Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV 2016: Octavia na štíru
5.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V top 10 jednotlivých kategorií je tím více Japonců, čím starší auta máte před sebou. Nové Octavie jsou dole, starší bývají lepší než Fabie.
Ať už se chystáte koupit nové nebo ojeté auto, jistě vás zajímá, jakou spolehlivost od něj můžete očekávat. U nového sice lze počítat se zárukou, která vás ušetří dodatečných nákladů, svěřovat každý druhý měsíc vůz neplánovaně servisu nebo občas někam nedojet není nic příjemného. A tak se všichni díváme po autech co nejspolehlivějších pochopitelně.
Někteří vycházejí jen ze zkušeností svých či svých známých, od věci ale není sledovat ani rozličné statistiky spolehlivosti sledující podstatně větší vzorek vozů. My takových tradičně sledujeme několik a jen v posledních měsících jsme se věnovali datům Warranty Direct, Which Car, J.D. Power a Consumer Reports. Velmi důkladně se ale této problematice věnují také výstupy z německé obdoby naší STK skládané společností TÜV, tedy Technischer Überwachungsverein. Loni jsme je pochopitelně nevynechali, teď jsou na světě zase nové.
Výsledky, které TÜV poslalo do světa, reflektují spolehlivost aut z hlediska těch součástek, které se kontrolují při německé kontrole, jestli je vozidlo z technického hlediska způsobilé pro provoz na silnicích. Přistupujme k tomu podobně jako k české „technické” - kontrola nehledí úplně na všechno, ale solidníobrázek o stavu auta poskytne.
Zaznamenané vady jednotlivých modelů prostě souvisí s technickou způsobilostí k provozu a nikoli s celkovou kvalitou automobilu. Tedy, pořád může auto, které je tady na špici, např. trpět nadměrnou spotřebou oleje nebo může být interiér rozvrzaný, i když se k němu majitel chová slušně.
Takhle nějak to vypadá na německých STK
TÜV auta dělí jednak podle modelů a jednak podle stáří, pochopitelně, takže se můžeme podívat na výsledky tří-, pěti-, sedmi-, devíti- a jedenáctiletých aut. Zde je zapotřebí podotknout, že hlavně u nejmladších aut jsou výsledky ovlivněny také kvalitou práce záručních servisů. Po skončení záruky už je na každém majiteli, jaký zvolí servis a to už výsledky nepochybně ovlivní.
Podle zprávy TÜV klesla celková „míra závadovosti” oproti minulé statistice o necelý procentní bod na 22,6 %. To nevypadá zrovna růžově, ale je to průměr všech aut všech věkových kategorií; díváte-li se po autě určitého věku a nenajdete ho v tabulkách níže, poslouží lépe průměr pro jednotlivou kategorii.
Celkově se tedy spolehlivost aut zlepšuje a výsledek zlepšují hlavně nejnovější vozy, tedy ty v kategorii do tří let stáří. Pojďme se podívat na jednotlivé věkové kategorie.
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 2 - 3 roky
V kategorii nejmladších aut jasně vedou Němci, konkrétně Mercedes-Benz třídy B. Dosáhl „míry závadovosti” jen 2,8 % vážných závad, ale také se pohybujeme u zánovních aut; nejlepší z kategorie nejstarších aut by byl v konkurenci tříletých vozů někde u 120. místa.
První čtyři auta tu jsou Mercedesy a až na devátém místě je vůz jiný než německý, je to Toyota Yaris se 4,4 % mírou závadovosti. Škodovky jsou v šedi průměru okolo 45. místa, stejně jako některé korejské vozy a Volkswagen Golf. Zmiňme ale Octavii už z velké části třetí generace, která je až dole u červené barvy s 10,2 %, a také nejhorší výsledek 14,6 %, kterého dosáhl Chevrolet Spark.
Kompletní přehled výsledků
(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 4 - 5 let
I v této kategorii vítězí Německo, ovšem nejlepší je Audi A1 s mírou závadovosti 5,7 % a průměrným nájezdem 47 tisíc kilometrů. Druhé je BMW Z4 s 6 % a na třetím místě je Audi Q5 s 6,1 %, ale také s nájezdem 88 tisíc km, což je oproti A1 podstatný rozdíl. Slušně si tu vede také Porsche 911, jako v předchozí kategorii.
Zde už je výsledek Octavie (zde druhé generace) trochu lepší, je v části tabulky označené žlutou barvou s výsledkem 12,9 %. Je tu však i několik lepších škodovek. U konce seznamu vidíme hromadu francouzských automobilů a úplně na dně je Dacia Logan s mírou závadovosti 28,1 %.
Kompletní přehled výsledků
(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 6 - 7 let
Porsche 911 si nejlépe vede ve všech zbylých kategoriích - je na špici. Mezi sedmiletými stroji má míru závadovosti 8,9 % s nájezdem 56 tisíc km. Na záda jí dýchá Toyota Prius s mírou 9,6 %, ale s citelně větším průměrným nájezdem, 89 tisíc kilometrů. Japonských aut je v první desítce víc, všimněme si dvou dalších vozů Toyota na 5. a 6. místě.
Škoda Octavia ani zde nedosáhla zrovna slavných výsledků, je pod spoustou Opelů a BMW, ale naopak o dost výše než Fabia, Ford Focus nebo Volkswagen Polo. U konce tabulky opět vidíme pár Francouzů a na samotném dně je předchůdce Sparku - Chevrolet Matiz s výsledkem 34,6 %. Dacia Logan na tom ale není o moc lépe, je předposlední.
Kompletní přehled výsledků
(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 8 - 9 let
Jak stojí i výše, na špici tu je Porsche 911 s mírou závadovosti 11,7 % a průměrným nájezdem 67 tisíc km. Opakuje se i příběh druhého místa, kde vidíme Toyotu Prius, ovšem tyto vozy v průměru najedou 108 tisíc kilometrů. První desítka je tentokrát plná japonských aut a vidíme tu například i Mazdu MX-5, dokonce na třetím místě s výsledkem 15,1 % na 69 tisíc kilometrů průměrného nájezdu.
Škodovka se ani zde nedostává z šedi průměru, sedí mezi Mazdou 3 a Opelem Astra. O něco horší jsou výsledky Mercedesu třídy M nebo např. Seatu Leon. Pozoruhodné jsou také konstantně špatné výsledky Chevroletu Matiz a Dacie Logan, které jsou oba opět v červeném poli tabulky. Nejhorší ale skončily modely Kia Sorento a Renault Kangoo, které sdílejí 35,1 % míru závadovosti.
Kompletní přehled výsledků
(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta ve stáří 10 - 11 let
Že bude u nejstarších aut v průměru nejvíce problémů, je asi jasné. Vítězí tu opět Porsche 911, jehož výsledek 13,9 % by nebyl úplně na dně ani v kategorii nejnovějších aut, jak jsme nastínili i výše. V první desítce vidíme opět spoustu modelů Toyoty, Prius tu už ale chybí. Naopak RAV4 na třetím místě, stejně jako Corolla Verso na druhém budou očividně patřit ke spolehlivým dříčům.
Komentářem Škodovek bychom se opakovali, všimněme si jen, že v kategoriích těch starších aut je model Fabia leckdy výrazně pod Octavií - a nejinak tomu je i v této třídě. Stále se ale na rozdíl od Volkswagenu Polo nebo Opelu Corsa drží ve žluté části tabulky. Úplně u konce s nejhorším výsledkem vidíme Fiat Stilo s mírou závadovosti 44 %.
Kompletní přehled výsledků
(tabulka udává pořadí, značku auta a model, procento vážných závad a průměrný počet najetých km zkoumaných vozů)
Míra závadovosti jednotlivých částí zkoumaných vozů
Kromě rozdělení podle stáří letos přidalo TÜV také detailnější tabulky oblastí, kde měly jednotlivé a různě staré modely závady. Jsou tu čtyři oblasti - brzdy, podvozek, osvětlení a „životní prostředí”. Co si představit pod prvními dvěma oblastmi, je asi jasné každému, kdo někdy byl na STK - kontroluje se, zda je všechno v akceptovatelném stavu a zda to funguje, jak má.
Osvětlení sleduje funkčnost světel v několika kategoriích. Co nevíme, je, nakolik je odlišena závada typu prasklé žárovky, tj. opravitelná maximálně během desítek minut, a závada někde dál po kabelech v automobilu. Pravděpodobně také nevidíme, jestli danému autu třeba praskají žárovky jako na běžícím pásu v důsledku přebíjení.
Kategorie s názvem „Životní prostředí” nemá nic společného s Dieselgate nebo emisemi CO2, sleduje, jestli z auta uniká olej, jak je na tom výfukový systém po všech stránkách a zda vůz projde či neprojde měřením emisí. Je to v podstatě to stejné, na co se zaměřuje česká STK, jen se to jmenuje trochu jinak a je to trochu jinak rozděleno.
Tabulky vypadají poměrně děsivě a vskutku, člověk se do nich musí trochu ponořit, aby si v nich našel něco užitečného. Rozdělení kategorií a dílčích bodů je jasné, pak vidíme rozdělení podle stáří na stejné třídy, jako tomu bylo výše u ukazatelů celkových výsledků daných aut. A pak už tu máme jednotlivé modely, které si v různých kategoriích vedou různě.
Nevládnete-li němčinou, zde je český překlad popisků tabulek
Tabulky přesněji říkají, kde budou zkoumaná auta mít nejspíš problém
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před hodinou - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 3 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 4 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 6 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel