Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Norma Euro 7 má přinést neustálé sledování všech aut, nucené přepínání jízdních režimů
8.3.2021 | Petr Prokopec
Máte pocit, že už současná auta jsou udělaná více podle norem Evropské unie než podle vašich představ a že odesíláním dat o vaší spotřebě přetahují strunu? Pak ještě nevíte, co má EU za lubem pro rok 2025.
Představte si, že za pár let, stejně jako obvykle, vyrazíte ráno do práce. Váš vůz nicméně odmítne nastartovat. Nikoliv kvůli prázdné baterii nebo špatnému startéru, místo toho jen se jen jeho palubní systém na základě dat senzorů rozhodl, že jakákoliv další jízda již nemůže být ekologická. Vám tak nezbude nic jiného než zavolat do servisu a nechat se do práce odvézt jinak, aniž byste se vůči rozhodnutí umělé inteligence mohli jakkoliv bránit. Dopravní prostředek, který jste si pořídili, bude totiž mít jiného svrchovaného pána.
Výše zmíněné není pochmurná vize budoucnosti, ale skutečná hrozba. Pokud bude přijata nová emisní norma Euro 7 v podobě, v jaké ji tlačí Evropská komise (EK), pak bude o jakékoliv vaší další jízdě de facto rozhodovat Brusel. EK totiž v nejstriktnějším návrhu počítá s tím, že by docházelo na monitorování vozu po celý jeho životní cyklus a byly tak dále rozšíření už současné možnosti sledování spotřeby.
EK totiž požaduje, aby automobily po celou dobu, co budou provozovány, produkovaly stejné množství emisí, a to bez ohledu na to, jak rychle zrovna jedete, v jaké nadmořské výšce se nacházíte či zda máte připojený přívěs. Něco takového není technicky reálné, tedy alespoň v případě spalovacích motorů. Představte si totiž, že byste vy měli dýchat naprosto stejně za všech okolností - tedy ať již běžíte, či se ploužíte hlemýždím tempem, ať jste u moře nebo těsně pod vrcholem Mount Everest, a bez ohledu na to, zda nemáte ani klíče po kapsách, nebo jdete s naloženou krosnou.
Tyto podmínky dokáže splnit pouze elektromobil, jakkoliv pochopitelně pouze na papíře - v místě svého provozu má emise vždy nulové. Spotřeba energie alternativního pohonu se ale logicky též liší v závislosti na konkrétních podmínkách a elektřina nevzniká bez emisí, nicméně EK zkrátka bere v potaz pouze výfuky, nikoliv elektrárenské komíny. A aby zajistila, že na silnice neproniknou ve větším množství ani hybridy, počítá v rámci nejstriktnějšího návrhu také s automatickým přepnutím vozu do ryze elektrického režimu v oblastech, kde je vyžadován bezemisní provoz. Řidič přitom danou změnu módu nebude moci nikterak ovlivnit, což zavání vším možným, jen ne bezpečnou jízdou.
To si pochopitelně uvědomují i automobiloví výrobci sdružení pod organizací ACEA, podle kterých by dané opatření znamenalo jednoznačný konec benzinových, dieselových a dokonce i hybridních motorů. S těmi ovšem EK ve výsledku nepočítá tak jako tak. Brusel totiž doufá, že v roce 2050 bude takřka veškerá doprava bezemisní. Právě z toho důvodu má být norma Euro 7 co nejstriktnější, neboť jde víceméně o poslední opatření svého druhu před tím, než EK zavede v Evropě přímo či nepřímo plnou elektromobilitu. Respektive takové jsou alespoň záměry evropských politiků.
Zajímavé jsou přitom ony časové rámce. Z výše zmíněného je totiž patrné, že ještě v roce 2050 budou provozovány a nejspíše i vyráběny dopravní prostředky či stroje se spalovacím ústrojím. Ona norma Euro 7 má nicméně začít platit již od roku 2025, přičemž pokud bude přijata ve své nejtvrdší podobě, pak víceméně v nic jiného než politicky tlačenou masovou elektromobilitu vyústit ani nemůže. Proč zde tedy máme ono 25leté překlenovací období? Možná jde o zadní vrátka politiků, kteří budou muset za pár let vysvětlovat, proč se ani po zapovězení spalovacích motorů ovzduší a příroda nelepší.



Škoda Octavia RS iV je dobíjecí hybrid. Podle nových pravidel EU by někdo výše mohl rozhodovat o tom, kdy s ním pojedete v jakém režimu a i proto sledoval každý metr vaší jízdy. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez včera 15:23
- V Moto2 PP pro Gonzaleze, 10. Salač včera 14:28
- Pole Position získal v Moto3 v Jerezu Rueda včera 13:40
- Pole Position si v Jerezu vyjel překvapivě Fabio Quartararo včera 10:53
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky 25.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včeraPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
včeraHyundai zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem, znovu. Chvíli to s nimi vypadalo slibně, teď zažívá typický příběh
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva