Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce ucpaná města v roce 2013: Pražákům je vážně ještě hej
12.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Celosvětovému žebříčku dominuje ruská metropole. Dle něj je přitom Evropa ucpanější než Los Angeles, čínská města na špici kupodivu chybí.
Studie výrobce navigací TomTom zaměřená na dopravní kolony není na stránkách Autoforum.cz žádnou novinkou. Naposledy jsme se do ucpaných metropolí vypravili v roce 2012, přičemž důraz byl kladen na Evropu. Této tradici zůstaneme věrni i dnes a podrobně se podíváme především na Prahu. Z pohledu našince je totiž nejpodstatnější a tím vážně nechceme narážet na odvěký souboj Pražáků a Brňáků - jde tu pouze o fakt, že naši čtenáři se budou spíše pohybovat v hlavním městě České republiky než třeba v Paříži či Los Angeles).
Než ovšem naši pozornost zaměříme na Starý kontinent, dotkneme se celosvětové situace. Ta pro motoristy není zdaleka příznivá, neboť v průměru stráví každý řidič v dopravních kolonách osm dní ročně. Zajímavé přitom je, že většinu tohoto času „odstojí“ na silnicích druhé a třetí třídy, nikoliv na dálnicích či rychlostních komunikacích. Podle šéfa TomTomu Harolda Goddijna je tak zřejmé, že budování nových komunikací, kterými jsou právě ony dálnice či silnice první třídy, daný problém neřeší. Místo toho by se prý autority měly zaměřit právě na situaci, jež panuje na okreskách a jejich obecně špatnému stavu.
V Amsterdamu sídlící společnost pak dodává, že velmi dobrým pomocníkem, jak snížit vaši účast právě v dopravních kolonách, jsou moderní navigace, které vás právě na takové nešvary dovedou včas upozornit. Pokud se však již do takové zácpy dostanete, pak byste podle TomTomu měli mít staženo dostatečné množství písní či audio knih, neboť tak budete mnohem lépe snášet stres. Mimo to společnost dodává, že dobrou alternativou je městská hromadná doprava, to jsme však již trochu mimo místu.
Vraťme se tedy zpátky k samotnému přehledu nejucpanějších měst, jemuž v celosvětovém (i evropském) měřítku dominuje Moskva. Ruská metropole se totiž „pyšní“ indexem 74 procent, který ovšem sotva dokáže vykreslit míru tamních kolon. Lépe to vyjádří doba, kterou ve špičce strávíte na silnicích čekáním. Jde totiž o 76 minut za hodinu. Tedy jinými slovy, pokud v Moskvě vyjedete ve špičce k cíli vzdálenému za běžných okolností pouhou hodinu, dostanete se na místo až za 2 hodiny a 16 minut.
10 nejucpanějších měst světa podle TomTomu za rok 2013
1. Moskva, Rusko: 74 %
2. Istanbul, Turecko: 62 %
3. Rio de Janeiro, Brazílie: 55 %
4. Mexiko City, Mexiko: 54 %
5. Sao Paulo, Brazílie: 46 %
6. Palermo, Itálie: 39 %
7. Varšava, Polsko: 39 %
8. Řím, Itálie: 37 %
9. Los Angeles, USA: 36 %
10. Dublin, Irsko: 35 %
Ze světa se můžeme vrátit zpátky do Evropy, přičemž jistý náznak míry dopravních kolon nám přinesl žebříček deseti nejhorších míst planety. Rovných šest jich totiž leží právě na Starém kontinentu, díky čemuž dostávají na frak třeba takové zkazky o ucpaném Los Angeles. Město andělů skončilo „až“ deváté, navzdory faktu, že zde má auto prakticky každý (tedy s výjimkou těch nejchudších, jež cestují hromadnou dopravou) a že pěšky tam nechodí snad nikdo.
Ideální podmínky ale dozajista nepanují ani v takové Varšavě, která si „vydobyla“ čtvrtou příčku. A to navzdory faktu, že oproti předchozímu sledovanému období míra dopravních kolon lehce opadla. Stále však v průměru strávíte čekáním ve špičce 43 minut, přičemž nejvíce zde auta stojí v úterý ráno a v pátek odpoledne. Obdobně je pak na tom pátý Řím, kde se čeká 40 minut a úterý je nahrazeno pondělkem, či třetí Palermo, kde sice čekáte průměrně „jen“ 37 minut, ovšem k dispozici máte oproti hlavnímu městu Itálie třikrát méně komunikací a tedy možností k objížďce.
10 nejucpanějších měst Evropy podle TomTomu za rok 2013
1. Moskva, Rusko: 74 %
2. Istanbul, Turecko: 62 %
3. Palermo, Itálie: 39 %
4. Varšava, Polsko: 39 %
5. Řím, Itálie: 37 %
6. Dublin, Irsko: 35 %
7. Marseille, Francie: 35 %
8. Paříž, Francie: 35 %
9. Londýn, Velká Británie: 34 %
10. Atény, Řecko: 34 %
Z jihu Evropy se konečně můžeme přesunout do středu Starého kontinentu a tedy i místa, které nás zajímá nejvíce. V tomto směru přitom musíme hned „prásknout“, že oproti minulému období došlo k lehkému zhoršení, kdy namísto 21. pozice Praha nově zaujímá sedmnáctou příčku, za což může hlavně nárůst kolon ve třetím čtvrtletí. Na druhou stranu však doba strávená čekáním činí i nadále 31 minut, stejně jako se kumulativně v průběhu celého roku načekáme 78 hodin. Páteční odpoledne pak opětovně patří mezi období, kdy v kolonách uváznete nejčastěji a nejdéle, předchozí úterý pak stejně jako v případě Říma nahradilo pondělní ráno.
Tím bychom dnešní povídání mohli uzavřít, bližší informace vám poskytne přiložená grafika. Pokud byste si přitom chtěli projít podrobná data všech 60 sledovaných evropských měst, stáhněte si kompletní zprávu z TomTomu (PDF 21,5 MB). Na níže uvedeném odkazu pak případně najdete rozcestník do celého světa, navštívit tak kromě Ameriky můžete i Čínu nebo Austrálii a Nový Zéland.
Míra ucpání pražských silnic v roce 2013



Porovnání ucpanosti pražských silnic v letech 2012 a 2013
Zdroj: TomTom
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 2 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nejnovější články
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 2 hodinamiElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
před 3 hodinamiVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
před 4 hodinamiNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
před 6 hodinamiGreen Deal EU může nabrat docela nový směr. Zavřené továrny VW by mohly posloužit výrobě zbraní, nebylo by to poprvé
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.13. 15:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.13. 11:26 - pavproch
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- vyber motorky 03.12. 22:58 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB