Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německé „vyhlazení špiček” je hotová věc, lidé si doma nemusí dobít elektromobil ani přes noc
29.11.2023 | Petr Miler
Je fascinující, že Němci přicházejí s takovým nápadem v momentě, kdy elektromobily netvoří ani dvě procenta tamního automobilového parku. Nakonec ho ho definuje trochu jiný slovník, než zprvu měl, výsledek je ale prakticky stejný - přetížení sítě povede až k extrémnímu omezení dodávek elektřiny.
První balónek s nápisem „vyhlazení špiček” vypustili němečtí politici už skoro před třemi roky. Takové slovní spojení zní všelijak, sémanticky ale dává smysl - smyslem od začátku bylo zavést možnost omezení spotřeby elektrické energie v konkrétní domácnosti z vůle operátora sítě v případě, že bude kvůli odběrovým špičkám hrozit její přetížení. Něco takového pochopitelně může nastat kdykoli a kdekoli, jinde než v rozvojových zemích toho ale moc často svědky nejsme.
Německo ovšem kráčí cestou omezování stabilních zdrojů elektrické energie na straně jedné a zvyšování nárazových nároků na její spotřebu na straně druhé, což jej může dostat do stejné situace. I když celková spotřeba elektřiny hlavně kvůli omezování průmyslové výroby v poslední době klesá, nárazové nároky kvůli dobíjení elektromobilů a rozmachu tepelných čerpadel jsou naopak vyšší. Aby tedy Německo předešlo blackoutům, chce mít v rukou možnost onoho „vyhlazení špiček” přes snížení spotřeby jednotlivých domácností i bez jejich aktivního zapojení.
Němci v mezičase začali tomuto opatření říkat jinak, „vyhlazení špiček” asi neznělo dostatečně sexy. Když jsme ale psali o posunu této iniciativy skoro před rokem, podstata byla pořád stejná. Nyní jde o hotové zákonné opatření se všemi prováděcími předpisy, které bude platné od 1. ledna 2024. A tak si můžeme říci, co pěkného Němce čeká.
No, nic pěkného to vlastně není. Jak informuje Bundesnetzagentur ve své tiskové zprávě, místo „vyhlazení špiček” se nyní jedná o „definici procesu integrace řiditelných odběrných zařízení a řiditelných elektrických přípojek podle § 14a energetického zákona”. Proč říkat věcem jednoduše a srozumitelně, když to jde složitě a nesrozumitelně, takže se jich nikdo nebude bát, že? Obavy jsou ale na místě, neboť moc nad domácností každého Němce brzy přeberou operátoři sítě.
Pozitivní je snad jen to, že operátoři nebudou mít možnost domácnost ze sítě zcela odpojit (původně to bylo ve hře), to se přirozeně stane až v momentě, kdy síť přes veškerou snahu o opak selže jako celek. Provozovatelé distribučních sítí tedy mohou podle nového zákona v případě přetížení sítí snížit spotřebu konkrétní domácnosti až na 4,2 kW celkem. Na to, abyste si pustili televizi, rádio, ohřáli si vodu a upekli si toust, to bude s přehledem stačit. S vytápěním už to bude o hodně horší, 4,2 kW budou v zimě stačit jen extrémně efektivním stavbám, navíc v momentě, kdy nepoužijete žádný jiný spotřebič. Starší stavby mohou mít v teplotách pod bodem mrazu tepelné ztráty i šestinásobné a s tímto nevytopíte prakticky nic.
Podobné je to s auty. Uvážíme-li, že elektromobilem s typickou baterií je dnes něco jako Škoda Enyaq (77 kWh použitelné kapacity), pak při 85% účinnosti nabíjení (může být o něco líp i o dost hůř) bude nabíjení probíhat po dobu téměř 22 hodin. Iluze, že si nabijete auto během spaní, je tak rázem lichá. Během osmi hodin takto dobijete asi 28,5 kWh energie, to je ekvivalent asi sedmi litrů nafty. Kdyby vám přes noc nosily do auta naftu bílé myšky v miniaturních kyblíčcích udělaných z náprstků, budou nepochybně rychlejší.
Navíc znovu - nesmíte jinak spotřebovat vůbec nic. Pokud tedy dojde v zimě k přetížení sítě a budete si potřebovat nabít a zatopit, s 4,2 kW dostupného elektrického výkonu zmrznete a ještě pro vás ráno budou muset přijet spalovacím pohřebákem. To bude teprve to správné vyhlazení...
Pozoruhodné navíc je, že tato možnost vstupuje v platnost v době, kdy elektromobily nemají na celém německém autoparku podíl ani 2 procenta. Co se asi bude dít, až (tedy pokud vůbec) jich bude 20 procent, 50 procent, 70 procent..? Raději nechceme domýšlet, vyhlídka na krásnou budoucnost to ale opravdu není.
Auta jako VW ID.Buch, pardon Buzz bude v Německu jistě radost dobíjet doma, nové německé zákonné opatření taková očekávání podporuje všemi deseti. Foto: Volkswagen
Zdroj: Bundesnetzagentur
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 16:33 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch