Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt
19.4.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Letos jsme svědky bezprecedentního omezování nabídky motorů i celých modelů aut. I tady ale platí, že jde o minci se dvěma stranami.
Už od ledna vás připravujeme na letošní evropskou automobilovou apokalypsu. Zářijový příchod nových testů spotřeby emisí pro všechny vozy v prodeji má v kombinaci s nástupem normy Euro 6c za následek motorovou vybíjenou, při níž automobilky vyřazují z nabídky jednu pohonnou jednotku za druhou. A s nimi někdy i celé modely.
Důvody jsou obvykle tři. Tím prvním a všeobjímajícím je, že homologovat auto podle nových pravidel je velmi komplikované a časově náročné, což tlačí do pozadí zájmu méně důležité verze toho kterého vozu. Některé tak budou homologovány až později než v září, takže z nabídky zmizí dočasně, jiné - obvykle ty na konci životního cyklu - už nejsou nové homologaci podrobovány vůbec a skončí zcela. Tím druhým je, že Euro 6c znamená obvykle nutnost instalace filtru pevných částic i do vozů s benzinovými motory. Některé na to nejsou vůbec konstrukčně připravené a úprava je znovu komplikovaná, takže neproběhne hned, pokud vůbec. A ten třetí je tak trochu průsečíkem obou výše zmíněných - některá auta prostě není rozumně možné novým pravidlům přizpůsobit a z nabídky nadobro vypadnou.
Obětí už je spousta a nejde nutně jen o mnohokrát přetřásané silné stroje jako BMW M3, BMW M550i, BMW M760Li, Subaru WRX STi či Audi SQ5 a SQ7. Za oběť novým normám padla a padne i spousta obyčejných motorů i modelů - například Peugeoty přijdou o diesel 2,0 BlueHDi 150, několik verzí benzinového 1,2 či atmosférickou 1,6 VTi. Sekyra čeká benzin 2,0 EcoBoost Fordu, dvoulitrový diesel Subaru nebo údajně (zatím to nebylo potvrzeno) i kompletní nabídku Renaultu Clio. Ten má příští rok nahradit nová generace a Renault už se prý nebude obtěžovat s homologací současného provedení na pár měsíců prodejů.
Tohle všechno jsou smutné zprávy, kterých nutně bude jen přibývat, ani v tomto případě ale nejde o minci s jednou stranou. Situace, do které EU automobilky svým rychlejším než dříve zamýšleným postupem dostala, může mít i jiné, nepřímé dopady. Pravda, výrobce aut asi nepotěší ani ty, zákazníci by z nich ale radost mít mohli.
Nastalý stav způsobuje u dealerů aut obavy, že v posledním letošním kvartálu zaznamenají prudký pokles prodejů, neboť vlastně ani nebudou mít co prodávat. Někteří se tak předem snaží zásobit v budoucnu nedostupnými vozy a ani nemají moc na výběr - výroba od září „neprodejných” vozů končí obvykle mezi březnem a květem (z dalšího vyplyne, proč o tolik dříve) a nemoci většinu roku prodat zákazníkovi některý z žádaných vozů by po ně znamenalo velký problém. Je to pro ně ale tak trochu hra vabank - mít žádané auto, které jinde nepůjde koupit, může vyhnat cenu nahoru. Pokud jich ale na trhu bude moc, stane se pravý opak, a to nikoli pouze kvůli převisu nabídky.
Lidé z EU totiž ve své vypočítavosti nejsou hloupí. Byli si tak předem vědomi, že kdyby měla od září 2018 platit pravidla pouze pro nově vyrobené vozy, automobilky si vyrobí auta do zásoby, budou je prodávat klidně ještě rok nebo dva a svou potíž s nutností nové homologace obejdou. EU tak stanovila, že nutnost nové homologace se týká i skladových aut a pozdější registraci dovoluje pouze v odůvodněných případech a jen v omezeném počtu případů. Konkrétní limity musí stanovit národní autority a třeba ve Velké Británii jde v tuto chvíli o 0 aut. U nás o 100 vozů každého modelu.
Stovka M3, s tím by BMW chvíli vystačilo, zrovna tohle je ale auto, které si ze skladu koupí málokdo. U Renaultu Clio nebo Škody Fabia 1,4 TDI by skladové auto problém nebylo, ale 100 kusů je tady pro změnu kapka v moři. Pokud se tak nyní někdo zásobí, hraje vabank i kvůli tomu, že koncem srpna může zjistit, že překročení kvót pro skladová auta znamená nutnost prodeje vozu koncovému zákazníkovi do 31. 8. nebo jeho registraci na sebe. A obojí ve výsledku povede k jednomu: výraznému tlaku na snížení cen takto přebytečných aut.
Zatím je předčasné říci, jaký konkrétní efekt bude tento stav mít, velkou neznámou je pro obě strany obchodu. Například ve zmíněné Velké Británii čeká tamní WhatCar? okolo 1. září výrazné slevy na některé předzásobené modely a dá se očekávat, že něco podobného se stane i u nás. Bude třeba tou dobou bedlivě sledovat situaci a případně rychle jednat. Jestli je to pro vás dostatečnou náplastí na značné omezení nabídky nových aut vůbec, to už zvažte sami, je to ale z pohledu zákazníka asi jediná věc, kterou lze na nástupu WLTP a Euro6c vnímat pozitivně.
Galerie vybraných obětí nových emisních testů a norem Evropské unie
Problémy s novými testy mají Audi SQ5...
Současné BMW X5 čeká v Evropě buď úplný konec nebo úplná eliminace benzinových motorů
Řada 7 přijde o všechny benzinové motory nejméně do března 2019
M3 se v květnu přestane vyrábět bez náhrady
M550i čeká dočasné vyřazení z nabídky
X1 přijde o některé benziny...
A Mini čeká zatím neupřesněné „pročištění” nabídky
Úplně skončit má do příchodu nové generace Renault Clio
A sekera s nejasnými vyhlídkami na další evropskou existenci stihne i Subaru WRX STi
Inspirace: WhatCar?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 26 minutami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 2 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva