Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nové crash testy IIHS s velkým odsazením odhalily zranitelnost většiny malých aut
22.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Náraz čtvrtinou přídě byl pro 10 z 11 aut příliš tvrdým oříškem. nejvíce, pro Fiat 500 a Hondu Jazz.
Bezpečnost automobilů je snad už odjakživa velmi skloňovanou vlastností a reflexí té pasivní se pěkných pár pátků snaží být crash testy Euro NCAP. Jenže přístup této organizace začíná v posledních letech připomínat frašku. I s příchodem letošního roku znovu změnila svá pravidla a znovu k horšímu. Od letoška začíná klást ještě větší důraz na elektronické berličky a podpůrné systémy na úkor pevnosti samotné karoserie. Ta přitom podle nás zaručí ochranu pasažérů mnohem lépe než nějaká nálepka na stínítku, Brusel však očividně nepřesvědčíme.
Mnohem větší výpovědní hodnotu tak pro nás začínají mít testy amerického institutu IIHS, jakkoliv i v tomto případě máme své výhrady. Zvláště vůči záměru, podle kterého by veškeré automobily toužící po nejvyšším ohodnocení měly nabízet samočinné brzdění. Pravda, podobná záležitost má na reálnou bezpečnost přece jen větší vliv než v případě inkriminovaných nálepek, bavíme se ale stále o crash testech a při vylétnutí do pangejtu vám tato pomůcka plechy či kůži nezachrání. A je otázkou, zda svou aktivitou někdy nehodu sama nezpůsobí - naše testy už mnohokrát ukázaly, že podobné asistenční systémy neomylné rozhodně nejsou.
Zanechme ale těchto úvah a podívejme se rovnou na nejnovější počin IIHS. Ten souvisí se zavedením nárazů malou částí přídě vozu v roce 2012, který měl hned během prvního kola hrozivé výsledky. Ukázal, že většina nových modelů aut je vyvíjena spíše podle norem než s ohledem na ochranu pasažérů při skutečných nárazech, jinak by při následky tohoto testu nemohly být o tolik horší než v případě dosud známých - prostor řidiče byl mnohokrát narušován zatlačeným podběhem či dokonce kolem.
V některých případech pak dokonce došlo k odlétnutí dveří, což je ta snad nejhorší možná varianta. Představte si totiž, že vykouknete z kolony, zda můžete předjíždět. V té chvíli se ovšem střetnete s protijedoucím vozem, který vás roztočí. Pokud vám přitom odlétnou dveře, jste náhle zcela nechráněni vůči ostatním motoristům a vážně riskujete svůj život, pokud tedy v tu chvíli ještě budete naživu...
Daný test je tedy velmi důležitý už jen z toho důvodu, že se na něj automobilky speciálně nepřipravují. A bezpečnost, či v mnoha případech spíše nebezpečnost, tak vychází lépe najevo, což je ostatně patrné také u nové várky jedenácti malých automobilů, které IIHS otestoval. Jakž takž totiž sítem prošel pouze jediný.
Jak je přitom naším dobrým zvykem, jednotlivé výsledky si probereme dle abecedního pořádku. Již dopředu však varujeme, že u „větší poloviny” zúčastněných o hezké čtení nepůjde. A v případě dvou modelů pak jejich dosavadní majitelé asi budou děkovat osudu a možná i začnou uvažovat o návštěvě bazaru.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů IIHS
Fiat 500
Italské mini je bohužel jedním ze dvou výše zmiňovaných vozů, které v rámci nového kola testů dopadly nejhůře. Po nárazu malou částí přídě totiž došlo k narušení konstrukce, která ohrozila řidiče. Jeho hlava se navíc svezla po airbagu, díky čemuž bylo riskováno další zranění. A aby toho nebylo málo, pak z pantů byly vytrženy i dveře. Ze sedmi sledovaných oblastí tak Fiat 500 na jedničku prošel pouze ve dvou případech, zatímco ve čtyřech byla jeho bezpečnost hodnocena nejhorší známkou.
Záběry s následky jednotlivých testů
Ford Fiesta
Fiesta (testován byl model vyrobený po srpnu 2013) se oproti italskému vozu může chlubit vyšší bezpečností. Ani Ford ovšem není extrémně odolný, jak je patrné z prohnuté podlahy. Na druhou stranu, nosník se ohnul až v polovině, díky čemuž závěsy dveří zůstaly na svém místě. A přestože nahrnutí kola na podběh vypadá hrozivěji než u Fiatu, prostor řidiče tolik narušen nebyl.
Záběry s následky jednotlivých testů
Honda Fit/Jazz
Japonský Fit nám známý jako Honda Jazz je druhým z oněch nejhorších účastníků testu. Jak je přitom patrné ze záběrů, přední sloupek doslova uvěznil nohy řidiče. Pokud by tedy při nehodě navíc došlo k požáru, pravděpodobně dojde k nejhoršímu, ačkoliv samotný náraz jste přežili bez vážnějších následků. I když k tomu by s největší pravděpodobností nedošlo, neboť stejně jako u Fiatu má i zde hlava tendenci sklouznout po airbagu na tvrdou strukturu dveří.
Záběry s následky jednotlivých testů
Hyundai Accent
Ani korejský model není vozem, u kterého se nemusíte obávat následků havárie. Jeho podběh sice díky vysunutí kola není tak narušen a obdobné výsledky vykazuje i nosník pod dveřmi, přesto by se spodní část palubní desky s nohama řidiče potkala. Díky posunutému volantu pak byl v ohrožení také hrudník, hlava oproti tomu nenarazila do palubní desky příliš tvrdě. A hlavně jen nízkou rychlostí.
Záběry s následky jednotlivých testů
Chevrolet Spark
Oním jednookým vítězem nového kola testů je právě Chevrolet Spark. Ani ten ovšem podle komisařů neznamená jeho naprostou bezpečnost, zvláště při střetu s většími automobily. I zde totiž po nárazu došlo k posunutí volantu a spodní části palubní desky. Veškeré ukazatele však naznačovaly, že zranění by byla nejmenší. A airbagy by pak bezpečně zabránily srážce hlavy s tvrdými částmi interiéru.
Záběry s následky jednotlivých testů
Kia Rio
S korejským modelem se opětovně vracíme do průměru, i když je nutné zmínit třeba fakt, že po nárazu se sloupek řízení posunul směrem k řidiči jen o 6 centimetrů namísto devíti, jako tomu bylo u Chevroletu. Bohužel však také došlo k jeho vyosení doprava, díky čemuž se hlava řidiče ocitla v nebezpečí. Ohroženy byly také nohy, v případě pánve a hrudníku se ovšem nějaké té ochrany již dočkáte.
Záběry s následky jednotlivých testů
Mazda 2
Japonská Mazda byla druhým nejlepším modelem v rámci testů, což je pro značku poměrně slušné hodnocení. Tedy alespoň relativně, a to zvláště když si uvědomíme, že tento model je na konci svého životního cyklu. Přesto nedošlo k posunu volantu, ohrožena tak byla jen spodní část těla řidiče. Komisařům se ovšem nelíbilo, že hlava má tendenci sklouzávat po čelním airbagu na tvrdé části.
Záběry s následky jednotlivých testů
Mitsubishi Mirage
Uspokojivé nejsou ani výsledky Mitsubishi, jehož dveřní práh cestoval po nárazu nějakých 11 centimetrů směrem k řidiči. Díky tomu by v ohrožení byla nejen levá noha, ale také celý bok. Navíc bylo evidováno posunutí volantu doprava, čímž se v nebezpečí dostala hlava. A aby toho nebylo málo, pak k ustřelení do strany měla tendenci i sedačka řidiče, který by se díky nedostatečnému pokrytí bočního airbagu dočkal i nárazu do prostředního sloupku.
Záběry s následky jednotlivých testů
Nissan Versa
Výsledky Nissanu jsou poplatné pouze pro sedan, který prošel výraznějším faceliftem než hatchback. Nabízí tak pevnější konstrukci, přičemž postaven je i na jiné platformě. Ani to ovšem nezmírnilo horší hodnocení, kde nebezpečí představuje hlavně vyosení volantu. A to nejen směrem k řidiči, ale také doprava a nahoru, díky čemuž je v ohrožení hlava i hrudník. Natlačení kolene pomalu až pod bradu pak jen celou záležitost korunuje.
Záběry s následky jednotlivých testů
Toyota Prius C
Poslední dvojice testovaných vozů má k sobě po konstrukční stránce velmi blízko, neboť Prius C představený v roce 2012 je odvozen z Toyoty Yaris. Kupodivu však nabízí výrazně horší ochranu (že by následky hybridizace?), zvláště v oblasti nohou, u nichž by došlo ke zlomení na několika místech. Bezpečnostní pás by pak jen lehce zmírnil trajektorii těla mířícího do palubní desky, kvůli čemuž je v ohrožení hlavně hlava řidiče.
Záběry s následky jednotlivých testů
Toyota Yaris
Yaris je na tom obdobně jako výše zmíněný hybrid, ovšem s tím rozdílem, že jeho bezpečnostní pásy jsou již v naprostém pořádku. Také hrozba pro nohy je nižší. Při nárazu malou částí přídě ovšem nedošlo k aktivaci bočního airbagu, čímž hrozil náraz hlavy do bočních oken. Jinak ovšem můžeme navzdory hrozivě vypadajícímu torzu kastle po nárazu deklarovat tento vůz jako ucházející.
Záběry s následky jednotlivých testů
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 2 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 4 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 5 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva