Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Norský majitel nechal vrcholnou Teslu na pár hodin v mrazu, „zemřela” i přes skoro plně nabitou baterii
16.3.2024 | Petr Prokopec
Že zima elektromobilům „žere” dojezd, i když stojí na místě, je obecně známo, stejně jako to, že intenzivněji klesá během jízdy. Že z nich ovšem mráz může udělat během jedné noci nedostupnou a nepojízdnou pevnost, to je novinka.
Během uplynulých měsíců jsem hned několikrát usedl za volant plug-in hybridních aut. I když šlo o vozy různých značek, které ke kombinaci spalovacího a elektrického pohonu přistupují různě, všechny modely trápil stejný problém. Stačilo, aby venkovní teplota klesla pod bod mrazu, a kapacita baterií mizela rychleji než pára nad hrncem. Ve finále jsem tak byl vděčný za benzinové motory, díky kterým jsem zůstal mobilní.
Zima je ale zřejmě už za námi a pro majitele elektromobilů nastává příjemnější období. Tedy za předpokladu, že žijí v mírnějších klimatických pásech. To není případ Björna Nylanda, který pochází z Norska a je velkým fanouškem elektrických aut. Na rozdíl od ostatních však k jejich hodnocení přistupuje realisticky. Nemá tedy problém poukázat i na problémy, s nimiž následně seznamuje veřejnost a konfrontuje výrobce. Je přesvědčen, že pokud tyto problémy neodstraní, je masové rozšíření elektrických aut prakticky nemožné.
Aktuálně Nyland poukázal na smutné chování jím řízené Tesly Model S Plaid. Auto za nejméně 2,7 milionu korun je totiž na chlad velmi náchylné, což se projevilo ve chvíli, kdy jej Nor ponechal na 20stupňovém mrazu. Stačilo totiž pár hodin a baterie se vybila na nulu. Problémem však bylo, že vůz nešlo dobít - Nyland jej nakonec musel odtlačit do garáže, zahřát na „pokojovou teplotu“, a teprve poté začala Tesla znovu fungovat.
Udivený Nyland se před pár dny rozhodl test zopakovat. A tentokrát byly výsledky ještě horší, navzdory lepší přípravě. I přes jeho připojení k domácímu wallboxu totiž vůz znovu „zemřel”, nejevil žádné známky fungování. Nešlo jej tedy nejen nastartovat, Norovi byl dokonce odepřen přístup dovnitř. Nepomohla ani externí dobíječka, která by měla alespoň otevřít kapotu. Nakonec tedy Nyland musel zavolat známému, který přivezl mnohem výkonnější stanici. Po několika minutách se pak dvojici skutečně povedlo dostat do vozu.
Následně norský nadšenec zjistil - a to už vás možná napadlo -, že mráz prakticky vybil startovací baterii, kterou je navzdory ohromné baterii sloužící pohonu v principu stejná baterka, kterou vozí spalovací auta. Vůz se tedy odporoučel, i když kapacita hlavního akumulátoru zůstala na 86 procentech. Vůz ovšem zůstal v servisním režimu, načež byl nepoužitelný. Právě to je problém, na který by se dle Nylanda Tesla měla zaměřit. Ostatně Norsko a vůbec celá Skandinávie patří mezi její klíčové trhy. Teploty přitom v těchto zemích padají hluboko pod bod mrazu pravidelně na týdny, nikoli jen občas a na pár dnů jako u nás.
Je to smutná vizitka nejen pro americkou automobilku, ale pro elektromobilitu jako takovou, neboť chlad je nepřítelem také ostatních značek. V jistém kontrastu s tím jsou spalovací auta, zvláště pak taková, která se obejdou bez inovací jako vyskakovací kliky. Třeba do mé rodinné Kie Cee'd SW jsem startovací baterii naposledy kupoval před dvěma lety. Přesto letos bez problémů naskočila i v těch nejtřeskutějších mrazech.
Model S Plaid rozhodně není levný, o to smutnější vizitkou pro něj je, že stačí pár hodin na mrazu a rázem můžete volat servis. Jeho startovací baterie víc nezvládá ani zánovní. Foto: Tesla
Zdroj: Björn Nyland@YouTube
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
dnes - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Někdo si koupil poslední vrcholný luxusní dálniční stíhač Mercedesu a sotva s ním jezdil, ztrátu hodnoty si vyžírá řádně
před 7 hodinami - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
před 8 hodinami - Řidič Policie ČR před „rekordní nehodou” nesmyslně riskoval. Rychlost ani styl jízdy neodpovídaly tomu, kam jel
před 10 hodinami - Zisky Bosche se prudce propadly, ani 11 500 propuštěných nezamezilo minutí cíle o polovinu
před 11 hodinami - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva