Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci spočítali, kolik stojí provoz Dacie Duster. Je levný, ale jen do určité chvíle
18.9.2020 | Petr Prokopec
Duster platí za nejlevnější auto svého druhu a nejen u nás se díky tomu stalo bestsellerem. Levné na provoz umí být též, podle Němců je ale třeba vyvarovat se příliš dlouhého vlastnictví.
Dacia Duster dlouhodobě patří mezi nejlevnější SUV na českém trhu. Není sice tím úplně nejlevnějším, tento titul připadá na Suzuki Ignis, nicméně japonský prcek pro něj v podstatě není konkurencí. Pokud tedy hledáte nejvíce muziky za málo peněz, měli by vaše kroky směřovat právě do showroomů Dacie. Za Duster zaplatíte minimálně 269 900 Kč, za což dostanete litrový tříválec se 100 koňmi a výbavu Access, ve které figuruje víceméně jen bílý lak, volant a čtyři sedadla.
Nyní zde nehodláme probírat oficiální ceník, spíše se zaměříme na provozní náklady. Často se totiž stává, že nízká cena je vykoupena následnými enormními účty ze servisu. V případě rumunského SUV tomu tak ovšem není, tedy alespoň z pohledu Auto Bildu. Němci zjistili, že malý servis Dacie Duster vychází na 180 Eur (cca 4 800 Kč), velký pak na 350 Eur (asi 9 400 Kč). Jednotlivé návštěvy od sebe přitom dělí dva roky či nájezd 30 tisíc kilometrů. Touto optikou tak jeden měsíc provozu na servisních nákladech vychází na 200 Kč, resp. na 390 Kč.
Otázka spotřeby paliva je odvislá od jízdního stylu, nicméně ani v tomto případě si nemusíte hledat druhou práci. Auto Bild totiž naznačuje, že u základního litrového tříválce můžete při ročním nájezdu 10 tisíc kilometrů počítat s útratou 64 Eur (1 710 Kč) měsíčně, což v podstatě představuje jeden a půl nádrže. Provoz jedna-trojky naladěné na 150 koní samozřejmě přijde na vyšší částku, v případě 1,5litrového turbodieselu je pro změnu možné očekávat nižší zatížení rodinného rozpočtu.
Ztrátě hodnoty se již Němci nevěnují, v tomto ohledu je však můžeme snadno doplnit, navíc s ohledem na české reálie. Radost tím jistě uděláme místním fanouškům značky a zejména pak majitelům, kteří zvažují odprodej. Říci si mohou o vskutku nemalou sumu, a nejen, že jim nikdo nebude odporovat, místo toho se zájemci spíše ještě budou prát.
Dáno je to tím, že ve ztrátě hodnoty nemá tříletá Dacia Duster prakticky konkurenci. Zatímco v průměru auta přichází po takové době o 33 procent a v případě Audi A5 či Mercedesu třídy E jde o pokles o polovinu, s rumunské SUV ztratí jen 21 % hodnoty. Tedy jinými slovy, pokud vás Duster stál na počátku jen oněch 270 tisíc korun, po třech letech jej můžete bez problémů prodat za více než 210 tisíc Kč.
Něčemu takovému se nemůže rovnat dokonce ani Škoda, v jejímž případě dokonce Superb a Octavia figurují s 35 a 37 % nad republikovým průměrem. Citigo pod něj již naopak s 31 % klesá, stejně jako Fabia s 28 %. Opravdovým překvapením je pak Rapid, který jako ojetina láká publikum mnohem víc než kdysi jako nový vůz. Ovšem i tak jeho čtvrtinový pokles zaostává za rumunským SUV.
Jak se tedy zdá, vlastnictví Dacie Duster se pomalu rovná procházce růžovou zahradou. A u většiny produkce tomu tak nejspíše i bude, ovšem pouze v prvních letech, kdy je vůz krytý tovární zárukou. Čím starší je, tím více se nízké výrobní náklady projevují na opotřebení mnohých komponentů a návštěvy servisů jsou tak častější - po 100 tisících najetých km tráví Duster v servisech čtyřikrát více času, než je průměr.
Suma sumárum lze tak říci, že pokud se rumunského SUV zbavíte před koncem záruky, vyjde vás vlastnictví extrémně levně. Jen raději zapomeňte na pořízení základní úrovně výbavy, ve které se nenachází klimatizace. To je totiž Čechy v bazarech nejžádanější prvek a bez něj se jakékoli ojete auto prodává špatně. Duster klimatizaci nabízí jako součást příplatkové výbavy za 15 tisíc Kč až od druhé úrovně Essential, která startuje na 319 900 Kč.












Dacia Duster je skutečný fenomén, levná je na pořízení i provoz. Jen se jí budete muset zbavit ideálně po třech letech, poté jsou již její cesty do servisů příliš časté a příliš drahé. Foto: Dacia
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejnovější články
Japonské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
před hodinouPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
před 2 hodinamiJedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
před 4 hodinamiAudi dokonalo zmatení. Vedle A4 a A5 nabídne ještě model E5, ale pozor, bude to AUDI
před 5 hodinamiZavírání kapoty nechtěného elektrického Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak vůz poškodíte
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva