Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nevíte, co se starou Škodou? Předělejte jí na superdrahé Porsche
28.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Z „Porsche pro chudé” lze udělat i to skutečné. Počet válců sedí, kila výsledné repliky skoro též, jen motor je v tomto případě na špatném místě.
Nemusíte být ani milovníci veteránů, abyste znali Porsche 550 Spyder. Mezi léty 1953 a 1965 tento stroj díky své nízké hmotnosti na závodech v Evropě i Americe porážel větší a silnější vozy. A varianta 550A, která dostala lehčí a pevnější šasí, zajistila značce Porsche její první vítězství v závodě Targa Florio. To se psal rok 1956.
Původních 550 Spyder vzniklo pouhých 90 kusů a ohromné úspěchy v závodech znamenaly, že se tento stroj v podstatě hned těšil velké popularitě. V jednom z mála vyrobených exemplářů se pak zabil i „rebel bez příčiny”, slavný americký herec James Dean, což autu paradoxně dodalo zřejmě nehynoucí slávu. Hlavně tyto dvě okolnosti znamenají, že se dnes ceny originálního 550 Spyderu mohou vyšplhat až do ohromných výšin - jeden kousek změnil nedávno majitele za cenu přes 5 milionu dolarů, tehdy více jak 110 milionů korun.
Pochopitelně tak vzniká spousta replik, existují dokonce firmy specializované jen na to, že staví repliky 550 Spyder. Dosud žádné překvapení, tak už se věci mívají, dost možná ale nevíte, že jim za základ většinou neslouží nic jiného než Škoda Rapid - ovšem nikoliv ta nová, ale ta z 80. let s nijak zvlášť silným čtyřválcem o objemu 1,3 litru umístěným vzadu. To je dobrý základ jen na první pohled, protože 550 Spyder je sice Porsche, nicméně to je Porsche závodní a má motor - 1,5litrový plochý čtyřválec - umístěný uprostřed.
U replik nicméně motory zůstávají vzadu, většinou je ale nutno je upravit, zejména proto, že v replikách za zadní nápravou nebývá na výšku mnoho místa. Někdy však replika dostane jiné proporce, takže odhalíte, že před vámi nestojí originál, o to rychleji. To je ostatně poznat u všech, ale některé jsou zdařilejší než jiné - existuje dokonce jeden český kousek, který má originální budíky, světla a další drobnosti z 550 Spyder. Většinou ale zůstávají v autě budíky právě ze starých škodovek, podle nichž repliku Češi rozeznají nejsnáze.
Motory v útrobách replik se dost často upravují, původní 550 Spyder měl slušně přes 100 koní, takže nějakých 50 - 60, které dávaly Rapidy, by nebylo srovnatelných. Podle informací firmy Banham, která se na stavby replik Spyderu specializuje, lze i z motorů Škody se sériovými karburátory dostat asi 80 koní, ale pokud upravujete dále, dá se dostat i ke stovce. A to už se stroji, které většinou váží okolo 800 kilogramů, hýbe docela slušně.
Laminátové karoserie Bonhamu se drží originálních tvarů a můžete si ji pořídit i vy a pustit se do práce. Je to ovšem jen základ, s celou přestavbou bude podstatně více práce. Výsledky bývají i věrnými replikami, dost málo je k vidění jen aerodynamický ochranný oblouk za řidičem, pro 550 Spyder tak charakteristický. Také barva leckdy není stříbrná, třebaže se 550 Spydery vyráběly jen ve stříbrné a k odlišení jednotlivých aut se používala startovní čísla a pruhy na zadních blatnících. Jen pár kousků, se kterými závodili soukromníci, dostalo odlišnou barvu.
Pokud máte v garáži nějaký starý Rapid, který není zrovna výstavní (i když ani ve špatném stavu nebude bezcenný...) a přemýšlíte, co s ním, můžete se pustit do práce. A pokud takový nemáte, můžete si koupit i některé z hotových aut. Povedené stroje můžou stát za to, zejména pokud milujete 550 Spyder, ale chybí vám pár desítek milionů na to, abyste si pořídili originál. Kvalitní přestavby s pomocí dílů Banhamu vyšly majitele obvykle na částky okolo půl milionu Kč. Výsledek tak má vyšší cenu, než jakou byste dali za novou Octavii v už slušné specifikaci a to už může stát za „pár večerů” strávených v garáži...
Není jednoduché z Rapidu...
... stvořit Porsche, ale výsledek může stát za to
Tato zelená replika je dílem Banhamu a je k mání
Pro srovnání oroginální Porsche 550 Spyder po boxu novodobého Spyderu na bázi Boxsteru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:01 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch