Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci otestovali ojetou Dacii Duster, v bazarech zcela popírá obvyklé pořádky
12.1.2024 | Petr Prokopec
Rumunské SUV si jako ojetina vytvořilo velmi specifické renomé. Zatímco tedy u většiny aut mainstreamových značek můžete hovořit o štěstí, když je po třech letech prodáte za zhruba polovinu původní ceny, u Dusteru platí docela jiné pořádky.
Pokles hodnoty auta v čase se liší značku od značky a model od modelu. Obecně nicméně léta platí, že nové auto se propadá na ceně o zhruba 20 procent během prvního roku provozu a o 10 procent během každého dalšího. Inflace posledních let tato měřítka pochopitelně změnila (tedy nominálně reálný pokles hodnoty bude stále podobný), pokud tu s námi ale nebude věčně, věci se dříve nebo později vrátí do starých kolejí.
V případě mainstreamových výrobců jako Škoda, Ford nebo Volkswagen tak lze očekávat, že po třech čtyřech letech bude hodnota vozu zhruba poloviční, poté klesá pomaleji. Ve srovnání s tím auta prestižních značek ztrácí až 80 procent hodnoty, ovšem během zhruba osmi let. Extrémy se nicméně najdou v obou případech.
Vozem, který lze přitom stoprocentně označit za neskutečný cenový držák, je Dacia Duster. To může být na první pohled překvapivé, zvláště pokud jste seznámeni s výsledky německých technických kontrol. V TÜV Reportech totiž rumunská automobilka se železnou pravidelností obsahuje poslední místa. A její SUV není výjimkou. Nicméně je třeba si uvědomit, kde jsou hlavní slabiny Dusteru - stejně jako u většiny mainstreamu jde hlavně o světla, brzdy a korozi výfuku.
Vše výše zmíněné je přitom levně opravitelné, řada majitelů navíc veškeré problémy snadno vyřeší svépomocí. Pokud navíc mají pod kapotou dieselovou jednotku, nemusí se obávat ani zvýšené spotřeby oleje, jako je tomu hlavně u benzinového litrového tříválce. Mimo to zde pak máme také nižší spotřebu. Dále tak vlastně už lze jen mluvit o tvrdších plastech v interiéru, které lze snadno poškrábat. Přičemž někteří za negativum považují i relativně nižší hmotnost přívěsu (max 1 500 kg).
Právě to z Dusteru dělá skutečnou hvězdu bazarů. A nikoli pouze u nás, kolegové z Auto Bildu došli ke stejnému názoru po testu exempláře poprvé zaregistrovaného v únoru 2021. Tehdy jeho majitel za kombinaci 1,5litrového dieselu se 115 koňmi, pohonu všech kol a vyšší výbavy Celebration zaplatil 21 849 Eur (cca 539 tisíc Kč). A dnes je rumunské SUV s 43 120 najetými kilometry nabízeno za 18 950 Eur (468 tisíc Kč). Přišlo tak jen o 15 procent hodnoty za tři roky.
Kvalita druhé generace totiž podle Němců oproti předchůdci citelně narostla, uvnitř tak není slyšet žádné nepříjemné rachtání a kvalita jízdy je působivý. Jeho pohon všech kol lze navíc skutečně pořádně využít mimo zpevněný asfalt, neboť je spárován jak se světlou výškou 210 mm, tak s nájezdovými úhly 30 stupňů vpředu a 33 stupňů vzadu. Pozitivně se pak projevuje i nižší hmotnost 1 518 kg, a to rovněž v rámci spotřeby (5,8 l/100 km) a zrychlení (10,4 s).
Podobnou chválu kolegové ostatně pěli na Duster s pořadovým číslem 2 již v době, kdy s ním během dlouhodobého testu najeli 100 tisíc kilometrů. I během něj totiž jedinými slabinami byly světla a zvýšené opotřebení brzd, stejně jako počínající koroze. Na auto, které u nás svého času startovalo na 270 tisících korun, je to opravdu neskutečný výsledek. Znát jej v roce 2018, byli bychom nakoupili pár aut, která bychom nyní se ziskem prodávali. Ale po bitvě je každý generál.
Duster je neskutečný fenomén, jeho cena totiž klesá jen minimálně, což je v přímém rozporu s třídou vozu i reputací značky jakožto poruchového výrobce. Nicméně druhá generace SUV skutečně trpí hlavně na brzdy, světla a korozi, tedy na podobné věci jako většina mnohem dražších konkurentů. Na rozdíl od nich jsou však opravy levné. Foto: Dacia
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před 9 hodinami - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před hodinou - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před 2 hodinami - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 4 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva