Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci dál ve velkém odmítají elektrická auta. Ze zbývajících možných kupců je nechce skoro nikdo, připlácet za ně vůbec nikdo
před 4 hodinami | Petr Miler
Rozsáhlý průzkum ukázal, že tržní potenciál aut s elektrickým pohonem má přinejmenším mezi soukromými kupci blíže k vyčerpání, než si mnozí myslí. Většina lidí je odmítá en bloc, z těch, kteří o nich aspoň trochu uvažují, pak téměř nikdo není ochoten platit za ně navíc sumy, které je platit třeba.
Prodejům elektrických aut se loni v Evropě nedařilo. Nejlépe to vidí samy automobilky ve svých postupně zveřejňovaných bilancích - od Škody po Mercedes téměř všechny významné značky reportují větší či menší meziroční pokles prodejů těchto vozů v momentě, kdy na ně mohutně sází, roky investují téměř jen do nich, podporují jejich odbyt horem dolem a svou budoucnost nespojují s žádným jiným řešením.
Častou reakcí na tento vývoj je: „Německo.” Že za to může Německo svým náhlým předloňským zrušením dotací pro soukromé osoby, což najednou trh poslalo dolů, vzhledem k povaze finanční podpory omezilo i vývoz takto zvýhodněných aut do jiných zemí EU a celkově „zkazilo náladu” na trhu. Stačí tedy obnovit německé dotace a mašina jede dál.
Shodou okolností jsem se o tom nedávno bavil s jedním Němcem, který pracuje v automobilovém průmyslu a tyto domněnky rázně popřel. Podle něj se atmosféra v zemi v posledních dvou letech změnila nezávisle na tom, náklonnost k elektromobilitě obecně poklesla a ekonomické těžkosti země též dělají své. Navíc tu máme obdobný vývoj i v jiných zemích, kde podobná změna neproběhla. Každá dotace pochopitelně prodejům pomůže, podle něj bychom ale byli překvapeni, jak omezený efekt by návrat klidně i úplně stejného schématu měl.
Je to jen jeho názor, nic víc, relevantnost tohoto postoje ale rozhodně nepopírá analýza provedená německým deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung. Ten se opírá o data Mobile.de a průzkumu provedeném skupinou Yougov mezi 2 200 respondenty na konci roku 2024 a dochází k závěru, že ochota Němců dál přecházet na elektrický pohon aut je velmi omezená, řečeno diplomaticky.
Z dotázaných lidí 84,6 procenta uvedlo, že jezdí autem se spalovacím motorem, pouze 6,8 procenta respondentů vlastní elektromobil. Průzkum se dále soustředil na první zmíněnou skupinu a její ochotu typ auta změnit, případě za jakých podmínek by tak učinili. A výsledky pro elektromobily jednoznačně nejsou dobré.
Pouze 18,1 procenta majitelů aut se spalovacími motory aspoň uvažuje o tom, že by byli ochotni koupit si elektromobil v dohledné době. 59,9 procenta takovou změnu zcela odmítá. Podobná úvaha je ale velmi ošidná věc, neboť mohu klidně také uvažovat o změně, ale jen za podmínek, které nemohou nastat. Podobně je to zde - z oněch uvažujících není 50,8 procenta lidí ochotno dát za vlastnictví elektromobilu ani cent navíc. Optikou pořizovací ceny se to může stát, cena vlastnictví je ale hlavně ztráta hodnoty, která je dnes u elektrických aut v tak jiné dimenzi, že nemá šanci být nominálně stejná dokonce ani při podstatně nižší pořizovací ceně.
Ostatní jsou ochotni něco připlatit, jsou to ale směšné sumy. Pouhých 3,7 procenta by za vlastnictví elektromobilu zaplatilo o 5 000 Eur víc. I to je relativně málo, asi 126 tisíc Kč, peníze, které je reálně třeba vydat navíc, zjevně není ochoten dát téměř nikdo. Podobné je to ale nakonec i se syntetickými palivy - s těmi lidé obecně problém nemají, ovšem pouze 18,8 procenta motoristů by tankovalo e-paliva, pokud by to stálo přibližně o 50 centů za litr více než současné palivo. 51,3 procenta naopak změnu vylučuje, pokud by byly ceny vyšší byť jen o cent.
Je z toho zjevné, že ochota zbývajících potenciálních kupců elektromobilů na tyto vozy přejít se reálně limitně blíží nule - udělali by to pouze za okolností, které v jakkoli dohledné době ani nemohou nastat. Odtud pramení i skepse k zákazu spalovacích motorů od roku 2035 - jen 22,1 procenta lidí hodnotí tento krok jako „velmi pozitivní” nebo „spíš pozitivní”, jen 15,4 procenta lidí pak věří tomu, že nějaký zákaz skutečně přijde.
Znovu na začátek - je za těchto okolností reálné se domnívat, že dotace něco podstatného změní? Opravdu to tak nevypadá.
Pokud si Škoda myslí, že aspoň v Německu má Enyaq cestu k zářné budoucnosti vydlážděnou, mírnili bychom její optimismus... Foto: Škoda Auto
Zdroj: FAZ
Bleskovky
- Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
před hodinou - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
včera - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek testuje Ducati v Jerezu 11:37
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada včera 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 19.1.2025
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
Nejnovější články
- Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
před hodinou - Čínská napodobenina Mercedesu, Maybachu a Rolls-Roycu v jednom odhalila vzhled i techniku, bohatým ale učaruje jen vzhledem
před 2 hodinami - Jerry Seinfeld odmítl 608 milionů za nejcennější Porsche z jeho sbírky. Za ztracený vůz z McQueenova Le Mans chtěl víc
před 4 hodinami - Němci dál ve velkém odmítají elektrická auta. Ze zbývajících možných kupců je nechce skoro nikdo, připlácet za ně vůbec nikdo
před 5 hodinami - Lewis Hamilton se poprvé oficiálně ukázal v barvách Ferrari, lepší auto mu k tomu dát nemohli
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.20. 18:31 - pavproch
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.20. 14:54 - budik
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB