Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nenechte se napálit, tříválce jsou dnes nabízeny pod různými zavádějícími názvy
21.1.2019 | Mirek Mazal
Tříválcové motory jsou odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil, a tak se ani výrobci nechlubí tím, že je nabízí. Někteří je skrývají za zavádějící jména, jejich přirozené nedostatky tím ale neodstraní.
Tříválcové motory jsou na trhu stále častější, a to navzdory tomu, že motor této koncepce nikdy nemůže být opravdu dobrý. Má řadu přirozených limitů, které jej z hlediska kultivovanosti, zvukového projevu, průběhu výkonu či uživatelské přívětivosti činí přirozeně podřadným vedle čtyř- nebo víceválcových koncepcí. Je to pes o třech nohách - běhat nakonec dokáže, do sprintu vedle čtyřnohých „kolegů” jej ale s nadějí na úspěch nepostavíte.
Proč tedy automobilky tříválce vůbec nabízí? Přišli jsme snad u klávesnic našich počítačů na něco, co nejlépe placeným vývojářům obřích automobilek uniká? Nikoli, oni to vědí též, nemají ale na výběr. Detailně jsme důvody, proč se tříválce v autech vůbec objevují, popisovali v testu Škody Octavia 1,0 TSI, ve zkratce řečeno jde ale o jediné - papírovou spotřebu paliva a s ní korespondující emise CO2. V momentě, kdy zejména Evropská unie tak tvrdě vymáhá limity těchto emisí, automobilky udělají první poslední, aby je snížily o každý gram. A tak klidně nabízí (zdaleka ne jen v případě motorů) i řešení, která jsou zákazníkům cizí.
V případě Škody Octavia 1,0 TSI stačilo snížení o 9 g CO2/km, aby celkově lepší verze 1,2 TSI dostala padáka. To je ale pořád ještě auto, u kterého to řadu lidí nebude trápit, situace dnes zašla až tak daleko, že se tříválce dostaly i sportovně laděných modelů střední třídy, jakým se snaží být BMW řady 3. A je to v jeho případě velmi tristní alternativa.
Z výše zmíněných důvodů se žádná automobilka nechlubí tím, že nějaký tříválec nabízí. Není to prodejní argument, je to vzhledem k nedostatkům těchto motorů spíše odrazující faktor, a tak je před méně znalými kupci maskují za různé nesrozumitelné názvy. Kdo by řekl, že BMW 318i bude tříválec, když to ještě před pár léty byl už „lepší” čtyřválec (základem byl - také čtyřválec - 316i). Audi A3 30 TFSI také nevypadá jako motor R3, když si 3.0 TFSI donedávna říkal přeplňovaný šestiválec. A označení typu XY 110 u jiných značek jsou ze stejného vrhu.
Rozhodli jsme se tedy udělat v tomto chaosu jasno a upozornit vás na maximum více či méně nejasných označení, za kterými se tříválce skrývají. Třeba takový motor chcete a těšíte se, jak si bude vrčet pod přední kapotou vašeho nové vozu. Pokud je to tak, fajn, máte z čeho vybírat. A pokud ne, víte, čemu bude lepší se vyhnout.
Audi: 30 TFSI
I prestižní Audi nabízí tříválcový motor, který se v rámci jeho nové „motorové nomenklatury” skrývá pod označením 30 TSI. Nabízen je pro modely A1, A3 a Q2 a jde o dobře známý motor 1,0 TSI ve výkonových variantách 95 koní, potažmo 116 koní.



BMW: 16i, 18i, 14d, 16d
BMW v poslední asi dekádě a půl neohrne nos nad ničím, co sníží papírovou spotřebu a tříválce tak přijalo bez většího odporu, dokonce i v ne zcela obvykle naftové podobě. Ceník ukazuje benzínovou verzi ve dvojím provedení a stejný počet dieselů. K dispozici jsou pro řady 1, 2, 3, X1, X2 ve verzích s výkony 109 koní, 136 koní, 140 koní s benzínem a 95 koní a 116 koní s naftou.
Mini
Automobilka Mini pod patronátem BMW využívá stejné techniky jako německý výrobce. Tím pádem se do motorového prostoru instalují výše popsané tříválce sdílené s BMW, Mini One, Mini Cooper, Mini One D a Mini Cooper D pohání 1,5litrový agregát o výkonu 102 koní, 136 koní, respektive 95 koní a 116 koní.
Citroën, Peugeot: 1,0 VTi, 1,2 PureTech
Francouzský koncern PSA se zavádějícím názvům vyhýbá, přesto nemusí být každému jasné, že ústrojí pod označeními 1,0 VTi a 1,2 PureTech mají jen tři válce. Nabízena jsou dnes v nepřeberném množství modelů - například v Peugeotech 108, 208, 2008, 301, 308 nebo Citroënech C1, C3, C-Elysée, C4 Cactus či Berlingo. V atmosféricky plněné i přeplňované verzi s výkony 68 koní, 72 koní, 82 koní nebo až 110 koní.
Renault, Dacia: 1,0 SCe, 0,9 TCe
Renault s dceřinou společností Dacia spoléhají na malé motory. Vlastnické struktury umožňují opět používat stejnou techniku, konkrétně litrový motor SCe a o deci menší TCe. Tím pádem Renault Clio, Captur pohání 75 či 90 koní. Dacia Logan a Sandero jsou na tom stejně, nevyplatilo by se vyvíjet vlastní techniku.
Ford: 1,0 EcoBoost, 1,5 EcoBoost
EcoBoost může lákat svým názvem a verze 1,5 někdy má i čtyři válce, ale nemusí, i v druhém případe se za obchodním označení může skrývat tříválec. Motory proslulé v poslední době hlavně technickými problémy kombinují přímé vstřikování a přeplňování a slibují divy, v praxi je možné sliby ověřit v modelech Fiesta, Tourneo, EcoSport, Focus, C-Max, Kuga, Mondeo o výkonu 100 koní, 125 koní, 150 koní, 165 koní, ale také 182 koní.
Honda: 1,0 VTEC
Donedávna platilo, že se Japonci úspěšně vyhýbali evropským nápadům v oblasti pohonu osobních automobilů, teď už to ale neplatí. Honda prodává tříválec v Civicu, kde si říká 1,0 VTEC a umí ze sebe vydolovat 126 koní.
Hyundai, Kia: 1,0 D-CVVT, T-GDI 120
Korejská flotila na našem území vyhovuje diktátu Bruselu a zákazníkům nabízí motory s lichým počtem válců. Zejména v případě označení T-GDI mnoho lidí ani nevnímá, že jejich Hyundai má 120 koní produkovaných tříválcem. Litrový motor si musí vystačit s 66 koňmi, nabídka se týká modelů i10, i20, i30 či Kona.
Jeep: 1,0 GSE
Jeep jako styčný bod mezi koncernem FCA a Evropou má ve své nabídce také moderní zážehovou jednotku označenou jako GSE. Ve skutečnosti jde o tříválec z modelu Renegade o výkonu 120 koní.
Mitsubishi: 1,0 MIVEC, 1,2 MIVEC
Další japonské zastoupení v tomto přehledu je zase přehlídka skromnosti vůči společenskému trendu. Mitsubishi aktuálně prodává tříválec pouze u malého automobilu Space Star, kde má objem 1,0 a 1,2 litru s výkonem 71 a 80 koní.
Nissan: 1,0 L, 0,9 IG-T
Automobilka se sídlem v Jokohamě nevěnuje extra pozornost snižování počtu válců. Jen model Micra v katalogu prezentuje ústrojí označené jako 1,0 L a IGT. První popis jasně ukazuje litr objemu a méně zřetelně dává najevo tři válce a 71 koní. IGT je o deci menší, ale vygeneruje až 90 koní, kořeny obou motorů ve Francii tušíte správně.
Opel: 1,0 Turbo, 1,2
Menší Opely se v rámci žádané ochrany životního prostředí nedokázaly vyhnout ubírání válců. Motor pro Adam, Astru nebo Corsu se nějak extra nepřetvařuje, za 1,0 Turbo ale tříválec schopný vyprodukovat 90 koní netuší každý. Druhé označení 1,2 u Crosslandu X skrývá atmosférickou jednotku o výkonu 81 koní.
Škoda, Volkswagen, Seat: 1,0 MPI, 1,0 TSI
Německý koncern má výhodu, že jeho členové vzájemně využívají osvědčené techniky. Mnoho typů jako Škoda Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Volkwagen up!, Polo, T-Roc, Seat Mii, Ibiza, Arona, Leon, Ateca, Toledo používá stejný základ v podobě turbomotoru TSI nebo atmosférického MPI. Výkon se liší naladěním, může být 60 nebo 75 atmosférických koní, ale také přeplňovaných 86, 95 či 115 koní. Že jde o tříválec, tady zřejmě uniklo málokomu, ale pro pořádek...
Toyota: 1,0 VVT-i
Na rozdíl od koncernu VW se Toyota drží při zemi a pro své automobily dovolila ubrat válec jen v případě Yarisu s litrovým VVT-i nastaveným na 69 koní a Ayga posilněným na 72 koní. Nic složitého a zároveň velmi praktické řešení, větší modely mají klasické motory s minimem čtyř válců.
Volvo: T3
Luštění zkratek, prohledávání ceníků a objevování skrytých údajů o počtu válců zakončíme Volvem, které se vlastně přetvařuje ze všech nejméně. Už označení T3 (byť náhodou, benzin T3 historicky nebyl a diesel D3 dodnes není tříválec) napovídá počet válců, zbývá dodat informaci o výkonu 156 koní v případě verze XC40. Nedávno představené SUV je zatím jediný zástupce značky, který motor používá.
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 8 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 10 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 11 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan