Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?

Vzhledem ke své popularitě neklesá na ceně až tak rychle, jak je u elektrických aut zvykem, přesto jej dnes koupíte jen o málo dráž než nejobyčejnější nové Octavie. Stojí ale za úvahu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?

před 5 hodinami | Petr Prokopec

Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?

/

Foto: Tesla

Vzhledem ke své popularitě neklesá na ceně až tak rychle, jak je u elektrických aut zvykem, přesto jej dnes koupíte jen o málo dráž než nejobyčejnější nové Octavie. Stojí ale za úvahu?

Předloni se Tesla Model Y stala jedním z nejprodávanějších nových aut světa a rozhodně byla nejprodávanějším elektromobilem. Špatně si nicméně nevedla ani loni a vlastně ani kdykoli jindy od svého příchodu na trh v roce 2020. Americká automobilka nedávno přišla s poněkud neoriginálním faceliftem, což je vždy klíčová informace pro zájemce o ojetiny. Čekat totiž mohou pád cen. Jakkoli v tomto směru už dřív zafungovala reputace, s jakou je bateriový pohon aktuálně spojen.

Nic jiného totiž na hodnotě nepadá tak rychle, a kde se dříve platily miliony, tam vám dnes budou stačit už jen statisíce korun. U Tesly Model Y to platí přece jen méně než u méně populárních aut a příznivější pro vaše oko i peněženku bude nepřekvapivě americká nabídka. Ta startuje okolo 20 tisíc dolarů, tedy pod 500 000 Kč. Exemplářů dostupných v tomto pásmu je značné množství, některé vozy navíc ani nemají najeto 100 tisíc kilometrů. Přitom nikdy nejde o výbavu „holobyt“, majitelé Tesel na sobě naopak málokdy šetřili. Povětšinou tak lze očekávat spíš vyšší specifikace a dva motory místo jednoho. Jakkoli jako čtyřkolka se již Model Y dostává nad úroveň 25 000 USD (605 tisíc korun).

Ještě o kousek výš dnes startuje evropská nabídka, která ovšem není příliš členitá. Dá se však předpokládat, že jakmile se k nám začnou dovážet či v Berlině vyrábět faceliftovaná provedení vozy, začne se to staršími elektrickými crossovery Tesly v bazarech hemžit víc, s adekvátní dopadem na cenu. V případě zájmu tedy můžete začít šetřit. A zároveň přemýšlet, zda je vlastně koupě ojetého vozu s bateriovým pohonem dobrý nápad. Je třeba totiž myslet na fakt, že záruka na baterie nemusí končit až po 8 letech, ale již po najetí 160 či 240 tisíc kilometrů. A s hnacím ústrojím je spojena garance ještě nižší.

Jakkoli ovšem většina nabízených aut daných met stále nedosáhla, nejistota je pochopitelně na místě. Proto lze ocenit, že si kolegové z Auto Bildu na ojetý Model Y posvítili. Třebaže kus z roku 2023 s nájezdem 32 637 za cenu 39 990 Eur (cca 1 milion Kč) z podstaty není tím nejvýmluvnějším exemplářem v nabídce ojetin.

Tak či onak radí, že byste měli volit hlavně vozy vyrobené po roce 2022, kdy Evropu začala zásobovat berlínská Gigafactory. V té chvíli totiž došlo na zlepšení kvality, zatímco americká auta i po tomto datu strádala hlavně v případě laku karoserie a velmi špatného slícování jednotlivých panelů. Přesto říkají, že i u jimi testovaného vozu se setkali s širokou škálou kvalitativních defektů zvenčí i uvnitř a zejména zpracování interiéru „je spíš průměrné než velkolepé”.

Už to jsou či mohou být nepříjemné nedostatky, závažnější jsou ovšem problémy spojené s podvozkem. Model Y totiž není žádné peříčko, i zadokolky na vahách vykážou přes 1,9 tuny. Tesla navíc řadu věcí podcenila, načež přední lichoběžníky mohou být již po pár letech v takovém stavu, že nejbezpečnější pro vaše zdraví je jejich výměna. Skřípět ale může i samotná náprava, zatímco řízení se může stát netečným. Či vám naopak bez varování ztěžkne v rukou.

Jakkoli se pak o elektromobilech mluví jako o vozech levných na údržbu, realitou je spíš pravý opak. Třeba vodní pumpa tak vychází na 52 tisíc korun, zatímco za elektromotor dáte ještě o 25 tisíc víc. A pokud byste potřebovali třeba baterii, jen ta samotná stojí 325 tisíc korun, přičemž nedostanete novou místo té staré, ale bude vám dodán klidně už použitý kus v předem definované kondici výměnou z ten, který už máte. Přihoďte si k tomu servisní práce, během nichž pomalu dochází na kompletní demontáž a následně zase montáž, a jste pomalu na výše zmiňovaných cenách ojetých aut.

Pokud si tedy chcete užívat působivé zrychlení, hlavně u čtyřkolek, stejně jako reálný dojezd až zhruba 400 kilometrů, musíte zkrátka akceptovat, že ojetý Model Y je sázkou na nejistotu. Koupíte ji relativně levně, vypořádat se ale musíte s „kompromisy v oblasti kvality a pohodlí”, jak uvádí kolegové. Zapomenout pak musíte i na intuitivnost, s jakou jste ovládali multimediální systémy konkurenčních aut. Na druhou stranu, jen málokterý 4,7metrový vůz dokáže najednou odvést až 2 158 litrů nákladu.


Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží? - 1 - Tesla Model Y 2021 poradna sada 01Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží? - 2 - Tesla Model Y 2021 poradna sada 05Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží? - 3 - Tesla Model Y 2021 poradna sada 10
Ojetý Model Y má na kontě spíše jen pár vad, ty mechanické vás ale mohou přijít pěkně draho. Klíčové jsou ale v jeho případě baterie, hlavně pak záruka s nimi spojená. Ta totiž u některých verzí může vypršet již po najetí 160 tisíc kilometrů. Náhradní paket dodaný výměnným způsobem (reálně si tedy nekupujete druhou vlastní baterii) vás tak s montáží může vyjít pomalu na stejné peníze jako celé auto. Foto: Tesla

Zdroje: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše