Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny
27.6.2024 | Petr Prokopec
Býval skvěle prodávaným autem, ale spáchal ten nejhorší hřích, protože... A co tohle auto vlastně komu udělalo? Fordu se jen nehodilo do jeho nesmyslných plánů, a tak Fiestu odpravil. Její okrajová verze Active je dnes v bazarech svérázným lákadlem.
Pořekadlo „o mrtvých jen v dobrém“ patrně znáte. Dnes už ho můžeme vztáhnout i na Ford Fiesta, neboť modrý ovál v roce 2023, po dlouhých sedmačtyřiceti letech existence tohoto auta, rozhodl po dekády velmi populární hatchback zaříznout. Bylo to rozhodnutí nevítané a ve své podstatě nepochopitelné - Fiestu totiž stačilo napravit, nebylo ji nutné odpravit.
Její prodeje léta klesaly, ale proč? Již během premiéry její šesté generace jsme se podivovali nad odstraněním základních úrovní výbavy a jejich nahrazením novými luxusními stupni - takový krok logicky musel vést k prořídnutí publika. Fiesta spadá do cenově citlivého segmentu, takže zájem o ni začal rychle uvadat. A když se Ford rozhodl, že když již nezvládne světu konkurovat s předraženými spalovacími vozy, zkusí vystoupat zpátky na výsluní s pomocí ještě dražších elektromobilů, bylo jasné, že Fiesta to má spočítané úplně. Žádná další už být neměla. A protože Ford v roce 2023 ještě věřil tomu, že nesmyslná sázka jen na elektromobily mu vyjde, skutečně s ní skončil.
Jestli se někdy v nějaké formě vrátí, nevíme, přítomnost ji ale už nepatří. My si tedy posvítíme do minulosti na jednu z oněch nových variant, které se v rámci šesté generace objevily. Fiesta totiž nebyla k mání jen jako klasický hatchback, ale i jako v této třídě neobvyklá pseudoterénní verze Active. Její podvozek byl oproti základu přizvednut o 18 milimetrů, zároveň došlo na 10milimetrové zvětšení rozchodu. Pozměněna byla i charakteristika pružin a tlumičů či geometrie zavěšení. A revizí prošlo rovněž řízení a ESP.
V rámci snah o minimalizaci nákladů nedorazil pohon všech kol, Fiesta Active tak víceméně zvládá totéž co výchozí hatchback, tedy polní cesty. A jakkoli by v důsledku širšího rozchodu měla mít větší stabilitu, převládajícím prvkem je zmíněné navýšení světlé výšky. Vůz se tak v zatáčkách mnohem více naklání, zároveň je třeba počítat i s vyšší spotřebou. A protože s hatchbackem sdílí většinu techniky, máme tu také již poněkud známé neduhy jako selhání posilovače brzd.
Ojetému Fordu Fiesta jako takovému jsme se věnovali už dřív, odstavec věnovaný spolehlivosti tak můžete vztáhnout i k této variantě. U té bylo v případě nového vozu potřeba sáhnout daleko hlouběji do kapsy, šlo o auta snadno za 600 nebo 700 tisíc korun. Modrý ovál tak touto verzí mnoho zákazníků neohromil, a tak o ni není zájem ani jako o ojetinu. Pro kupce aut z druhé ruky je to výhoda - původně vysoké ceny se propadly až někam ke 180 tisícům korunám, přičemž jen zřídka mají auta v prodeji najeto výrazněji přes 100 tisíc kilometrů, většina se pohybuje v desítkách tisíc.
Byl na tom tak i kousek proklepnutý kolegy z Auto Bildu, kteří usedli za volant kousku poprvé zaregistrovaného v létě roku 2019. Jeho první majitel od té doby najel jen 52 753 km, což vedlo ke snížení ceny z původních 26 740 Eur (cca 667 tisíc Kč) na 15 280 Eur (asi 381 tisíc Kč). Existují i podstatně levnější exempláře, tohle je ale bohatě vybavený vůz zahrnující třeba i audiosystém Bang & Olufsen. Verze Active je relativně - ne nutně absolutně - citelně levnější než základní provedení.
Kolegové dodávají, že i když pořizovací cena může lákat, je třeba počítat s vyššími provozními náklady zvýšené verze - litrový benzinový tříválec se 140 koňmi si totiž průměrně řekne o zhruba 7 litrů na sto kilometrů. Diesel je o něco úspornější, je ale také méně výkonný. A horší je jeho dostupnost. Volba je tedy na vás. Je to zajímavá alternativa, my bychom ale patrně stejně skončili u výchozího hatchbacku, který je dostatečně univerzální.
Fiesta Active se sice snaží tvářit drsně, ovšem i přes lehce přizvednutý podvozek je jí náročnější terén zapovězen tak jako výchozímu hatchbacku. Jako nový stál majlant, dnes se dá koupit za zlomek, jen pár desítek procent původní ceny. Foto: Ford
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 7 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 9 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 10 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch