Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci značně přitvrzují pokuty na silnicích, na co vše bude třeba dát si větší pozor?
22.4.2021 | Petr Prokopec
Pokud ještě někdy bude možné vyrazit k našim západní sousedům jen tak třeba po cestě na dovolenou, bude třeba si dát na silnicích na některé věci větší pozor. Jinak hrozí opravdu tučné postihy.
Po bezpečných silnicích touží snad každý rozumný člověk. Ve výsledku tedy není překvapivé, že byla sepsána celá řada zákonů a pravidel, jež provoz upravují. Za jejich porušení jsou pak motoristé pokutováni, což je má přivést k rozumu, pokud jej dost nevzali do hrsti předem. Bohužel, jak už se stalo špatným zvykem, ušlechtilé záměry se povětšinou míjejí s ušlechtilým výsledkem. A nejinak je tomu i v případě systému pokut, který stále zřetelněji slouží spíše k plnění státní kasy než umravňování řidičů. A Německo kráčí tímto směrem novelou silničního zákona.
Zatím není jisté, kdy začne platit, stát si však s jeho pomocí hodlá řádně vylepšit svou finanční bilanci, která za uplynulý rok utrpěla podobně, jako ta česká. To nyní ponechme stranou, místo toho si posvítíme na ony pokuty, které se v některých případech citelně zvýší.
„Je to záležitost vaší peněženky, nikoliv vašeho řidičského průkazu,“ potvrdil výše zmíněnou skutečnost německý ministr dopravy Andreas Scheuer. Dle novely silničního zákona totiž nevzroste bodový postih za jednotlivé přestupky, který by nakonec vedl k odebrání řidičského průkazu. Místo toho byla změněna jen výše pokut.
Co přesně se změní? Pokud zastavíte na místě vyhrazeném invalidům, budete nově místo 35 platit 55 Eur (910 až 1 430 Kč). Zvýšena na 100 Eur (cca 2 580 Kč) pak byla pokuta za stání na místech vyhrazených požární ochraně, zatímco za stání na kolejích motoristé zaplatí 70 Eur (1 810 Kč) a za bránění tramvaji v cestě 80 Eur (2 070 Kč). Nevytvoření uličky pro záchranáře nebo zneužití pak bude odměněno až 320 Eury (8 280 Kč) a měsíční ztrátou řidičáku.
Němci si kromě toho hodlají posvítit na automobilové pozéry, pročež bezdůvodné vytáčení motoru či bezdůvodné popojíždění přijde řidiče na 100 Eur (2 590 Kč) místo předchozích 20 (520 Kč). Dost by nás přitom zajímalo, jak hlavně druhý zmíněný případ chtějí naši sousedé vymáhat, to ale nechme na nich. Místo toho dodáme, že nelegální užití cyklostezek a chodníků bude taktéž pokutováno 100 Eury
Ve finále jsme u rychlosti, kdy pokuty za překročení limitu o 10, 15 či 20 km/h vzrostly dvojnásobně. Čím více jedete, tím je procentní nárůst menší, ovšem ten absolutní vyšší. Kompletní přehled změn následuje, maximem je nově až 800 Eur (skoro 21 tisíc Kč).
Nové pokuty za překročení nejvyšší povolené rychlosti v městských oblastech
• do 10 km/h: 30 eur (dříve 15 eur)
• o 11 až 15 km/h: 50 eur (dříve 25 eur)
• o 16 až 20 km/h: 70 eur (dříve 35 eur)
• o 21 až 25 km/h: 115 eur (dříve 80 eur)
• o 26 až 30 km/h: 180 eur (dříve 100 eur)
• o 31 až 40 km/h : 260 euro (dříve 160 eur)
• o 41 až 50 km/h: 400 euro (dříve 200 eur)
• o 51 až 60 km/h: 560 euro (dříve 280 eur)
• o 61 až 70 km/h: 700 euro (dříve 480 eur)
• o více než 70 km/h příliš rychlé: 800 eur (dříve 680 eur)
Nové pokuty za překročení nejvyšší povolené rychlosti mimo město
• o 10 km/h: 20 eur (dříve 10 eur)
• o 11 až 15 km/h: 40 eur (dříve 20 eur)
• o 16 až 20 km/h: 60 eur (dříve 30 eur)
• o 21 až 25 km/h: 100 eur (dříve 70 eur)
• o 26 až 30 km/h: 150 eur (dříve 80 eur)
• o 31 až 40 km/h: 200 eur (dříve 120 eur)
• o 41 až 50 km/h: 320 eur (dříve 160 eur)
• o 51 až 60 km/h: 480 eur (dříve 240 eur)
• o 61 až 70 km/h: 600 eur (dříve 440 eur)
• o více než 70 km/h: 700 eur (dříve 600 eur)
Z kroku německé vlády nemůžeme jásat, bezpečnější silnice přinese jen stěží. Dá se ale předpokládat, že o to politikům ani nešlo. Ze eráru se v poslední době rozdává ve velkém a peníze do rozpočtu samy zpět nenaskáčou. Řidiči byli vždy spolehlivými dojnými kravami a zůstávají jimi zjevně i nadále.
Němci si loni pořídili nová auta. I na ta je nejspíše třeba vydělat vyššími pokutami. Foto: BMW
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
před 4 hodinami - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
včera - Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
28.1.2025
Nejnovější články
- Nejostřejší kombík historie BMW je venku, až 1 510 litrů harampádí sveze rychlostí 300 km/h
před hodinou - Alfa Romeo se prostě chce zabít. Přechod na elektromobily sice zrušila, nová Giulia ale stejně nebude normální auto
před 2 hodinami - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
před 4 hodinami - Nový Trumpův ministr zrušil americkou obdobu limitů emisí a spotřeby aut v EU, naplno odhalil pokrytectví za ní
před 5 hodinami - Černé vlajky u Ferrari? Němci vyzkoušeli čínský supersport, který nabízí přes 1 200 koní za cenu 541koňového Porsche
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva