Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nissan žádá majitele elektrických Leafů, aby nepoužívali rychlé dobíjení, nebo auto shoří. Rychlé = ekvivalent čerpání 16 l nafty za hodinu
10.10.2024 | Petr Miler
Tušíme, že za hodinu prolijete víc espressa přes váš levný domácí kávovar, než kolik znamená tohle „rychlé” doplňování energie optikou doplňování paliva. Přesto je moc rychlé na to, aby jej auto přežilo bez úhony.
Jsme přesvědčeni, vlastně nemáme nejmenších pochyb o tom, že rozmach elektrických aut byl pod tlakem regulací uspěchán a zanedbal několik podstatných evolučních fází, které by mu zajistily či alespoň umožnily hladké rozšíření. Některé problémy se projevují hned, však v poměru užitné hodnoty a ceny jsou dnes tyto vozy naprosto nekonkurenceschopným zbožím i přes masivní přerozdělování v jejich prospěch, které je uměle činí snadno o polovinu levnější a konkurenční řešení stejně uměle výrazně dražší. Pokud tedy vůbec mohou být dál rozumně prodejná na tom, co zbylo z někdejšího relativně otevřeného trhu. Jiné problémy ale jsou vidět až časem.
I pokud někdo přijme takovou nabídku, až později zažije extrémní pokles hodnoty, který pramení jak z některých dalších dlouhodobých negativ (zejména krátká životnost drahých akumulátorů), tak ze samotného vnucování a ohýbání trhu (ve výsledku znamená přetlak nabídky nechtěných ojetin). Problémy jsou nicméně také technického rázu. A ani ty by se při přirozenějším rozmachu neobjevily.
Pokud by automobilky nemusely (nebo samy umíněně nechtěly, to dnes není podstatné) najednou prodat takové množství elektrických aut, nenapadlo by je po milionech prodávat dlouhodobě nevyzkoušená řešení, která je mohou po letech provozu dostihnout velmi drahými účty za vynucené svolávací akce a dodatečné opravy. Ty obecně vzato nejsou výjimečné, jen zřídka se ale dotýkají zásadních a drahých komponentů. U elektromobilů je situace jiná.
Problémy s bateriemi jsou skoro na denním pořádku, naposledy včera jsme tu měli velkou svolávací akci Audi a Porsche. Dnes tu máme další takovou akci, tentokrát poněkud východnější provenience. Opět nejprve skrze americkou NHTSA se dozvídáme o tom, že Nissan jen v USA svolává do servisů skoro 24 tisíc exemplářů poslední generace Leafu modelových let 2019 a 2020. Po celém světě bude dotčených vozů jistě víc, ale na upřesnění v tomto ohledu zatím čekáme.
Už fakt, že se na nový problém přijde čtyři až šest let po prodeji jisté výrobní série, o něčem vypovídá. Problém tentokrát tkví v tom, že dotčené vozy mohou mít v bateriových článcích nadměrné množství lithia. To zvyšuje elektrický odpor. A když se pak auto nabíjí u dobíječek úrovně 3, zvýšený odpor může baterii rychle přehřát, což může vést až k požáru.
Automobilka uvádí, že majitelé si mohou během dobíjení všimnout kouře, hluku nebo zápachu z baterie. Nissan dále říká, že ví o vozech zákazníků, které při rychlém nabíjení kvůli této závadě shořely, neuvádí ale, o kolik aut šlo. Akce se pak týká aut zmiňovaných modelových let vyrobených mezi 29. srpnem 2018 a 3. listopadem 2020, a to ve verzích s 60- i 40kWh akumulátorem.
Nissan tedy pro tuto chvíli majitele žádá, aby přestali používat rychlé dobíjení úrovně 3. To zní snesitelně, však mnozí bůhvíjak rychle dobíjet nemusí, že? Jenže Leaf není žádný technologický zázrak, a tak nejrychlejší možné dobíjení v jeho případě znamená doplňování energie výkonem 62,5 kW. To je jako byste nalévali do auta s dieselem 16 litrů nafty za hodinu, tedy 1 litr skoro 4 minuty. Co je to za „rychlé” dobíjení? A i takovým „kalupem” majitelé riskují požár...
Žádné jiné řešení zatím celá věc nemá, byť Nissan podle svých slov vyvíjí nový software, který problém vyřeší. Dřív jak za měsíc ale k dispozici nebude. A až bude, bez návštěvy servisu se to neobejde. Není to skutečně jen další projev toho, že se do oběhu dostalo pod tlakem příliš mnoho aut s příliš neověřenou technikou? Odpovězte si sami, naši reakci si jistě dovedete představit.
Dodáme už jen jediné: Kolik času dnes uběhlo od chvíle, kdy se elektrická auta začala prodávat ve větších objemech, 6 či 7 let? To je pořád moc málo na to, aby se všechny potíže vzniklé dlouhodobým používáním naplno projevily, však spousta značek nasedla do elektrického vlaku ještě o několik roků později. Čekejme tedy, že podobných problémů bude jen víc.



Stále poslední generaci Nissanu Leaf stihl problém s bateriemi, přišlo se na něj po pěti, šesti letech. Kolikátý takový už to je? Foto: Nissan
Zdroje: NHTSA, Nissan
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejčtenější články
Porsche za cenu Octavie od Xiaomi je z jedné vody načisto nejbezpečnější čínské auto historie, je to další špatná zpráva pro Evropu
27.3.2025Mazda najednou končí hned se čtyřmi modely, v Česku tvoří skoro pětinu jejích prodejů
27.3.2025Audi TT se má vrátit v té nejtrapnější možné podobě, vysnil si ho tak sám od reality odtržený šéf
27.3.2025Nový šéf Nissanu ohlásil uprostřed krize obří modelovou ofenzívu, Japonci nabídnou dokonce i vlastní klon Dacie Duster
27.3.2025Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
27.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07