Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hit českých bazarů není optikou Němců zase takové terno, pozor je třeba dát na typické problémy
19.2.2023 | Petr Prokopec
Někteří lidé nad volbou ojetého auta až tak nepřemýšlí a míří automaticky pro vozy jmen, které dobře znají. I díky tomu najdeme na trhu ojetiny nabízející lepší poměr výkonu a ceny, než jaký nabízí Škody. Pokud ale vaší volbou musí být Fabia, je dobré se na ni podívat bez růžových brýlí.
Není to zase tak dávno, co jsme probírali zajímavou alternativu k ojeté Fabii. A byť zůstáváme přesvědčeni, že při českých cenách ojetých škodovek budou rozumnější volbou jiné vozy, nechceme druhou nejprodávanější českou ojetinu upozaďovat. Dnes se tedy podíváme právě na ni, neboť rozhodně nejde o špatnou volbu. Jen je třeba se smířit s vyššími cenami a vybírat s vědomím, že bezchybné auto to není.
Nakonec i ony ceny lze vnímat různě. Škoda Fabia ve své čtvrté generaci se prodává už asi dva roky, kdy lidé mohou volit mezi třemi variantami litrového tříválce a benzinovou jedna-pětkou s válci čtyřmi. To není zrovna velký výběr, kromě toho pak mohou volit jen dvě úrovně výbavy a pokud budou chtít automat DSG, musí zvolit jedno ze dvou nejvýkonnějších TSI. Tedy jinými slovy, nabídka nic moc, přičemž ceny startují na 369 900 Kč. A to také není nic moc.
Nabídka v autobazarech je pochopitelně jinde, a to jak dostupnými verzemi, tak cenově. S pomocí dat o aktuálních cenách a hodnocením německého TÜV jsme se pokusili dát dohromady poněkud „nečeský”, objektivnější pohled na tento hit českých bazarů. Touto optikou se ternem opravdu být nejeví, neznamená to ale, že byste nemohli nakupovat nebo že byste nemohli koupit dobře, jen je třeba trocha obezřetnost.
Ucházející exempláře druhé generace jsou k mání již od nějakých 25 tisíc korun, zatímco na slušné zástupce třetí generace je třeba okolo 110 tisíc korun. V takové chvíli nicméně získáte maximálně 125 koní, které dostala do vínku limitovaná edice R5. Na tu ale nejspíše nenarazíte - a případně rozhodně nebude stát 110 tisíc -, spokojit se tak budete muset s pásmem od 60 do 110 koní.
V případě druhé generace byla tedy k dispozici i varianta RS, která se pyšnila jedna-čtyřkou doplněnou turbem i kompresorem. Dvojité přeplňování zvedlo výkon na 180 koní, díky čemuž Fabia zvládala až 226 km/h. Toto provedení nicméně bylo k dispozici pouze s dvouspojkovou převodovkou, která vysoký výkon a 250 Nm točivého momentu v dlouhodobém horizontu nezvládá. Pokud tedy zvažujete koupi této varianty, rozhodně si automat DSG řádně prověřte. To je první typické slabé místo.
Na základě německého TÜV Reportu, který je obdobou české technické kontroly, jsou u druhé generace obecně nejspolehlivější atmosférické a tedy v principu jednodušší agregáty. U přeplňované jedna-dvojky nicméně hrozí poškození rozvodového řemene, což poznáte podle rachocení při studeném startu, což je druhé typické slabé místo. Kromě toho jsou rizikové i vstřikovače, které mohou po letech používání prosakovat, a to u prakticky všech motorů, vyskytují se také úniky oleje. Tyto potíže ale nejsou až tak časté.
Dalším slabým místem druhé generace je výfuk, stejně jako třeba zadní světla. U vozů starých devět let a více pak dochází velmi často na praskání pružin a začíná se na nich objevovat i koroze, což je třetí typická slabina. Objevují se také problémy s brzdami, pro které se taktéž zdá být hraniční devítiletý provoz, to jsou ale v případě typu 5J veškerá negativa. U třetí generace je pak vlastně třeba dát znovu pozor hlavně na zmíněný motor 1,2 TSI, respektive na jeho problematické rozvody.
Mimo to se vám může stát, že pořídíte exemplář se špatně nastavenými světly, to je však již snadno napravitelná závada. O trochu hůře je tomu již v případě vyblednutého laku nebo pošpiněné či popraskané kůže. Na druhou stranu nejde o nic, co by vám bránilo být mobilní. Přes tři zmíněné slabiny se tedy nelze divit celkově nadprůměrnému hodnocení, na které Fabia II a III dosáhla v TÜV Reportu ve všech relevantních věkových kategoriích. Platí to přitom hlavně u čtyř- a pětiletých aut, na něž byste se měli zaměřit především, nabízí podle nás nejlepší poměr hodnoty a ceny.
Škoda Fabia druhé generace byla k mání i ve verzi RS, jenž nabízela 180 koní. To však představuje problém pro standardní automat. Foto: Škoda Auto
Třetí generace oproti tomu nabídla maximálně 125 koní, na druhé straně je však spojena s vyšší spolehlivostí. Vozy pak trápí komplikace s motory 1,2 TSI a starší kusy i koroze a praskání pružin. Foto: Škoda Auto
Zdroj: TÜV
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nejnovější články
- Okolo německých továren VW se stahuje smyčka, firma opouští další fabriku mimo svou domovinu
před 38 minutami - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
včera - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva