Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německé dálnice: připomeňme si pravidla, zpoplatnění se blíží
4.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Autobahny nejsou místem anarchie, mají jasná pravidla. Pokutu dostanete třeba i za prázdnou nádrž.
Rychlostní limity mohou být zdrojem frustrace pro nadšené řidiče, zejména mají-li pod kapotou větší počet koní nebo jeví-li se jako zbytečné. Německo, resp. některé německé dálnice patří k posledním místům, kde lze všechny koně pořádně prohnat, aniž by řidičský průkaz musel být zelený strachy.
Není to jediné místo, kde rychlost není omezena, ale z geografického hlediska a také z hlediska kvality silnic je pro obyvatele Evropy Německo nejlepší. Snad každý motoristický novinář této možnosti alespoň jednou využil, ať už s vlastním vozem či s něčím, co je potřeba podobně vyzkoušet. Ovšemže nemusíte být novinářem, abyste si mohli legálně užít rychlostí vysoko za dvousetkilometrovou hranicí.
I na německých dálnicích ale platí pravidla, za jejichž nedodržení člověk může dostat poměrně vysokou pokutu. Předně uveďme, že nikoliv všechny jsou bez rychlostního omezení - ale například v Bavorsku i Sasku, s ČR sousedícími spolkovými zeměmi, jich je dostatek. V souvislosti s blížícím se zpoplatněním - aktuální termín je začátek roku 2016, ale do té doby se ještě může spousta věcí změnit - si můžeme některá z nich připomenout. A rovnou dodat, že dost z nich platí také na českých dálnicích a víceproudých silnicích.
Začněme nedodržováním bezpečné vzdálenosti, jinak řečeno lepení se vozu vpředu na nárazník. Kromě toho, že nemusíte mít dostatek času reagovat, také můžete být pokutováni policií anebo údajně i přijít na nějakou dobu o papíry. Omluvou není, že ten před vámi jede v levém pruhu příliš pomalu. Ostatně, i to je prohřešek - říká se mu Rechtsfarhgebot a znamená povinnost jet v jízdním pruhu co nejvíce vpravo, je-li volný; pruhy vlevo (tedy i prostřední pruh či pruhy) slouží jen k předjíždění.
Také se nesmí předjíždět vpravo, a to ani v případě, že předjížděný nedodržuje Rechtsfarhgebot. Pokud něco takového policie zjistí, zpravidla zastaví a pokutuje řidiče obou vozů. Toto neplatí v dopravních zácpách v případech, kdy se pravý pruh rozjede a levý stojí, a také pokud jedete nanejvýš 80 km/h a předjížděný nejede pomaleji o více než 20 km/h.
Otáčení se na dálnici do protisměru je zcela pochopitelně také zakázáno, a to ve všech případech. Důvodem je, že může vést k vážným, ba smrtelným nehodám. Je však dost obtížné si představit, že by se někdo dost inteligentní na to, aby v Německu či kdekoliv v Evropě úspěšně zvládnul autoškolu, o něco takového pokoušel.
Odstavné pruhy se mohou využívat jen v případě skutečné nouze, tedy nikoliv, když chcete s někým klábosit po telefonu, ale pokud se porouchá vůz či vám dojde benzín. Pravda, vzdálenosti mezi pumpami jsou v Německu docela velké, ale u každého návěstidla před čerpací stanicí je cedule, jak daleko je ta další, takže se lze snáze rozhodnout, jestli natankovat teď nebo až za půl hodiny. I proto za zastavení v odstavném pruhu v důsledku nedostatku paliva můžete být potrestáni pokutou.
A konečně, při vjíždění na dálnici a sjíždění z ní je potřeba dbát opatrnosti, používat blinkry a necpat se někam, kde není místo. Ano, i za nedodržení těchto zásad je údajně možné být pokutován. Osobně doporučujeme sjezd radši přejet, na příštím se otočit a jet kousek zpátky, jinak člověk také může dopadnout jako řidička Focusu, jejíž stroj sešrotovaly hned dva kamiony. Jako zázrakem přežila.
Nutno dodat, že dost z těchto pravidel by nejspíš ani nemuselo být napsáno na papíře, pokud by celý svět používal zdravý rozum. A také zopakujme, že třeba povinnost jet v pravém jízdním pruhu dálnice, pokud je volný, platí i u nás, jakkoliv to na mnoha dálnicích o třech pruzích v jednom směru vypadá jinak.



Německé dálnice nejsou místem anarchie
Nejen Lamborghini Huracán můžete na Autobahnech beztrestně prohnat. I s ním však je potřeba hledět pravidel
Tom Hanks hovoří o německých dálnicích, třebaže trochu přehnaně
Zdroj: Autobild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
před 9 hodinamiStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Číňané zkouší ulovit Evropany na sexy nový kombík s výkonnými motory, trochu nás ale opíjí rohlíkem
22.1.2025Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
22.1.2025Firma předělávající Porsche 911 na elektrický pohon zkrachovala, nic jiného se ani nedalo čekat
22.1.2025Data z celé Evropy potvrzují loňský propad prodejů všech aut do zásuvky, skoro 9 z 10 nových vozů má znovu spalovací motor
22.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva