Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce ucpaná města v roce 2013: Pražákům je vážně ještě hej
12.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Celosvětovému žebříčku dominuje ruská metropole. Dle něj je přitom Evropa ucpanější než Los Angeles, čínská města na špici kupodivu chybí.
Studie výrobce navigací TomTom zaměřená na dopravní kolony není na stránkách Autoforum.cz žádnou novinkou. Naposledy jsme se do ucpaných metropolí vypravili v roce 2012, přičemž důraz byl kladen na Evropu. Této tradici zůstaneme věrni i dnes a podrobně se podíváme především na Prahu. Z pohledu našince je totiž nejpodstatnější a tím vážně nechceme narážet na odvěký souboj Pražáků a Brňáků - jde tu pouze o fakt, že naši čtenáři se budou spíše pohybovat v hlavním městě České republiky než třeba v Paříži či Los Angeles).
Než ovšem naši pozornost zaměříme na Starý kontinent, dotkneme se celosvětové situace. Ta pro motoristy není zdaleka příznivá, neboť v průměru stráví každý řidič v dopravních kolonách osm dní ročně. Zajímavé přitom je, že většinu tohoto času „odstojí“ na silnicích druhé a třetí třídy, nikoliv na dálnicích či rychlostních komunikacích. Podle šéfa TomTomu Harolda Goddijna je tak zřejmé, že budování nových komunikací, kterými jsou právě ony dálnice či silnice první třídy, daný problém neřeší. Místo toho by se prý autority měly zaměřit právě na situaci, jež panuje na okreskách a jejich obecně špatnému stavu.
V Amsterdamu sídlící společnost pak dodává, že velmi dobrým pomocníkem, jak snížit vaši účast právě v dopravních kolonách, jsou moderní navigace, které vás právě na takové nešvary dovedou včas upozornit. Pokud se však již do takové zácpy dostanete, pak byste podle TomTomu měli mít staženo dostatečné množství písní či audio knih, neboť tak budete mnohem lépe snášet stres. Mimo to společnost dodává, že dobrou alternativou je městská hromadná doprava, to jsme však již trochu mimo místu.
Vraťme se tedy zpátky k samotnému přehledu nejucpanějších měst, jemuž v celosvětovém (i evropském) měřítku dominuje Moskva. Ruská metropole se totiž „pyšní“ indexem 74 procent, který ovšem sotva dokáže vykreslit míru tamních kolon. Lépe to vyjádří doba, kterou ve špičce strávíte na silnicích čekáním. Jde totiž o 76 minut za hodinu. Tedy jinými slovy, pokud v Moskvě vyjedete ve špičce k cíli vzdálenému za běžných okolností pouhou hodinu, dostanete se na místo až za 2 hodiny a 16 minut.
10 nejucpanějších měst světa podle TomTomu za rok 2013
1. Moskva, Rusko: 74 %
2. Istanbul, Turecko: 62 %
3. Rio de Janeiro, Brazílie: 55 %
4. Mexiko City, Mexiko: 54 %
5. Sao Paulo, Brazílie: 46 %
6. Palermo, Itálie: 39 %
7. Varšava, Polsko: 39 %
8. Řím, Itálie: 37 %
9. Los Angeles, USA: 36 %
10. Dublin, Irsko: 35 %
Ze světa se můžeme vrátit zpátky do Evropy, přičemž jistý náznak míry dopravních kolon nám přinesl žebříček deseti nejhorších míst planety. Rovných šest jich totiž leží právě na Starém kontinentu, díky čemuž dostávají na frak třeba takové zkazky o ucpaném Los Angeles. Město andělů skončilo „až“ deváté, navzdory faktu, že zde má auto prakticky každý (tedy s výjimkou těch nejchudších, jež cestují hromadnou dopravou) a že pěšky tam nechodí snad nikdo.
Ideální podmínky ale dozajista nepanují ani v takové Varšavě, která si „vydobyla“ čtvrtou příčku. A to navzdory faktu, že oproti předchozímu sledovanému období míra dopravních kolon lehce opadla. Stále však v průměru strávíte čekáním ve špičce 43 minut, přičemž nejvíce zde auta stojí v úterý ráno a v pátek odpoledne. Obdobně je pak na tom pátý Řím, kde se čeká 40 minut a úterý je nahrazeno pondělkem, či třetí Palermo, kde sice čekáte průměrně „jen“ 37 minut, ovšem k dispozici máte oproti hlavnímu městu Itálie třikrát méně komunikací a tedy možností k objížďce.
10 nejucpanějších měst Evropy podle TomTomu za rok 2013
1. Moskva, Rusko: 74 %
2. Istanbul, Turecko: 62 %
3. Palermo, Itálie: 39 %
4. Varšava, Polsko: 39 %
5. Řím, Itálie: 37 %
6. Dublin, Irsko: 35 %
7. Marseille, Francie: 35 %
8. Paříž, Francie: 35 %
9. Londýn, Velká Británie: 34 %
10. Atény, Řecko: 34 %
Z jihu Evropy se konečně můžeme přesunout do středu Starého kontinentu a tedy i místa, které nás zajímá nejvíce. V tomto směru přitom musíme hned „prásknout“, že oproti minulému období došlo k lehkému zhoršení, kdy namísto 21. pozice Praha nově zaujímá sedmnáctou příčku, za což může hlavně nárůst kolon ve třetím čtvrtletí. Na druhou stranu však doba strávená čekáním činí i nadále 31 minut, stejně jako se kumulativně v průběhu celého roku načekáme 78 hodin. Páteční odpoledne pak opětovně patří mezi období, kdy v kolonách uváznete nejčastěji a nejdéle, předchozí úterý pak stejně jako v případě Říma nahradilo pondělní ráno.
Tím bychom dnešní povídání mohli uzavřít, bližší informace vám poskytne přiložená grafika. Pokud byste si přitom chtěli projít podrobná data všech 60 sledovaných evropských měst, stáhněte si kompletní zprávu z TomTomu (PDF 21,5 MB). Na níže uvedeném odkazu pak případně najdete rozcestník do celého světa, navštívit tak kromě Ameriky můžete i Čínu nebo Austrálii a Nový Zéland.
Míra ucpání pražských silnic v roce 2013
![Nejvíce ucpaná města v roce 2013: Pražákům je vážně ještě hej - 1 - TomTom dopravni zacpy 2013 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nejvíce ucpaná města v roce 2013: Pražákům je vážně ještě hej - 2 - TomTom dopravni zacpy 2013 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nejvíce ucpaná města v roce 2013: Pražákům je vážně ještě hej - 3 - TomTom dopravni zacpy 2013 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Porovnání ucpanosti pražských silnic v letech 2012 a 2013
Zdroj: TomTom
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
včeraLevná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
včeraMajitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nejnovější články
Šéf BMW M přiznal, že s novou M5 udělala automobilka velkou chybu, vzala si z ní ale úplně špatné poučení
před hodinouTaké Renault změnil plány. Nové Clio dostane znovu spalovací motory, jako elektromobil by nedávalo smysl
před 2 hodinamiNová levná Lada předčasně odhalila kompletní rozsah cen, pro Čechy jsou jako z říše pohádek
před 4 hodinamiVW a Audi potichu odpískaly plán prodávat od roku 2033 jen elektrická auta, i když se dál tváří, že se nic nezměnilo
před 5 hodinamiPokud „nedáváte” interiéry moderních aut, i v roce 2025 si můžete koupit tohle. A nebudete sami, ráj tlačítek a táhel pořád letí
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.16. 11:10 - PepaSFI
- Onboard videa 02.16. 10:08 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.16. 10:02 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 02.16. 06:56 - Stepan
- BMW Divize 02.15. 18:45 - Brus
- IT poradna 02.15. 11:50 - pavproch
- Rychlodotazy 02.15. 09:36 - PepaSFI
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.12. 09:12 - Předseda