Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 | Petr Prokopec
Označení M+S se stalo synonymem pro zimní obutí, ostatně značí bláto a sníh. V zemích EU od 1. října za zimní přesto považováno nebude, a tak si raději zkontrolujte, zda takové pneumatiky pořád nepoužíváte. I když se na jejich vlastnostech fakticky nic nemění.
Zimní pneumatiky má nejspíše většina z nás spojené s oficiálním značením M+S. Za těmito písmeny se skrývají anglická slůvka Mud a Snow, tedy bláto či bahno a sníh. Právě první zmíněný termín se ovšem postupem času stal problémem. Řada výrobců totiž takto začala značit i obutí, které je určeno spíše do terénu než na silnici pokrytou sněhem a ledem. Mimo to se začaly v Evropě prosazovat také mnohé čínské značky, které si jej také vysvětlovaly po svém. A proto se Brusel již před lety rozhodl, že dojde na změny.
Od letošního 1. října tedy již označení M+S definitivně nestačí, místo toho je zapotřebí nové značení zvané 3PMSF, jak připomínají kolegové z Auto Bildu. To znamená Three-Peak Mountain Snowflake, které je známo jako alpský symbol, prostě stylizovaná hora s vločkou. Jedině takové obutí je dle EU formálně považováno za zimní, třebaže vůbec nemusí být lepší než to, které jím nedisponuje. Přemítání nad faktickým stavem věcí ale není předmětem tohoto článku, potenciálním problémem je jen ono formální označení.
Různé země tento stav přijímají za svůj v různých termínech, 1. říjen je definován primárně německou legislativou. Vzhledem k významu Německa je ale akceptován i jinými zeměmi a je obvykle i výrobci pneumatik včetně českého Barumu považován obecně za mezní. A vzhledem k blízkosti této země je podstatný i pro české řidiče.
Také ti si tedy musí dát pozor, zda po 1. říjnu 2024 nebudou „nedostatečně označené” pneumatiky používat v místech, kde je nařízené obutí „zimáků”. Něco takového prostě nesmíte, alespoň de iure. A jízda na takových pneumatikách vás nemusí vyjít zrovna levně. Právě Německo k celé záležitosti přistupuje relativně přísně, tamní strážci zákona vás tak za porušení tohoto nařízení budou pokutovat částkou 60 Eur (1 510 Kč). Pokud ale pojedete na „špatném” obutí a stanete se překážkou v provozu, už jde o dvojnásobek.
Vedle legálního postihu je ovšem ve hře ještě ten ze strany pojišťoven. Ty vám totiž v případě nehody mohou snížit či zcela odmítnout plnění. A nemusí jít pouze o úhradu opravy vlastního vozu, ale toho cizího - o kompenzacích za zmařené lidské zdraví či životy pak raději ani nemluvme.
Je nicméně třeba zmínit, že tato formální změna se dotkne pouze méně intenzivně jezdících motoristů, popř. těch, kteří si v posledních letech pořídili starší obutí. Pneumatiky s označením pouze M+S se přestaly vyrábět již na konci roku 2017, musíte tedy mít na autě nejméně 7 let staré „gumy”, i kdybyste je koupili po 1. lednu 2018. Lidí s takovými pneumatikami ale nemusí být málo, lidem používajícím vozy pro občasné soukromé jízdy vydrží zrovna zimní pneu klidně přes dekádu.
S pneumatikami Pirelli Cinturauto Winter 2, které loni vyhrály test Auto Bildu, pochopitelně problémy mít nebudete. Pokud ale na voze máte starší zimní obutí, raději si zkontrolujte jeho značení. První symbol z hlavní fotky projde, druhý už ne. Foto: Pirelli
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
včera - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada včera 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 19.1.2025
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
Nejnovější články
- Dieselový kombík BMW řady 5 láká už po pár letech nízkými cenami, za ty peníze je to neuvěřitelný univerzál
včera - Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
včera - Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
včera - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
včera - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva