Německo od 1. května upravuje bodový systém, některé pokuty vzrostou

Jednodušší systém znamená pro Němce především poloviční bodové maximum, zpřísní se i postihy za některé přestupky. Rychlost mezi nimi není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Německo od 1. května upravuje bodový systém, některé pokuty vzrostou

30.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Německo od 1. května upravuje bodový systém, některé pokuty vzrostou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jednodušší systém znamená pro Němce především poloviční bodové maximum, zpřísní se i postihy za některé přestupky. Rychlost mezi nimi není.

Největší reforma v bodovém hodnocení přestupků za posledních pět desetiletí teď čeká naše západní sousedy a platit začíná již od 1. května tohoto roku. Podle dostupných informací je důvodem jeho zavedení především zvýšení transparentnosti celého systému a dále také snížení nutnosti provádět některé dříve nutné byrokratické akty.

Největší změna se dotýká držitelů německého řidičáku a to z hlediska maxima bodů, po jehož dosažení dostane řidič od šoférování stopku. Snížena je konkrétně ze současných osmnácti trestných bodů na osm (v ČR je maximem dvanáct). V souvislosti s tím se samozřejmě zmírňují bodové sankce za většinu přestupků, aby to nebylo nespravedlivé. Tak jednoduché to ale zase není.

Body budou od zítřka udělovány už jen za spáchání přestupků, při nichž dochází k ohrožení bezpečnosti a nebo ke spáchání trestného činu a stávající konta řidičů budou přepočítána s ohledem na poloviční hodnotu nových bodů. V rámci jednoho selhání teď budou moci viníci namísto dřívějších 7 obdržet maximálně 3 body. Pro zachování rovnováhy (zejména odstrašujícího efektu) musely v souvislosti s novým bodovým systémem vzrůst nároky na bodový odpočet.

Pro motoristy ze zahraničí, včetně občanů naší republiky, jsou nejpodstatnější změny související s finančně sankcionovanými „přešlapy“. Překvapením, i když v Německu ne až takovým, je, že pokuty za rychlost zůstávají na původních hodnotách, což je pro mnohé jedině pozitivní zpráva. Ovšem například takový vjezd do města, kam byste neměli zamířit bez barevné ekologické plakety, vás bez ní nyní může vyjít až dvakrát dráž. Namísto 40 Euro můžete policii na místě zaplatit dokonce 80 Euro (téměř 2 200 korun), a to přesto, že váš vůz podmínkám vjezdu vyhovuje a vy jste si pouze nekoupili onu známku.

Dvojnásobnou pokutu (60 Euro, tedy 1 650 Kč) oproti dnešnímu stavu můžete zaplatit v případech, kdy budete mít při snížené viditelnosti vypnutá světla nebo když vás německá policie přistihne při telefonování bez použití hands-free. Stejná „odměna“ vás nemine v případě otáčení se v tunelu nebo také při parkování na zúžených místech, které by mohlo blokovat okolní provoz, při jízdě bez poznávací značky nebo v případě, že vás načapají s letními pneumatikami na ledu.

Nezastavíte-li na výzvu policisty pak už to nebude za 50, nýbrž nově za 70 Euro (1 920 Kč). Pozor, pokud pro vás tedy řešení dle vlastního uvážení nemá větší cenu, je třeba si dát také v případě, že povezete přes nebo do Německa v autě děti, jelikož trest za jejich neupoutání v dětské sedačce vzrostl o 20 Euro. Vezete-li jedno nezajištěné, zaplatíte 60 Euro, jsou-li bez dětské sedačky dvě, pak to bude za 70 Euro. Pro řidiče kamionů je novinkou na 120 Euro navýšená pokuta (téměř 3 300 korun), která hrozí při jízdě v neděli a o svátcích, kdy platí zákaz jízdy.


Německo od 1. května upravuje bodový systém, některé pokuty vzrostou - 1 - Bodovy system Nemecko 1_5_2014 02Německo od 1. května upravuje bodový systém, některé pokuty vzrostou - 2 - Bodovy system Nemecko 1_5_2014 03Německo od 1. května upravuje bodový systém, některé pokuty vzrostou - 3 - Bodovy system Nemecko 1_5_2014 04
Maximální bodová hranice je nyní 8 bodů, s tím souvisí také nutnost přepočtu a systému umazávání bodových kont německých řidičů

Zdroj: Bussgeldkatalog

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.