Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nevíte, co se starou Škodou? Předělejte jí na superdrahé Porsche
28.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Z „Porsche pro chudé” lze udělat i to skutečné. Počet válců sedí, kila výsledné repliky skoro též, jen motor je v tomto případě na špatném místě.
Nemusíte být ani milovníci veteránů, abyste znali Porsche 550 Spyder. Mezi léty 1953 a 1965 tento stroj díky své nízké hmotnosti na závodech v Evropě i Americe porážel větší a silnější vozy. A varianta 550A, která dostala lehčí a pevnější šasí, zajistila značce Porsche její první vítězství v závodě Targa Florio. To se psal rok 1956.
Původních 550 Spyder vzniklo pouhých 90 kusů a ohromné úspěchy v závodech znamenaly, že se tento stroj v podstatě hned těšil velké popularitě. V jednom z mála vyrobených exemplářů se pak zabil i „rebel bez příčiny”, slavný americký herec James Dean, což autu paradoxně dodalo zřejmě nehynoucí slávu. Hlavně tyto dvě okolnosti znamenají, že se dnes ceny originálního 550 Spyderu mohou vyšplhat až do ohromných výšin - jeden kousek změnil nedávno majitele za cenu přes 5 milionu dolarů, tehdy více jak 110 milionů korun.
Pochopitelně tak vzniká spousta replik, existují dokonce firmy specializované jen na to, že staví repliky 550 Spyder. Dosud žádné překvapení, tak už se věci mívají, dost možná ale nevíte, že jim za základ většinou neslouží nic jiného než Škoda Rapid - ovšem nikoliv ta nová, ale ta z 80. let s nijak zvlášť silným čtyřválcem o objemu 1,3 litru umístěným vzadu. To je dobrý základ jen na první pohled, protože 550 Spyder je sice Porsche, nicméně to je Porsche závodní a má motor - 1,5litrový plochý čtyřválec - umístěný uprostřed.
U replik nicméně motory zůstávají vzadu, většinou je ale nutno je upravit, zejména proto, že v replikách za zadní nápravou nebývá na výšku mnoho místa. Někdy však replika dostane jiné proporce, takže odhalíte, že před vámi nestojí originál, o to rychleji. To je ostatně poznat u všech, ale některé jsou zdařilejší než jiné - existuje dokonce jeden český kousek, který má originální budíky, světla a další drobnosti z 550 Spyder. Většinou ale zůstávají v autě budíky právě ze starých škodovek, podle nichž repliku Češi rozeznají nejsnáze.
Motory v útrobách replik se dost často upravují, původní 550 Spyder měl slušně přes 100 koní, takže nějakých 50 - 60, které dávaly Rapidy, by nebylo srovnatelných. Podle informací firmy Banham, která se na stavby replik Spyderu specializuje, lze i z motorů Škody se sériovými karburátory dostat asi 80 koní, ale pokud upravujete dále, dá se dostat i ke stovce. A to už se stroji, které většinou váží okolo 800 kilogramů, hýbe docela slušně.
Laminátové karoserie Bonhamu se drží originálních tvarů a můžete si ji pořídit i vy a pustit se do práce. Je to ovšem jen základ, s celou přestavbou bude podstatně více práce. Výsledky bývají i věrnými replikami, dost málo je k vidění jen aerodynamický ochranný oblouk za řidičem, pro 550 Spyder tak charakteristický. Také barva leckdy není stříbrná, třebaže se 550 Spydery vyráběly jen ve stříbrné a k odlišení jednotlivých aut se používala startovní čísla a pruhy na zadních blatnících. Jen pár kousků, se kterými závodili soukromníci, dostalo odlišnou barvu.
Pokud máte v garáži nějaký starý Rapid, který není zrovna výstavní (i když ani ve špatném stavu nebude bezcenný...) a přemýšlíte, co s ním, můžete se pustit do práce. A pokud takový nemáte, můžete si koupit i některé z hotových aut. Povedené stroje můžou stát za to, zejména pokud milujete 550 Spyder, ale chybí vám pár desítek milionů na to, abyste si pořídili originál. Kvalitní přestavby s pomocí dílů Banhamu vyšly majitele obvykle na částky okolo půl milionu Kč. Výsledek tak má vyšší cenu, než jakou byste dali za novou Octavii v už slušné specifikaci a to už může stát za „pár večerů” strávených v garáži...
Není jednoduché z Rapidu...
... stvořit Porsche, ale výsledek může stát za to
Tato zelená replika je dílem Banhamu a je k mání
Pro srovnání oroginální Porsche 550 Spyder po boxu novodobého Spyderu na bázi Boxsteru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva