Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho

O tom, jak správně kupovat ojeté auto, byl napsán nespočet článků, přesto lidé dokola dělají podobné chyby, bez nichž by koupili lépe. Němci předestřené omyly jsou skutečně velmi časté, z jejich výčtu se lze v mnohém poučit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho

2.8.2021 | Petr Prokopec

Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho

/

Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

O tom, jak správně kupovat ojeté auto, byl napsán nespočet článků, přesto lidé dokola dělají podobné chyby, bez nichž by koupili lépe. Němci předestřené omyly jsou skutečně velmi časté, z jejich výčtu se lze v mnohém poučit.

Koupě ojetého vozu v současné době není zrovna jednoduchou záležitostí. Pokud zamíříte do bazarů či za inzeráty na internet, zjistíte, že nabídka není až tak široká, jako tomu bylo před začátkem pandemie. V případě cen pak došlo k citelnému nárůstu. Tím se rozšířilo pole působnosti pro nepoctivce, kteří stáčí kilometry či opravují taková auta, která pojišťovna odepsala jako totálně zničená. A riziko špatné koupě tím pochopitelně roste.

Německý Auto Bild dal i proto dohromady deset nejčastějších chyb, které lidé při nákupu ojetiny dělají. A kterých byste se měli vyvarovat, pokud nechcete koupit šmejd, ale vůz, který vám bez velkých investic pár let vydrží. Prakticky všechny můžeme odsouhlasit jako relevantní, a to zvlášť v dnešní době. Když poptávka převyšuje nabídku a dobré auto se vybírá velmi složitě, lidé mají větší tendenci zavírat oči a dále se s výběrem netrápit. To je ale voda na mlýn nepoctivcům.

Pokud jim nechcete dávat prostor k další existenci, následující přehled chyb si rozhodně vezměte k srdci. Nebudeme tvrdit, že ve všech případech musíte za každou cenu jednat o opačně, neboť si tím můžete zúžit mantinely až za hranici únosnosti, každé další opomenutí ale bude riziko minely zvyšovat. V touze po vyhlížené mobilitě můžete snadno přehlédnout věci, které vás místo na silnici bez milosti pošlou do servisu.

Chyba č. 1: Žádná testovací jízda

Lidé začali tíhnout k výběru ojetého auta na dálku už dříve a „covidová” doba tento trend jen umocnila. Asi nevadí, když si takto koupíte půl roku starý vůz, který má před sebou ještě 4,5 roku záruky a pečeť kvality renomované sítě značkových autobazarů, vybrat tak ale starší vůz bez jakékoli záruky je hra vabank. Vůz lze vybrat i na dálku a uzavřít jakousi smlouvu o budoucí smlouvě, ale vždy s podmínkou, že testovací jízdu absolvujete alespoň před převzetím s možností samotnou koupi odmítnout. I pár najetých kilometrů řekne o autě mnohé.

Chyba č. 2: Neprověření servisní historie a nájezdu

Prakticky všechna auta vyrobená po roce 2000 mají software, který dokáže vyklopit naprosto všechno o jejich minulosti. A i kdyby s ním někdo manipuloval, internetové databáze mapující historii aut včetně vývoje nájezdu řeknou mnohé, i kdyby to jen data o kilometráži z STK měla být. Jsou to obvykle placené informace, investice do nich se ale setsakra vyplatí. Když je vůz dovezený a informace o jeho historii nejsou k dispozici, neznamená to, že je v pořádku - je třeba být extrémně obezřetný a při první pochybnosti o slovech prodávajícího se otáčet na podpatku.

Chyba č. 3: Neprověření havárie

Je to velmi podobný případ jako předchozí bod, informace o dřívějších haváriích lze znovu snadno odhalit online, pakliže je řešila pojišťovna. A to platí u většiny karambolů - buď měl majitel havarijko, nebo se událost řešila z povinného ručení viníka. Samozřejmě, výjimky existují, i tak ale havarovaný vůz poznáte vcelku snadno, i kdyby byla oprava provedena přímo mistrovsky. Často vám k tomu stačí zařízení na měření tloušťky laku. Mimo to ale můžete spoléhat i na svůj zrak, zvláště pokud budete prověřovat spáry mezi karoseriemi. Zkontrolovat pak můžete i podběhy či okenní lemy - kde je barva, tam se opravovalo.

Chyba č. 4: Neprověření spodku vozu

Toto je trochu sporný bod, neboť důkladné prověření spodku vozu vyžaduje zvedák. Málokterý prodejce z řad bazarů jej ovšem má k dispozici a cesta do servisu pak může být komplikovaná či nákladná, tedy za předpokladu, že s ní někdo bude svolný. Na druhou stranu, bez tohoto úkonu si zkrátka podvozkem nemůžete být jisti, přičemž pozdější reklamace málokdo bere v potaz.

Chyba č. 5: Nekupujte vůz za deště či tmy

Pokud v den koupě prší, a vy netoužíte po kabrioletu, u nějž v té chvíli můžete ověřit těsnost střechy, raději vše odložte na později. Pokud budete moknout, jen stěží vůz zkontrolujete stejně jako při svitu slunce. Totéž platí ve chvílích, kdy viditelnost razantně klesá. A pokud prodejce trvá na předání v podzemní garáži, berte nohy na ramena - to je jeden z klasických fíglů, v přítmí spoustu problémů snadno přehlédnete.

Chyba č. 6: Nedostačující informace

Pokud vám o autě někdo něco neříká, je to obvykle proto, že nechce, abyste to věděli. A pokud říká zjevný nesmysl, obvykle záměrně manipuluje. Svůj nákup byste ideálně měli odstartovat na internetu či u odborné publikace. Zjistěte si dopředu veškeré relevantní informace, ať již jde o výkon motoru, spotřebu nebo třeba o manipulaci s audiosystémem. Pokud totiž zjistíte, že vás prodávající tahá za nos již během ústního jednání, je skoro jisté, že vás chce obrat.

Chyba č. 7: Nedostatek mentální přípravy

V každém z nás nadále dříme malé dítě chtějící novou hračku. V důsledku toho při nakupování máme na očích růžové brýle, jež řadu skutečností zakrývají. Pokud to tedy bude možné, po prohlédnutí vozu si nechce alespoň jednu noc na přemýšlení. A ideálně si sebou vezměte i navrhovanou kupní smlouvu, či si sestavte svou. Ušetřit si můžete nemalé trápení.

Chyba č. 8: Žádné ústní dohody

Co je psáno, to je dáno. Při koupi ojetiny to platí obzvláště, pročež byste měli ve smlouvě pamatovat na vše. Pokud v ní máte např. zmínku o zimních pneumatikách, můžete se klidně dočkat sjetých kousků, navíc o nevhodné velikosti. Stejně tak nekonkrétní je třeba datum dodání, které je specifikováno jen jako třetí čtvrtletí roku 2021. Vždy proto bazírujte na detailech, i když je vám to nepohodlné.

Chyba č. 9: Žádné smlouvání

Až do dnešního roku platilo, že i když prodávající zmiňuje pevnou cenu, při pohledu na vaší naditou portmonku směřující k odchodu může klidně názor změnit. Ovšem dnes se ceny snižují velmi těžce, zvláště proto, že lidé nesnižují své nároky. Můžete ale pořád objevit vadu, o které se dosud nemluvilo, a poté něco srazit. O desítky procent ale nepůjde.

Chyba č. 10: Žádné nebezpečné předání

O poslední oblast jsme se už částečně otřeli výše, je ale třeba jí zopakovat. Čím méně aut je, tím častěji dochází k podvodům s nimi. Mnozí se nerozpakují své auto prodat i vícekrát, či případně u toho kupujícího rovnou ještě okrást. Pokud má tedy dojít na předání na podezřelém místě, možný obchod nechte být, za riziko nestojí.


Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 1 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 01Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 2 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 02Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 3 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 04Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 4 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 09Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 5 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 06Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 6 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 12Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 7 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 30Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 8 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 36Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 9 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 42Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 10 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 59Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 11 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 58Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 12 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 61Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 13 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 62Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 14 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 63Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 15 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 64Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 16 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 66Toto jsou nejčastější chyby při nákupu ojetého auta, zvlášť dnes mohou přijít draho - 17 - Test Skoda Octavia III Combi 2013 prvni 14 TSI 83
V Česku je nejžádanější ojetinou, tak jako v případě nových vozů, Škoda Octavia. Hlavně v jejím případě lze udělat při koupi řadu chyb, před nimiž Němci varují - stojí za to si z nich vzít ponaučení. Ilustrační foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.