Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německá policie odstartovala projekt, který vás může připravit o řidičák, i když pojedete podle předpisů
7.12.2023 | Petr Prokopec
Aktivismus německé policie v některých oblastech je pozoruhodný. Nově se tak můžete v Německu setkat se „zdravotní policií”, což ale není připodobnění „módní policii”, nýbrž skutečná policie, která bude zakazovat řízení už za neprojití kontroverzním testem.
Svůj čas v podstatě každý den dělím mezi rodinu, práci a pobyt za volantem. A občas dojde i na spánek. Řízení se nicméně věnuji z podstaty věci velmi často, byť poslední dobou mají prioritu auta ojetá před těmi novými. To ovšem pro tuto chvíli není až tak podstatné, hovořit chci o ostatních motoristech, které odmítám škatulkovat jinak než na řidiče dobré a špatné, a to až poté, co bez ohledu na předsudky poznám jejich skutečné chování.
K docela jinému škatulkování ovšem začínají přistupovat politici. A není to na základě skutečných schopností lidí, stačí k tomu třeba jen věk. Jasně patrné je to ze stávajících návrhů Evropské unie, která chce starší motoristy pravidelně posílat na přezkum. Přitom má nejspíše pocit, že se koupou v penězích, pročež si veškeré prohlídky mají i platit. Proti tomu se sice ostře ohradil třeba německý ministr dopravy Volker Wissing a před pár dny své stanovisko zopakoval, ovšem ani naši západní sousedé nemají zrovna čistý štít.
Němci totiž v Lipsku odstartovali projekt tzv. zdravotní policie. Její členové tak budou moci během kontrol řidičům přikázat, aby absolvovali soubor testů, jenž má odhalit, zda v provozu nikoho neohrožují svým zdravotním stavem. Lidé tedy musí mj. spojit ruce za zády a stočit dlaně směrem dovnitř, stejně jako svou způsobilost prokážou otočením přes rameno doleva i doprava. Musí pak i přešlapovat z paty na špičky nohou, důležitou součástí prověrky je pak také oční test. Testování bude s ohledem na okolnosti zaměřené hlavně na starší řidiče, nikde to ale pochopitelně není psáno, a tak se jeho předmětem může stát kdokoli.
„Speciálně vycvičeným policistům bude po absolvování certifikovaného tréninku umožněno, aby prováděli testy řidičských schopností,“ uvedl k tématu Dieter Müller, profesor saské policejní akademie. Jeho kolega Jürgen Kanngiesser, pod kterého spadá dálniční policie v Hildesheimu a jenž patří mezi iniciátory projektu, pak dodává, že „lékařské testy provádí pouze doktoři. Zdravotní test ale není testem lékařským, byl vytvořen pouze pro potřeby policie“.
Tím nicméně Kanngiesser jen poukázal na podstatu celého problému. Pokud se totiž v noci špatně vyspíte a zablokujete si sval, nemusíte testem projít, ač jste jinak zcela zdrávi. Neznamená to nicméně, že byste nezbytně museli být sobě či jiným účastníkům provozu nebezpeční - stačí jen svému stavu přizpůsobit jízdu, což v řadě případů je možné a rozumný řidič to snadno posoudí sám. Za volantem vás tedy nic trápit nemusí, můžete jet podle předpisů, když ale novým speciálním testem „zdravotní policie“ neprojdete, může být zabaven řidičský průkaz.
Samozřejmě, jako Čechy nás to bude trápit jen v omezené míře, neboť jakákoli forma omezení možnosti řídit v Německu nemá na možnost řídit v Česku žádný vliv, dotýká se jen území SRN. Jak ovšem říká Siegfried Brockmann z Německé asociace pojišťoven, i tady lze čekat další vývoj. „Jedinou věcí, kterou je třeba skutečně prověřovat, a to bez ohledu na věk, je zrak,“ říká s tím, že je k nápadu policie „značně skeptický“, neboť může mít dalekosáhlé následky. Program se totiž snadno může následně stát celonárodním, a pokud EU selže v protlačení svého řešení, pak i celoevropským. To by se nás pak týkalo ještě bezprostředněji.
Němci stále více ukazují, že dělají z řidičů třídní nepřátele. Nově proto přišli se speciálním zdravotním testem, který má doložit, že jste schopni vše zvládnout. A můžete jím neprojít, i když řízení zvládáte s nadhledem. Ilustrační foto: BMW
Bleskovky
- Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
před 8 hodinami - Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
dnes - Čínské auto se při pokusu o automatické zaparkování splašilo a bez řidiče vyrazilo na projížďku městem
včera
Nejnovější články
- Vedení GM oznámilo zaměstnancům, že buď budou kopat za elektromobily, nebo si můžou sbalit věci a jít
před 6 hodinami - Mechanik ukázal, jak zevnitř vypadá nezničitelný diesel po ujetí 592 tisíc km. Přes odfláknutou péči pořád fungoval
před 7 hodinami - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
před 8 hodinami - Továrna Audi v Bruselu je po krádeži 300 klíčů na hranici kolapsu. Šéfové ji zavřeli a zmrazili mzdy, fabriku mohou převzít Číňané
před 10 hodinami - Jedno z největších SUV Volkswagenu v novém předčasně odhalil únik, jeho příď je mimořádně bizarní
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva