Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past

Snad většina lidí má problém hledět na cenu jako na relativní veličinu a když vidí nízké číslo, snadno sedají na lep. Obě generace Dacie Logan jsou dostupné za nízké ceny, ale jen absolutně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past

23.1.2022 | Petr Prokopec

Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past

/

Foto: Dacia

Snad většina lidí má problém hledět na cenu jako na relativní veličinu a když vidí nízké číslo, snadno sedají na lep. Obě generace Dacie Logan jsou dostupné za nízké ceny, ale jen absolutně.

Nová kapitola osudu rumunské Dacie se začala psát již v roce 2004. Tehdy automobilka poslala na trh Logan první generace, který se záhy stal velkým prodejním hitem. Na ten konkurence v podstatě nezareagovala dodnes, což platí i o ostatních modelech značky. My se nejprve podíváme na novodobou firemní prvotinu, která byla k mání zkraje jen jako sedan, než v roce 2006 dorazil i kombík s označením MCV (Multi Convivial Vehicle).

Toto provedení fascinuje dodnes už proto, že zákazníci si mohli vybrat mezi pěti- nebo sedmimístnou verzí, což je nejen v této obchodní třídě anomálií. Ač tedy kombík na délku nepřesáhl 4,5 metru, nabídnout mohl zavazadelník o kapacitě až 2 350 litrů. Tomu se již nemohou rovnat ani vozy o segment výše, pročež vlastně nepřekvapí, že se mezi říjnem 2006 a červencem 2010 prodalo přes 300 tisíc exemplářů.

Při pohledu na zmíněné roky je navíc zjevné, že Logan MCV již nějakou dobu figuruje také mezi ojetinami. A pokud si uvědomíme, že jeho pořizovací cena startovala okolo 200 tisíc korun, můžete jej dnes pořídit doslova za babku, tedy od nějakých 20 tisíc korun. To může být pro mnohé lákavá nabídka, němečtí kolegové z Auto Bildu před ní ale vytrvale varují a dělají to znovu, neboť po předloňském úplném konci MCV ve výrobě a nedávném příchodu trochu jinak koncipovaného auta coby nepřímého nástupce se do bazarů dostávají i lidé, kteří by jinak brali nový vůz.

Spolehlivost Dacií totiž strmě klesá již po třech letech provozu. A čím starší rumunská auta jsou, tím více je můžete považovat za pojízdnou pokladničku. Pokud tedy toužíte po levném kombíku, neuvažuje o ničem jiném než o druhé generaci, která se ukázala v roce 2013. Ani v jejím případě ale nejde zdaleka o sázku na jistotu.

Zajímavé je, že označení MCV od druhé generace značí Maximum Capacity Vehicle, k čemuž ale Logan měl paradoxně dále. Je totiž třeba zmínit, že úspěch prvogeneračního kombíku byl dán řadou změn, jimiž tento model prošel oproti výchozímu sedanu. V prvé řadě to bylo prodloužení rozvoru o neskutečných 275 milimetrů, díky čemuž se dovnitř snadno naskládaly ony tři řady sedadel. Nová generace však disponuje stejným prostorem mezi nápravami u všech verzí, přičemž svými 2 634 mm výrazně zaostává za někdejšími 2 905 mm.

To znamená, že nově můžete pomýšlet pouze na transport pěti osob či maximálně 1 518 litrů nákladu. Tato čísla nejsou malá, ale už nejsou tak ohromující, navíc je doprovází citelně vyšší ceny. I ty jsou ale poměrně příznivé, neboť takovou jedna-dvojku se 75 koňmi lze pořídit od zhruba 100 tisíc korun, pokud se spokojíte s vysokým nájezdem v řádu stovek tisíc km.

Nač si v takové chvíli dávat pozor? Němci poukazují prakticky na vše myslitelné. Problémy jsou už s lakem, sekundárně pak s korozí. Při nákupu se pak vyplatí kontrola hlavně podvozku, neboť zejména přední osa vyšším kilometrážím odolává bídně a opravy jsou drahé. Totéž platí rovněž o brzdách, kde se vyžaduje prověření jak samotných brzd, tak i celistvosti hadiček. Se rzí se pak velmi často přátelí také výfuk, což zjistíte již podle zvuku, zatímco netěsnost olejových trubek snadno zkontrolujete pouhým okem.

Prověřit je třeba rovněž světlomety, stejně jako samotnou karoserii či interiér. Zde přitom velmi záleží na předchozím majiteli - nicméně čím pečlivější byl, tím více bude za kombík požadovat. A se smlouváním v takové chvíli rozhodně nepočítejte, neboť za dveřmi stojí u takových kusů opravdu hodně dlouhá fronta, která tlačí ceny výše.

I to je ale podle Němců nakonec důvod, proč je Logan MCV jako ojetina past. Buď je levná na pořízení, pak ale vyžaduje vysoké investice do oprav. Nebo je tak drahá, že už je celkem jedno, jak moc náročné jej bude udržovat, protože relativně vysoké náklady platí od bodu 0. Na cenu je zkrátka třeba vždy hledět optikou toho, co se za ní skrývá resp. co ji také provází. Či co jiného lze za stejné peníze koupit. Ani jednou optikou není snadné vnímat Logan MCV pozitivně.


Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 1 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 01Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 2 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 02Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 3 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 03Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 4 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 04Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 5 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 05Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 6 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 06
První generace Dacie Logan MCV byla extrémně praktické auto... Foto: Dacia

Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 7 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 07Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 8 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 08Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 9 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 09Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 10 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 10Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 11 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 11Po léta nejlevnější velký kombík Dacie láká jako ojetina v obou generacích, podle Němců je to ale past - 12 - Dacia Logan MCV I a II ojeta TUV 12
...a ta druhá pokračovala v jejích stopách se sice méně objemným zavazadelníkem, ale s o to líbivějším vzhledem. Obě jsou ale podle Němců příliš problematické na to, aby stály jako ojetiny za úvahu. Foto: Dacia

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše