Ničení polských radarů: pochopitelný odpor s porcí mediální hysterie

Polští silniční piráti prý vzali útokem stacionární radary, tvrdí rozrušená česká i slovenská média. Opravdu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ničení polských radarů: pochopitelný odpor s porcí mediální hysterie

23.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Ničení polských radarů: pochopitelný odpor s porcí mediální hysterie

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Polští silniční piráti prý vzali útokem stacionární radary, tvrdí rozrušená česká i slovenská média. Opravdu?

O polské ekonomice se i v dobách největší finanční krize psalo jako o černé ovci, jelikož se jí nějakým zázrakem dařilo permanentně udržovat mírný hospodářský růst. Prý za to mohlo větší utrácení nebo něco takového. Při pohledu na tamní mapu stacionárních a přenosných radarů se ovšem nevyhnete myšlence, zda ty nadměrné výdaje občanů vůbec byly dobrovolné.

Problémy motoristů ve vztahu se státem jsou vesměs stále stejné. Jedna strana dobrovolně odvádí různé poplatky, pokuty a daně, ta druhá bere. Nelze pochopitelně generalizovat, ale napříč Evropou se řidiči stávají něčím, co jsme obecně nazvali dojnou krávou. A nejenom my. V Británii používají výraz „cash cow“ a třeba severně od nás říkají „kierowca jak dojna krowa“. Obsah i význam je stejný.

Tyto tři státy jsme nevybrali náhodně. Kromě společné frustrace řidičů nucených lepit děravé rozpočty mají společné i to, že jsou proslulé špatným stavem silnic, policie ráda a často zobecňuje problémy slovním obratem „nepřiměřená rychlost“ a řeší je výlučně represemi - tedy vybíráním pokut, ideálně bezpracně (čtěte stacionárními radary). Česká republika naštěstí zatím není natolik zamořená „stacionáry“, ale pokud chcete vidět naší budoucnost podle Orwella, Británie je typickým příkladem.

Polsko ovšem mohutně dohání a tato epidemie nedávno vyvolala závan občanské nespokojenosti. ČTK situaci promptně zmapovala a vydala zprávu s názvem „Piráti silnic v Polsku ničí radary, jdou na ně i se sekyrou“. Pokud si těch pár propagandistických řádků státní agentury přečtete, zjistíte, že to množné číslo je naprosto správně. Padly totiž až dva radary. Z více než tisícovky budek rozesetých po celé zemi. Jeden byl zlikvidován v Motylewu a druhý před více než měsícem v Pszczynu. Tomu se v poměru k počtu obyvatel říká skutečná masová hysterie (jakpak asi musela rozrušit některé ctihodné občany zpráva a video o ničení radarů u nás).

Pokud to vypadá, že podobnou činnost nespokojených Poláků schvaluji, místo odpovědi vám doporučuji zajet se podívat na stav jejich silnic. Slovo tristní ani z poloviny nevyjadřuje skutečnost. Žít ve státě, který tímto způsobem dojí motoristy a skoro nic není schopen vrátit do infrastruktury... Opravdu si myslíte, že takto má vypadat program na zajištění bezpečnosti? Nemyslí si to už ani některá polská média a obecné bláboly státních orgánů o prevenci a postihu neukázněných řidičů komentují výzvami, aby se vláda nevymlouvala a konečně začala něco dělat se silnicemi.

Naopak mohutně vychovávat se rozhodla česká média, která poslední dobou milují, když můžou v jedné větě použít slova silniční a pirát. Na neustále zdůrazňovaný strach o vlastní život čtenáři přeci vesměs reagují, co na tom, že byl vyvolán uměle. Naprosto ideální je, když pro to stačí jen pohnout prstem. Jako v tomto konkrétním příkladě. ČTK vydala zprávu, která je vcelku věrným přepisem polského článku a domácí redaktor to zkopíruje na příslušnou stránku. Práce asi na pět vteřin a největším bonusem je, že bez přemýšlení.


Ničení polských radarů: pochopitelný odpor s porcí mediální hysterie - 1 - polsko radar 01Ničení polských radarů: pochopitelný odpor s porcí mediální hysterie - 2 - polsko radar 02Ničení polských radarů: pochopitelný odpor s porcí mediální hysterie - 3 - polsko radar 03Ničení polských radarů: pochopitelný odpor s porcí mediální hysterie - 4 - polsko radar 04
Polské radary předtím i po tom, co si na nich někdo vylil vztek...

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.