Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nizozemská „Zelená pevnost” přestala zvládat nápor elektromobilů. Nabíjení je omezováno, řešení je v nedohlednu
24.1.2024 | Petr Miler
Už teď? Už teď. A podle operátora sítě bude trvat nejméně několik let, než dojde ke zlepšení. A problémy nezačínají a nekončí u elektromobilů, ve městě je též omezována výstavba. Utrecht je doslova posedlý zezelenáním, svou misi ale jaksi nedomyslel do konce.
Nevím o tom, že by v Česku existovalo podobné město. A pokud existuje, rozhodně nemá takový význam. V mé druhé domovině v Nizozemsku ale najdete místo jménem Utrecht, metropole s více jak 350 tisíci obyvateli, kde došli k závěru, že zítra znamená něco jako předevčírem. Rozhodli se tak vsadit na zelenou kartu jako nikde jinde v celé zemi, za což si získali uznání některých. Teď si ale získávají pozornost celé země, protože tamní elektrická síť přestala zvládat obsluhovat vše, co se od ní běžně očekává. A elektrická auta odnáší následky tohoto stavu jako první.
O situaci ve městě informuje nizozemská RTL, která v prvé řadě připomíná, že problémy s přetížením hrozí celému Nizozemsku. Není to nějaká poplašná zpráva „odpůrců pokroku”, problémy tento týden otevřeně přiznal i nizozemský ministr energetiky a klimatu, podle jehož zprávy by do roku 2030 mohlo být 1,5 milionu menších spotřebitelů stiženo problémy s přetíženou elektrickou sítí. „Problémy mohou sahat od blikajících světel a nesprávně fungujícího vybavení domácností až po riziko přerušení dodávek či úplného odpojení,” stojí ve shrnutí.
To nezní příliš povzbudivě, v Uterchu, kterému kritičtěji uvažující Nizozemci přezdívají Zelená pevnost, ale i tuto budoucnost okouší předem. Celá oblast chtěla co nejdříve přejít na „udržitelnou” energii, a tak nepodporuje pouze používání elektromobilů, ale omezuje i věci jako vaření na plynu či topení s pomocí kotlů spalujících cokoli. Vaření na elektřině, topení elektřinou, ježdění na elektřinu... Co se asi mohlo pokazit?
Stručně a jednoduše: Infrastruktura na něco takového nebyla a není připravena, a tak poptávka po elektřině roste rychleji, než je realisticky možné zajistit její dodávky. „Poptávka roste rychleji, než dokážeme budovat kapacitu,” říká k věci David Peters, technický ředitel operátora sítě Stedin. Provozovatelé sítí touží kapacitu sítě zdvojnásobit, je to ale drahý a časově náročný úkol, dodává Peters s tím, že řešení nepřijde dříve než v horizontu několika let.
Boj s nedostatečnou kapacitou sítí přitom nezačal včera, město už nějaký čas zamezuje výstavbě jakýchkoli nových energeticky náročnějších projekt. Vytváření nových přípojek pro firmy je zastaveno, výjimku nemají ani instituce jako školy nebo zdravotní střediska. Logicky je tak v ohrožení i bytová výstavba - nové projekty jsou z 90 procent zamítány právě kvůli tomu. A ani tady se situace nemá změnit několik let. Developer Machiel van Duijn chtěl utrechtské ulici Marco Pololaan postavit nové zdravotní centrum se dvěma obytnými domy o 240 bytech. Ale už ztrácí naději, že to vůbec půjde - bez zajištění dodávek elektřiny nemá smysl stavět cokoli.
My jsme ale automobilový magazín, který nejvíc zajímají dopady na „náš” obor. A ty jsou nejdrastičtější vůbec. Zatímco výstavby se problémy dotýkají „jen” preventivně, majitelé elektrických aut už jsou omezování. Radní Utrechu Lot van Hooijdonk odpovědný za tuto oblast potvrdil, že město omezí nabíjení elektrických aut u veřejných dobíjecích stanic mezi 16:00 a 20:00 hod každý den, což je doba, kdy je spotřeba energie největší a síť zvládá nejméně. Elektřiny mají stanice dodávat „výrazně méně”, hovoří se o polovičním a menším než obvyklém výkonu.
Van Hooijdonk uznává, že to je nepříjemné opatření, ale podle svých slov vedení radnice nemá na výběr. Čas na konstruktivní řešení byl podle něj vyčerpán: „V Utrechtu už se pár let nedaří připojovat velké odběratele elektřiny. A jsme blízko tomu, kdy to postihne i domácnosti,” říká dále radní. Odříznutí nabíjecích stanic síti uleví, ale nebude to dost: „Musíme si vybrat, kdo a za jakou cenu dostane prostor v rozvodné síti. Tento nedostatek tu s námi bude ještě roky,” uzavírá.
Kolikrát jsme byli nařčeni z toho, že strašíme, když varujeme před tím, že na živelný rozmach elektrických aut sítě nejsou připravené a řešení není možné zajistit lusknutím prstu? Teď to tu máme. A to se na všech autech v nizozemském provozu elektromobily nepodílí ani celými 4 procenty, přes 96 procent vozů má spalovací pohon. Jak má všechno fungovat s násobně vyšším zastoupením těchto aut za 6 nebo 11 let? Něco takového je absolutně nereálné.
Auto jako Škoda Enyaq bude v Utrechtu provozovatelné ještě hůř než dosud, ještě hůř než jinde. Jak dlouho bude trvat, než o stejných problémech uslyšíme z jiných měst či rozsáhlejších oblastí? Foto: Škoda Auto
Zdroj: RTL Nieuws
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 2 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 5 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva