Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci po velkém testu vyhlásili nejlepší letní pneumatiky pro rok 2024. Vítěz vyjde draho, ale vydrží
11.3.2024 | Petr Prokopec
Než se rozhodnete pro koupi nového obutí, zvažte, co je pro vás nejdůležitější - zda jízda na suchu, na mokru, brzdná dráha či náklady. I mezi nejlepšími typy jsou nemalé rozdíly, každý úspěšný typ nakonec exceluje v něčem jiném.
Zůstává otázkou, zda nás v nejbližších týdnech ještě nečeká návrat zimního počasí. I kdyby k tomu ale došlo, nejspíše se bude jednat pouze o několik málo dní. Více než fakt, že silnice znovu pokryje led a sníh, je pravděpodobné, že průměrné teploty se budou pohybovat přes den nad 7 stupni Celsia. Což znamená jediné - vyhlížet správný moment, kdy se zastavíte v pneuservisu a necháte si vyměnit zimní pneumatiky za letní. Pokud přitom nemáte schovanou sadu od loňska a chystáte se na koupi nové, mohl by vám vhod přijít rozsáhlý test Auto Bildu.
Ten následuje nedávný rozstřel, ve kterém magazín vyřadil nejnebezpečnější typy. Kolegové tedy srovnali celkem 55 různých typů zbývajících pneumatik, kdy v rámci prvního kola, které bylo zaměřeno na brzdění za mokra z rychlosti 80 km/h a za sucha z rychlosti 100 km/h, nicméně více než polovinu (tedy 35 plášťů) vyřadili. Důvodem byla pochopitelně až příliš dlouhá brzdná dráha, neboť zatímco Continental Premium Contact 7 zabrzdil v prvním případě na 25,8 metrech a ve druhém na 35,4 metrech, v případě posledního typu Triangle AdvanteXTC101 je třeba počítat s drahou delší o 14 či 7 metrů.
Hrozivý je hlavně výsledek za mokra, oněch 14 metrů již představuje několik délek vozu. Obutí od Trianglu nicméně není izolovaným případem, kolegové nedoporučují hned 13 typů. Vyhnout byste se přitom měli i pneumatikám Matador Hectorra 5, které za vítězem zaostávají o sedm a pět metrů. Přesunout se tak můžeme k 20 typům, které postoupily do detailního srovnání, ve kterém absolvovaly i další disciplíny. Ty se zaměřily na ovladatelnost, komfort, hluk, opotřebení, potenciální nájezd a pochopitelně také cenu.
Auto Bild se kvůli tomu vydal do Španělska na testovací areál Applus IDIADA, měření životnosti pneumatik ovšem probíhalo na speciální testovací stolici v Itálii. Dané výsledky přitom platí pro rozměr 205/55 R16, které jsou velmi běžným obutím pro většinu bestsellerů na trhu - používá jej třeba Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Audi A3, Seat Leon, Opel Astra, Ford Focus a další. V průměru je přitom třeba počítat s tím, že zaplatíte zhruba 6 500 až 10 tisíc korun za sadu.
Na první příčku kolegové pasovali pneumatiku Michelin Primacy 4+, která sice za sucha a mokra neexceluje, podává však velmi dobré výsledky. Na ovladatelnost si tedy stěžovat nebudete, na brzdnou dráhu pak také ne. Počítat nicméně můžete hlavně s dlouhým nájezdem a nízkým opotřebením. I když tak jde o jedny z nejdražších kousků v testu, jejich koupě se vám snadno vyplatí.
Chvála za výdrž míří rovněž k typu Goodyear EfficientGrip Performance 2, který kolegové zvolili za eko-šampiona. My bychom nicméně daný titul dali spíše pneumatikám Kumho Ecsta, které lze najít na stejném sdíleném čtvrtém místě v pořadí. Ve srovnání s Michelinem je totiž jejich cena pomalu poloviční, přitom třeba v rámci brzd jde o druhé nejlepší obutí. Horší stránkou je v tomto případě nájezd a opotřebení.
Pokud je pro vás výdrž to zásadní, měli byste se vyhnout typu Vredestein Ultrac, neboť zatímco Goodyear má na kontě předpokládaný nájezd 45 tisíc kilometrů, u tohoto typu jde jen o pouhou třetinu. Na druhou stranu v případě mokra nabízí Vredestein (a také Continental a Kumho) nemalé bezpečí, stejně jako patří vedle Falkenu Ziex ZE 310 Ecorun a Kumha k nejlepším v případě ovladatelnosti na suchu.
Za kompletními detaily vás odkážeme na web Auto Bildu. Za nás pak jen dodáme, že hlavní pozornost věnujte hlavně bodům udělovaným za ovladatelnost a jízdu na suchu a mokru. Co se nákladů týče, ceny v Česku se oproti Německu liší. Třeba vítězný Michelin u nás koupíte o poznání levněji, za sadu dáte 9 tisíc korun. Kumho vás pak vyjde opravdu levně, postačí 6 200 Kč.



Vítězný typ Primacy 4+ lze v testovaném rozměru 205/55 R16 pořídit za zhruba 2 250 Kč za kus. Je tedy drahý, ale při obvyklém nájezdu vydrží snadno několik sezón. Foto: Michelin, tiskové materiály
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch