Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou

Leckdo by si mohl myslet, že pro nová auta už koroze nepředstavuje problém. Test 38 vozů z roku 2019 ve specifických skandinávských podmínkách ukázal pravý opak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou

31.12.2019 | Petr Prokopec

Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Leckdo by si mohl myslet, že pro nová auta už koroze nepředstavuje problém. Test 38 vozů z roku 2019 ve specifických skandinávských podmínkách ukázal pravý opak.

Jako koroze je popisováno samovolné a postupné rozrušení kovů či nekovových materiálů vlivem chemické nebo elektrochemické reakce s okolním prostředím. My ji samozřejmě nejčastěji máme spjatou s karoseriemi a podvozky automobilů. V jejich případě se do mnohých zákoutí dostává voda ve spojení s nečistotami, které dané místo ponechají delší dobu vlhké. Pokud na něco takového není vůz připraven z výroby, rezne. A když nedojde k rychlé nápravě, může být jakékoliv pozdější řešení velmi náročné, bude-li tedy vůbec možné.

Dnes se hodně lidí domnívá, že díky galvanizovaným karoseriím a zvyšujícím se standardům kontroly kvality rez již nemůže současná auta ohrozit. Jak ovšem bylo zjištěno švédskými specialisty v testu pro magazín Vi Bilägare (My, majitelé aut), opak je pravdou. Moderní technologie a postupy pouze prodloužily životnost aut, jejichž průměrný věk v Evropě činí 11 let. Pokud si odkroutí 18 let, obvykle končí na vrakovišti a rez se na nich najde vždy.

Dnes ale vážně nechceme mluvit o starých autech. Nový test byl proveden na 38 nových modelech aut. Testování ve Švédsku tady přichází vhod, neboť severské specifické podnební podmínky tvorbu koroze urychlují. Po testu došlo na demontáž mnoha panelů karoserie, dutiny byly prozkoumány i endoskopem. Následně byla analyzována nejohroženější místa a uděleno hodnocení v podobě jedné až pěti hvězd, kdy vyšší počet představuje lepší ochranu proti korozi.

Pozitivem je, že každý z prověřovaných vozů z testu odešel minimálně se dvěma hvězdičkami. Nicméně v pořádku to není, přeci jen jsme na sklonku roku 2019 a výrobci nabízí až 12letou záruku na prorezavění. Jak se však ukazuje, koroze se může objevit již po roce, třebaže ve specifických podmínkách.

Relativní jistota je spojena s vozy německých značek Audi, BMW, Mercedes a VW. Pro řadu lidí pak bude překvapením velmi dobré hodnocení Renaultu, zklamáním jsou Citroën, Ford a japonské automobilky. A snad nejvíce lze zaplakat u Volva, který by o korozi mělo vědět hodně. Nicméně ani jeden z testovaných vozů švédské značky nedosáhl na více než tři hvězdičky. Tady jsou kompletní výsledky.

Auta z roku 2019 s nejhorší ochranou proti korozi

a paškál si nejdříve vezmeme ty nejhorší z nejhorších, tedy Nissan Qashqai, Citroën C4 Cactus a Hondu Jazz. U francouzského vozu Švédové zjistili, že galvanizace karoserie má nevalnou úroveň. Mnohé svárné body nejsou chráněny, přestože k nim voda v důsledku špatného utěsnění kapoty, dveří i víka zavazadelníku proniká.

V případě Japonců jsou zásadním problémem boční prahy, ostatně v tomto případě se stačí zeptat, nač dojíždějí majitelé starších Mazd. U novějších vozů s touto oblastí značka již takové potíže nemá, na rozdíl od Nissanu, který u modelu Qashqai nechrání boční prahy dokonce vůbec. Korozi napospas jsou ponechány také podélné i příčné vzpěry, ve spodní části čelního sloupku pak lze očekávat mnohé „lapače nečistot“.

U Hondy Jazz je seznam problémů podobný, také v tomto případě lze zmínit boční prahy s nedostačující anti-korozní ochranou či špatně utěsněné rohy dveří, kapotu motoru a víko zavazadelníku. Japonské mini si tak stejně jako Cactus a Qashqai vysloužilo nejhorší hodnocení. Sice dvouhvězdičkové, ale s nejmenším počtem získaných bodů.


Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 1 - Nissan Qashqai a X-Trail 2017 facelift 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 2 - Citroen C4 Cactus PureTech prvni test 16Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 3 - Honda Jazz 2015 EU nova sada 01
Nissan Qashqai, Citroën C4 Cactu a Honda Jazz dopaly v této zkoušce úplně nejhůře

Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 4 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 5 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 02Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 6 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 03Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 7 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 04Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 8 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 05Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 9 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 06
Takhle může vypadat jen pár let starý Nissan Qashqai s nájezdem v řádu desítek tisíc km

Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 10 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 07Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 11 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 08Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 12 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 09Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 13 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 10
Citroën C4 Cactrus začíná na některých místech korodovat už po roce

Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 14 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 11Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 15 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 12
Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 16 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 13Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 17 - Nova auta s nejlepsi nejhorsi ochranou koroze 2018 14
Hondy Jazz se též červenají rzí velmi brzy

Auta z roku 2019 s dvouhvězdičkovým hodnocením

Jen o trochu menší problémy jsou s auty Fordu. Ty nenabízí zrovna dobrou ochranu u modelů EcoSport, Focus a S-Max. Znovu Honda má problémy i s dalším ze svých vozů, se stěžejním Civicem, v případě Nissanu je třeba dávat pozor i na kondici elektromobilu Leaf. A dobrou vizitkou nejsou pro své tvůrce ani Kia Stonic a Subaru XV.

Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 18 - Ford EcoSport 2015 nova sada 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 19 - Ford Focus 2018 novy prvni 003Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 20 - Ford S-Max 2015 nova sada 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 21 - Honda Civic 2019 USA lehci facelift 02Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 22 - Nissan Leaf 2018 oficialni sada 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 23 - Kia Stonic 2017 prvni oficialni foto 18Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 24 - subaru xv 2018 prvni ofic 01

Auta z roku 2019 s tříhvězdičkovým hodnocením

Přesunout se můžeme k průměru nejnovějšího průzkumu, přičemž ani tři hvězdy z pěti nelze brát zrovna pozitivně. Alarmující je pak skutečnost, že tentokráte nejde jen o pár výrobců, ale naopak tu máme poměrně široký záběr. Ve výčtu figurují Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 Kombi, Hyundai Ioniq Electric, Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland, Peugeot 308 SW, Škoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40 a Volkswagen T-Roc.

Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 25 - Koroze test 38 autNová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 26 - Dacia Duster 2018 nove detaily 079Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 27 - Hyundai i30 Wagon 2017 prvni sada 03Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 28 - hyundai ioniq electric dalsi foto 02Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 29 - Jeep Compass 2017 nova oficialni sada 109Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 30 - Kia Ceed 2018 prvni sada 13Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 31 - Opel Grandland X 2017 prvni sada 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 32 - Peugeot 308 2017 facelift prvni sada 02Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 33 - Skoda Karoq oficialni prvni 18Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 34 - Volvo V60 2018 oficialni sada 12Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 35 - Volvo XC40 2017 oficialni sada 05Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 36 - VW T-Roc 2017 oficialni prvni 07

Auta z roku 2019 s čtyřhvězdičkovým hodnocením

Po přívalu negativ přesedláme na pozitiva, i těch je ale ve výsledku poměrně hodně. Čtyři hvězdy získaly Audi A4 (kromě sedanu je dobře hodnocené i kombi, stejně jako verze Allroad), BMW řady 1, Lexus LS500h, Mercedes třídy A, Opel Insignia Country Tourer, Renault Mégane Grandtour, Seat Arona, VW Golf (a rovněž e-Golf), VW Passat (i provedení Alltrack) a VW Tiguan v pětimístném i sedmimístném provedení.

Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 37 - Audi A4 B9 oficialni sada 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 38 - BMW 1 Hatchback 2017 facelift prvni sada 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 39 - lexus ls 500h 2018 prvni ofic 14Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 40 - Mercedes A 2018 novy prvni 11Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 41 - Opel Insignia Country Tourer 2017 prvni foto 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 42 - Renault Megane Sport Tourer 2016 nova sada 17Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 43 - Seat Arona test prvni 010Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 44 - VW Golf 2017 dalsi 15 TSI Evo 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 45 - Test VW Passat Variant B8 2008 exterier 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 46 - VW Tiguan Allspace EU verze 2017 prvni sada 03

Auta z roku 2019 s nejlepší ochranou proti korozi

Dostáváme se do finiše, ten ale pozitivně vyznívá především pro jednu značku, pro Audi. U čtyř kruhů se velmi dobrou protikorozní ochranou mohou pochlubit modely A6 i A8. Nejinak je tomu také u Mercedesu třídy S či Renaultu Espace, tím nám ale pětihvězdičkový výčet končí. To je nakonec poněkud smutná skutečnost, neboť jak jsme zmínili, za chvíli se začne psát rok 2020 a modelů by v této kategorii mělo být opravdu hodně. Zvláště když si s korozí dokázal poradit i mainstreamový Renault.

Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 47 - Audi A6 2018 oficialni sada 01Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 48 - Audi A8 2018 nove oficialni prvni 015
Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 49 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 63Nová auta s nejhorší a nejlepší ochranou proti korozi: I ta moderní stále reznou - 50 - renault espace initiale paris 17

Zdroj: Vi Bilägare

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.