Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci vyzkoušeli ojeté Porsche Cayenne se zapovězeným dieselem, zrovna s ním ale i po letech funguje
19.5.2024 | Petr Prokopec
Bohužel pro Porsche se znovu ukazuje, že nejvhodnějším pohonem pro SUV jsou dieselové motory, které lze navíc i po letech snáze udržet při životě. Německá značka s nimi ovšem v reakci na Dieselgate skončila a dnes už je nenabízí vůbec.
První generace Porsche Cayenne s interním označením 9PA přišla na svět v roce 2002. Pro automobilku ze Zuffenhausenu šlo o vůbec první SUV a zároveň první osmiválcový model od ukončení výroby kupé 928. Reakce odborné i laické veřejnosti ovšem byly velmi smíšené, neboť značku měl před dvaadvaceti lety každý spojenou s nízkými sporťáky, jejichž praktičnost spočívala maximálně v tom, že jste dozadu usadili děti či daný prostor využili k převozu dětí. Jinak šlo ovšem primárně o auta, která měla potěšit pravověrné řidiče, zejména pak během jejich víkendových výletů.
Cayenne byl míněn jako vůz, který ono čekání vyplní. Zároveň nicméně musel být také pravověrným Porsche. Automobilka se proto v nemalé míře věnovala podvozku, stejně jako skladbě pohonných jednotek. A protože v té době ještě nemusela brát takový ohled na úřady, ale mohla se řídit primárně touhami zákazníků, nenastěhoval se pod kapotu jen zmíněný benzinový osmiválec, nýbrž také třílitrový šestiválcový diesel. Automobilka nicméně s tímto agregátem přišla až v únoru 2009, tedy třináct měsíců předtím, než v Ženevě ukázala Cayenne druhé generace.
Diesel u verze 92A nejenže přežil, ale zároveň se dočkal i osmiválcového sourozence. Vše se nicméně změnilo s provalením se kauzy Dieselgate, kdy na koncern Volkswagen prasklo, že jeho motory TDI nejsou až tak čisté, jak se uvádělo. Tento typ pohonné jednotky tedy pod kapotou Cayenne skončil, přičemž Porsche se začalo ve větší míře věnovat hybridní technologii. S tou ostatně značka koketovala již v rámci druhé generace, přičemž v roce 2014 dokonce představila vůbec první plug-in hybridní luxusní SUV na světě.
My nicméně dnes setrváme u první generace a dieselové jednotky. Právě toto provedení totiž otestovali kolegové z Auto Bildu. A byli velmi příjemně překvapeni, neboť jednotka s 240 koňmi výkonu a 550 Nm točivého momentu dokáže okouzlit i po patnácti letech, a to přesto, že s ní není spojen tak okouzlující zvukový projev. Největším kladem je pochopitelně spotřeba, která se pohybuje mezi 9 a 13 litry na 100 kilometrů. To je na první pohled šílená hodnota, nicméně nesmíme zapomínat na skutečnost, že Cayenne TDI váží 2 315 kg a je to opravdu velké luxusní SUV - benziny jezdí snadno za dvojnásobek.
Je tedy možné počítat také s obrovským dojezdem, a to díky 100litrové palivové nádrži. V tomto ohledu lze tedy konstatovat, že nejpraktičtější Cayenne tu již byl, z politických důvodů ale musel zmizet. Jen zajímavou spotřebou se však dieselová verze nechlubí, na kontě má i 8,3sekundové zrychlení a maximálku 214 km/h. Je tak pomalu stejně rychlá jako základní benzinová verze osazená 3,6litrovým šestiválcem. U ní je ale nutné počítat se zhruba 15litrovým průměrem.
Provozní náklady jsou nicméně jedna věc, ty servisní pak druhá. A zrovna v tomto ohledu Cayenne z podstaty neexceluje. Diesel pomáhá, je spolehlivější, i u něj je ale třeba si dát pozor na únik oleje i chladicí kapaliny. Vůbec se přitom nerozpakujte ke kontrole přizvat i servisního technika, neboť zmíněných 15 let je velmi dlouhá doba. Velká část aut tak již není udržována při životě v autorizovaných servisech, nýbrž v poloprofesionálních či amatérských dílnách. Tedy pokud vůbec.
Mnohá auta na trhu jsou tak prolezlá problémy, které sice neohrozily jejich provozuschopnost, ovšem dosavadní vlastníci se jim s ohledem na vysoké ceny náhradních dílů nechtěli věnovat. I když je tedy Cayenne obecně vnímán jako velmi spolehlivé auto, posledních pár let se na jeho kondici nepodepsalo zrovna nejlépe. Není tak divu, že velké množství exemplářů s dieselem je nabízeno již od pouhých 200 tisíc korun, a to i s nižším nájezdem. Přesto je to zajímavý tip - pokud dnes nějaký starší a relativně levný Cayenne dává smysl, je to diesel.
Cayenne první generace je relativně spolehlivý, diesel pod jeho kapotou pak příliš nežere a s ohledem na 100litrovou nádrž i velmi daleko dojede. Při výběru je třeba dbát hlavně na prohřešky předchozích majitelů. Foto: Porsche
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
dnes - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejčtenější články
- Opomíjený spoluautor legendárního McLarenu F1 strhal pokus o jeho nástupce, podle něj jde o smutný symbol doby
16.12.2024 - Už nevyráběný Jeep láká nejen na své schopnosti v terénu. Po pár letech stojí zlomek původní ceny, přitom vydrží
16.12.2024 - Situace ve VW spěje k patu. Ani 13 hodin jednání se zaměstnanci nepřineslo nic, historicky bezprecedentní stávka je na spadnutí
17.12.2024 - Luxusní silniční stíhač z Francie skončil po výrobě pouhých 806 aut, jeden hezký je teď k mání jako úžasný symbol doby
17.12.2024 - Shaquille O'Neal si nechal předělat elektrický Lucid na auto, jaké nemá nikdo jiný, zdobí ho nápis Diesel
17.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva