročně dokonce o 21,4 % resp. 17 532 USD stouplo. Bavíme se tedy o nárůstu hodnoty pořád nějak dostupného auta o 400 tisíc Kč za rok. Jinými slovy - ten, kdo jezdil Teslou Model 3, zaplatil za rok ježdění s ní touto optikou o 595 tisíc korun víc než ten, kdo sedlal Porsche. To už musíte být opravdu hodně velký fandové elektřiny, abyste dali přednost Modelu 3...
Proč elektromobily tak rychle ztrácí cenu, je už známá píseň. Rozhodující je jejich kratší životnost daná zejména omezenou životností extrémně drahých baterií, svou roli ale hrají také čachry s cenami nových aut a jejich „nucený prodej” (dotace, umělé zdražování spalovacích aut, přerozdělování spojené s emisemi CO2 na pozadí apod.) coby nových vozů, který není a ani nemůže být opakován na trhu ojetin. V dohledné době se na tom nic nemůže změnit. A pokud půjde vývoj dál stejným směrem, tj. spalovací auta budou uměle vyřazována z nabídek, můžeme být podobných poměrů svědky i v momentě, kdy se poklesy cen elektromobilů stabilizují. Jak ukazuje druhá tabulka, i docela obyčejné spalovací ojetiny mohou na ceně růst...
Přehledy modelů aut s největším a nejmenším poklesem hodnoty za poslední rok jsou velmi výmluvné. Na ceně tratí hlavně elektromobily, některá spalovací auta jsou v průběhu času dokonce dražší. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: iSeeCars
Zdroj: iSeeCars
Bleskovky
- Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
dnes - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
včera - Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
včera
Nejnovější články
- První moderní elektromobil BMW po 11 letech dohání „Černá smrt”, zdánlivě geniální řešení teď majitele stojí statisíce
před 3 hodinami - Už i současný bestseller Fordu nabízí jako ojetý víc než nové auto, navíc za mnohem míň peněz
před 4 hodinami - Dealeři aut už nevydělávají skoro nic, na nových vozech vůbec nic. I jejich bilance ukazuje, že míříme směr Kuba
před 6 hodinami - Zájem o elektrické pick-upy je tak malý, že i nevalné prodeje Tesly Cybertruck stačí na to, aby všechny válcovala
před 7 hodinami - Je na pováženou, když čínská auta dostávají v testech Němců stejné známky jako VW či Škody
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva