Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německé dálnice: připomeňme si pravidla, zpoplatnění se blíží
4.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Autobahny nejsou místem anarchie, mají jasná pravidla. Pokutu dostanete třeba i za prázdnou nádrž.
Rychlostní limity mohou být zdrojem frustrace pro nadšené řidiče, zejména mají-li pod kapotou větší počet koní nebo jeví-li se jako zbytečné. Německo, resp. některé německé dálnice patří k posledním místům, kde lze všechny koně pořádně prohnat, aniž by řidičský průkaz musel být zelený strachy.
Není to jediné místo, kde rychlost není omezena, ale z geografického hlediska a také z hlediska kvality silnic je pro obyvatele Evropy Německo nejlepší. Snad každý motoristický novinář této možnosti alespoň jednou využil, ať už s vlastním vozem či s něčím, co je potřeba podobně vyzkoušet. Ovšemže nemusíte být novinářem, abyste si mohli legálně užít rychlostí vysoko za dvousetkilometrovou hranicí.
I na německých dálnicích ale platí pravidla, za jejichž nedodržení člověk může dostat poměrně vysokou pokutu. Předně uveďme, že nikoliv všechny jsou bez rychlostního omezení - ale například v Bavorsku i Sasku, s ČR sousedícími spolkovými zeměmi, jich je dostatek. V souvislosti s blížícím se zpoplatněním - aktuální termín je začátek roku 2016, ale do té doby se ještě může spousta věcí změnit - si můžeme některá z nich připomenout. A rovnou dodat, že dost z nich platí také na českých dálnicích a víceproudých silnicích.
Začněme nedodržováním bezpečné vzdálenosti, jinak řečeno lepení se vozu vpředu na nárazník. Kromě toho, že nemusíte mít dostatek času reagovat, také můžete být pokutováni policií anebo údajně i přijít na nějakou dobu o papíry. Omluvou není, že ten před vámi jede v levém pruhu příliš pomalu. Ostatně, i to je prohřešek - říká se mu Rechtsfarhgebot a znamená povinnost jet v jízdním pruhu co nejvíce vpravo, je-li volný; pruhy vlevo (tedy i prostřední pruh či pruhy) slouží jen k předjíždění.
Také se nesmí předjíždět vpravo, a to ani v případě, že předjížděný nedodržuje Rechtsfarhgebot. Pokud něco takového policie zjistí, zpravidla zastaví a pokutuje řidiče obou vozů. Toto neplatí v dopravních zácpách v případech, kdy se pravý pruh rozjede a levý stojí, a také pokud jedete nanejvýš 80 km/h a předjížděný nejede pomaleji o více než 20 km/h.
Otáčení se na dálnici do protisměru je zcela pochopitelně také zakázáno, a to ve všech případech. Důvodem je, že může vést k vážným, ba smrtelným nehodám. Je však dost obtížné si představit, že by se někdo dost inteligentní na to, aby v Německu či kdekoliv v Evropě úspěšně zvládnul autoškolu, o něco takového pokoušel.
Odstavné pruhy se mohou využívat jen v případě skutečné nouze, tedy nikoliv, když chcete s někým klábosit po telefonu, ale pokud se porouchá vůz či vám dojde benzín. Pravda, vzdálenosti mezi pumpami jsou v Německu docela velké, ale u každého návěstidla před čerpací stanicí je cedule, jak daleko je ta další, takže se lze snáze rozhodnout, jestli natankovat teď nebo až za půl hodiny. I proto za zastavení v odstavném pruhu v důsledku nedostatku paliva můžete být potrestáni pokutou.
A konečně, při vjíždění na dálnici a sjíždění z ní je potřeba dbát opatrnosti, používat blinkry a necpat se někam, kde není místo. Ano, i za nedodržení těchto zásad je údajně možné být pokutován. Osobně doporučujeme sjezd radši přejet, na příštím se otočit a jet kousek zpátky, jinak člověk také může dopadnout jako řidička Focusu, jejíž stroj sešrotovaly hned dva kamiony. Jako zázrakem přežila.
Nutno dodat, že dost z těchto pravidel by nejspíš ani nemuselo být napsáno na papíře, pokud by celý svět používal zdravý rozum. A také zopakujme, že třeba povinnost jet v pravém jízdním pruhu dálnice, pokud je volný, platí i u nás, jakkoliv to na mnoha dálnicích o třech pruzích v jednom směru vypadá jinak.



Německé dálnice nejsou místem anarchie
Nejen Lamborghini Huracán můžete na Autobahnech beztrestně prohnat. I s ním však je potřeba hledět pravidel
Tom Hanks hovoří o německých dálnicích, třebaže trochu přehnaně
Zdroj: Autobild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
- Jediný motocykl Kove vyhrál, 15. Svoboda, Novotný out včera 16:54
Nejnovější články
Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
včeraData servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
včeraChevrolet zkouší zabránit kupčení s jeho nejlepšími sporťáky, zvolil velmi kontroverzní metodu
včeraPolibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
včeraReakce Ferrari na Trumpova cla jasně potvrzuje, že má problémy s prodejem některých modelů
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 03.30. 23:01 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 03.30. 22:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 03.30. 22:41 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.30. 22:25 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 03.30. 21:41 - jerry
- Mercedes - auto pro masy 03.30. 17:19 - pavproch
- Rady k výběru auta? 03.29. 14:54 - SRQ89
- Detektory policejních radarů 03.29. 14:13 - pavproch